Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Läst 180 ggr
[Mia-45]
0

Zink ihop med Magnesium

Nu har jag käkat Zink och Magnesium i vad är det…..snart två veckor.
Gör absolut inget på värken men jag tycker att jag sover bättre. Får ett bättre lugn och sover ca 3-4 timmar sammanhängande emot 2 timmar.
Sendragen i benen är också borta.

Glömde ta Zinket i två dagar och sovit dåligt inatt. Har svårt för att somna in.
Tog den nu på morgonen så får vi se till kvällen.

Men fibro:n/ME;n gör det ingen verkan på.
Utan endast sendrag och bättre lugnare, längre sömn.

Zadeira
0

Magnesium särskilt sägs ju vara bra mot benkramper. Märker det själv, tar jag inte extra magnesium får jag benkramp på kvällar/nätter. Tar jag extra magnesium några dagar så försvinner det. Zink har jag int eprovat, men misstänker ingen brist heller.

[Mia-45]
0

Nä jag vet inte heller om jag har Zink-brist ärligt talat. Men testar ändå..hahah 😂😂
Benkramper är hemskt. Till och med i fötterna och på sidorna.
Känns som om senorna på sidorna inte alls vill vara med ibland.

[Mia-45]
1

Magnesium och zink är två mineraler som med fördel kan intas på kvällen vid sänggående då de aktiverar kroppens parasympatiska nervsystem och gör kroppen trött. En kombination av dessa mineraler hjälper dig att sova bättre.**
(https://www.bodystore.com/vilken-tid-pa-dygnet-ska-man-ta-kosttillskott.html)

Hhahah och jag som tagit dessa på morgonen. Får nog ändra det.

Vilken tid på dygnet ska man ta kosttillskott? Det beror på vilken vitamin eller mineral vi pratar om. Alla har de olika egenskaper.
Zadeira
0

#3 Magnesium är ju typiskt sömnhjälpande sägs det. Funderar på att prova om zink kan göra nån skillnad för mig. Tar ju redan magnesium, men zink verkar inte skada om man tar det i rimliga mängder.

På onsdag ska läkaren ringa angående mina d-vitaminnivåer, så får vi se om jag behöver tillskott eller inte. Jag tror jag gör det, har fan inte varit i solen detta året knappt.

[Mia-45]
0

Fick avsluta Zinket då jag fick ont i magen och mådde lite illa.
Står på FASS att om man får det så ska man avsluta. Då har man nog fått i sej för mycket.
Får räcka med Magnesium nu då.

Zadeira
0

Jag gillar ju att leka hobbydoktor (på mina egna symtom), och kollade för skojs skull upp det här med zinkbrist lite extra eftersom mina mjälleksem blossade upp idag igen. Hade ta mig tusen varenda symtom på zinkbrist utom oförklarlig viktminskning, varav utebliven viktminskning också var ett symtom.

Ska till överviktssköterskan imorgon, och ska ta upp det här med zinkbrist och om de kan kolla det. För det är skrämmande när man gång på gång behandlar symtom som återkommer så fort man avslutar behandling. Det tyder ju på nåt mer. Och exakt allt tyder på Zinkbrist. Kunde bara bocka av listan en efter en, det var som om de beskrev mig.

Beställde hem nåt flytande tillskott man kunde göra "smaktest" med. Inte helt hundra resultat, men i mitt fall har jag absolut inget att förlora på att prova.

[Mia-45]
0

#6: Nä ibland måste man bara prova saker och se hur man reagerar.
Jag ska testa Zinkt igen snart för tyckte jag ändå vart lite piggare av det och sov bättre på natten.
Magvärken kanske var annat.

Zadeira
0

#7 Du kan inte minska dosen?

Sköterskan ville inte testa blodprov om jag har zinkbrist, men sa att jag kunde prova zinktillskott från apoteket om jag ville. Köpte flytande, då kan man dosera lättare tycker jag.

Zadeira
0

Tagit första dosen zink idag. Jag provade ett sånt där smaktest med flytande zink och trodde jag skulle kräkas för det smakade så unket att det var galet så jag misstänker att jag har brist för annars ska det inte smaka något alls.

Nån som vet hur lång tid det tar om man nu märker nån skillnad? Står att om man tar för mycket zink kan man få diaree, magkramper osv 3-10 timmar efter intag. Men jag hittar inte hur lång tid man kan börja märka positiva effekter av tillskottet.

[Mia-45]
0

#9: Jag tror säkert att man känner verkan av det efter några dagars användning.
För min del så sov jag lite lugnare märkte jag. Rörde mej inte lika mycket när jag sov när jag tog Zinket.
Fick sen magont och mådde lite illa efter knappt två veckors anvädning.

Men jag tror nog att man kan märka av effekten efter några dagar.

Condor
0

#5:

Du tog säkert ett preparat med zinksulfat. Magont och illamående är vanliga symptom av preparat med den förbindelsen. Testa ett preparat med en annan förbindelse. Det bästa zinket är zinkpicolinat, som också är det dyraste. Annars är zinkbisglycinat nästan lika bra, men betydligt billigare.

Zadeira
0

#10 Magnesiumet märker jag på två dagar. Om jag varit utan ett tag och får benkramper på nätterna slår det aldrig fel att jag glömt ta magnesium ett tag, men bara börjar jag ta magnesium igen märker jag det på två dagar.

[Mia-45]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11: Detta står på burken:

Condor
0

#13:

Ok, inget zinksulfat, utan zinkcitrat och zinkaspartat. Dessa former ger först magbesvär vid överdosering. Kapslarna är 25 mg och det är gränsen till vad man bör ta över längre tid.

Men jag ser att det är Tvärbunden natriumkarboximetylcellulosa i kapslarna = E 468, ett ämne som inom EU klassas som som oskadligt av EFSA, men i andra länder (Austalien och Nya Zeeland är förbjudet pga hälsorisker:

https://www.aktavara.org/enummer/7047/e-468-tvarbunden-natriumkarboximetylcellulosa-konsistensmedel

Ämnet är en form av mikrokristallin cellulosa. Alla former av mikrokristallin cellulosa är skadliga. Ämnet hamnar helt oförändrat i tarmen och de små partiklarna färdas genom tunntarmens villi mellan våra slemhinneceller och därifrån kommer partiklarna in i lymfkärlen och därifrån ut i blodomloppet. Vilka konsekvenser de har där är inte undersökt.

EFSA godkände E 468 fast det observerades att bakteriesamhället i tarmen i vissa fall kan förändras och främja kronisk tarminflammation och försämra blodsockervärden.

Anledningen till att ämnet används i kapslar som förtockningsmedel är att det är billigt.

Det är möjligt att du inte tålde det här ämnet. När man köper kosttillskott lönar det sig att kolla vilka ämnen som förekommer i kapslarna.

E 468 - Tvärbunden natrium-karboximetylcellulosa (övriga tillsatser),
[Mia-45]
0

#14: Oj tack för att du förklarade.
Jag har precis börjat med de nu igen för att se om jag får ont i magen igen av de eller om det var annat det berodde på förra gången.
Dessa kostade runt 100 kr. Och har tyvärr inte råd att köpa de som är dyrare men som säkert är bättre och hälsosammare då jag är sjukskriven.

Condor
0

#15:

Jag skulle byta till ett annat preparat. E 468 kan inte bara lösa ut tarminflammationer, utan misstänks också kunna orsaka tarmcancer. EFSA har bara förbjudit det i barnmat och man kan undra varför vuxna får ta det.

Själv tar jag det här zinkpreparatet, en kapsel varannan dag:

https://www.nature-love.de/products/zink-tabletten-365-stuck-im-jahresvorrat-25mg-zink-pro-tablette?gclid=EAIaIQobChMI887fnaTi-wIVkOR3Ch1UMgZ9EAAYASAAEgJ9E_D_BwE

Burken kostar bara 18,99 euro och det är 365 kapslar i burken. En burk räcker för mig i 2 år. Jag slår vad om att det är billigare per kapsel än ditt preparat.

Zinket förekommer i form av zinkbisglycenat, dvs. en av de bästa förbindelserna med högsta biologiska tillgänglighet och det förekommer inga kemiska tillsatser i kapslarna. I stället för E 468 använder man sig av rismjöl. Det är kombinerat med 15 mg acerola pulver = naturligt vitamin C.

Vet inte om man kan köpa det här i Sverige.

365 Stück im Jahresvorrat, 25mg Zink pro Tablette, 100% vegan, laktosefrei, glutenfrei | nature-love.de
  • Redigerat 2022-12-05 11:47 av Condor
[Mia-45]
0

#16: Ska verkligen sluta med dessa då och se om jag kan beställa de du visar.
Är ju en djungel att hitta rätt i detta.
Vet att många sånna här är ren skit. Gäller bara att veta på vilket sätt.

Condor
0

#17:

Det är ofta tillsatserna som är det mest avgörande. Märket "Nature Love" använder sig av preparat utan kemiska tillsatser, utan laktos, utan konserveringsämnen, utan Gluten och utan GMO. Dessutom är allt rent vegan. De använder sig av de bästa ämnen och de bevisar att bra kosttillskott inte måste vara dyra. Jag använder också MSM av samma märke. En burk med 365 tabletter kostar bara 26,99 euro.

Zadeira
0

#5 Är dessa bättre? Ser ut som "rätt" form av zink? I så fall var det ju inte farligt mycket dyrare.

https://www.jakobsapotek.com/kosttillskott/thorne-zink-pikolinat-15-mg--60-kapslar-edm210

Köp Thorne Zink Pikolinat 15 mg 60 kapslar online för 135 kr och betala med Klarna | Jacobs Apotek - De bästa kossttillskotten till snabb leverans
Condor
0

#19:

Zinkpicolinatär den bästa zinkförbindelsen. Men kapslarna som du länkar till innehåller tyvärr mikrokristalin celulosa. Jag skulle inte ta dom.

Condor
0

En till almän information om zink. Zink verkar bäst om man tar det på kvällen.

Man ska inte ta det tillsammans med varken magnesium, kalcium eller järn, eftersom de konkurrerar med varandra i upptagningen. För mycket av det ena ämnet gör att man tar upp mindre av de andra ämnen. Även upptagningen av koppar minskas av ett för högt intag av zink.

Verkningen av zink kommer långsamt. Det kan ta veckor eller månader. Anledningen till det är att zink fungerar som co-faktor för hundratals enzymer i kroppen, bland annat enzymer som är viktiga för avgiftningen. Det tar sin tid tills kroppen har byggt enzymer med zinket.

Zadeira
0

#20 Ja alltid är det något som inte ska vara rätt när man hittar nåt man tror är bra. Varför hör man alltid det ska/kan tas med magnesium på kvällen om man inte ska ta dem ihop? Tar d-vitmin på morgonen, magnesium på kvällen. Ska jag ta zink mitt på dagen då? 😉

[Mia-45]
0

Jag tar Magnesium och Zink till kvällen och har uplevt att jag får en bättre sömn av det. Och har läst det till mej överallt att man kan ta dessa ihop på kvällen.
Kanske att de tar ut varandra lite men inte fullt ut väl?

• Redigerat 2022-12-05 13:24 av [Mia-45]
[Mia-45]
0

Vad jag läser mej till är att man kan ta Zink mitt på dagen då dessa kan ha en stimulerade effekt.
Men ihop med Magnesium ska dessa tas på kvällen då de gör kroppen trött.

Condor
0

#22:

Om det bara handlar om små mängder, kan man ta det tillsammans. Men om det handlar om större mängder är det bättre att ha ett visst avstånd mellan intagen. Det finns en studie som visade att 142 mg zink om dagen stör magnesiumhushållet signifikant. Det är en mängd som man ändå inte tar, men man vill ju ändå ha en optimal upptagning av ämnena som man tar.

Många magnesiumpreparat innehåller mer magnesium än vad kroppen kan ta upp på en gång, så en del brukar att gå förlorat. Det är i så fall bättre att ta det i 2-3 portioner.

Man kan ha som tumregel att det bör vara 4 timmars avstånd mellan zink och magnesium.

Magnesium ska man heller inte ta tillsammans med en för stor mängd vatten, eftersom i så fall för lite magnesium kommer i kontakt med tarmväggen och det tas upp för lite. Höga mängder magnesium i blodet leder till att kroppen utsöndrar mer magnesium via njurarna. Tar du magnesiumet i 2-3 mindre portioner om dagen i stället för allt på en gång, tar du upp en större mängd. Sen kan du ju ta zinket till kvällsmaten t.ex. och den sista portionen magnesium strax före du går och lägger dig, för mellan kvällsmat och sömn brukar det ju i vanliga fall vara mer än 4 timmar.

Condor
1

#23 + 24:

Det är nog magnesiumet som ger en avslappning och därmed bättre sömn. Magnesium verkar ganska snabbt och det är meningsfullt att ta det före sömnen om man tar det för et bättre sömn eller vadkrampar på natten.

Zinkbrist leder till att kroppen bildar mindre melatonin, vad som är dåligt för sömnen. Men det spelar nog ingen roll om du tar det direkt före sömnen eller en annan dagstid. Huvudsaken är att du inte har brist.