Halkar ni lätt?
Jag ska inte ljuga. Jag är en typisk "halkare". Går inte en vinter utan att jag är i backen minst några gånger. Har nu som 35-åring accepterat det, men väntar på första benbrottet när som helst.
Min sjukgymnast beskrev en vinter min gångstil som "väldigt halkvänlig", dvs att jag har lättare för att halka än många andra bara pga min gångstil och de felaktigheter jag har i min ben/ryggställning. Jag går som en pingvin. Vaggar fram och tillbaka, hela kroppen rör sig och inte bara benen, tar korta, små stela steg och pinnar ofta på med 4 steg på en normal människas 1. Dessutom är jag kobent till tusen så mina ben svänger liksom på nåt underligt sätt. Jag och min man säger att jag "wobblar fram" istället för går, då det beskriver min gångstil. Pingvin-wobble.
Att jag dessutom är stel som en pinne och har svårt för plötsliga rörelser gör mig till den perfekta "halkaren". År efter år tänker jag köpa broddar, men år efter år inser jag att jag är ute i halka så pass lite att jag inte orkar. Sen står jag på näsan och ångrar mig, men broddarna blir aldrig inköpta.. Skulle vilja ha skor med infällda broddar i faktiskt.
Hur är ni? Halkar ni lätt? Kör ni med dobbar i skorna osv för att hindra det? Kan ni dansa balett på is utan minsta glidningen?
Jag är livrädd för att halka och ramla. Om jag ramlar, så vet jag inte om jag tar mig upp igen.
#1 Jag halkar så ofta att jag slutat vara rädd för det, jag bara väntar på det i princip. Händer det får jag ta konsekvenserna, som mest brukar bli att folk skrattar åt mig medan jag som en jäkla sköldpadda försöker komma på rätt köl igen.
Ja jag halkar också lätt. Och dessutom viker sej min ena fot jätteofta om marken är ojämn. Men det är av min fraktur där för några år sedan.
Jag använder inga dubbar under skorna men skulle nog verkligen behövt. 😂
Jag brukar som tur var inte ramla.. Mer än när jag är i skogen o snubblar.
Använder broddar.
Men tappar balansen o beter mig.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Zadeira det du skriver att du går som pingvin, att det ska vara negativt. Det jag hört att man ska gå som en pingvin och då i avseendet små korta steg. Så jag gissar att det är allt det andra som gör att det blir för problem för dig.
När det gäller infällda dubbar så finns det åtminstone 3 olika sorters. Om man söker på skor med infällda dubbar eller skor med utfällbara dubbar, man kan byta ut skor mot boots.
De tre som jag hittar nu så åtminstone två av dom bör att gå att köpa i fysiska skoaffärer.
Den tredje är jag osäker på om det går att köpa i fysisk butik för det är en speciell dubb som är (som dom kallar det) dynamisk. Den trycks in olika mycket beroende på underlaget.
Jag har inte tittat så mycket på de olika sidorna så de kan ju ha av alla tre typerna men gjort det enkelt för mig och tagit den första jag hittat på sidorna.
Men tre exempel då på vilka typer jag hittat.
Från minfot.se
*https://www.minfot.se/skor/med-broddar/rosa-negra-suede-broddar-bordo
från ellos
*https://www.ellos.se/wildflower/boots-ramona/1665771-01?irclickid=2uFWuT3oYxyNU%3Ae3n50BGQccUkA0zg3qlw0pUE0
Från icebug klicka på teknologi så går det att läsa om den.
*https://icebug.se/p/ivalo4-w-bugrip
Sen finns ju den fjärde då den som har dubbar som är framme hela tiden.
Den från minfot är jag osäker på om jag skulle köpa själv för jag tycker det ser ut som dubbarna är lite mer platta och då tycker jag att det inte bör ge så bra grepp.
Den från ellos sitter bara i klacken och som jag har sett, nånstans, så är det vass i utfällt läge.
Den dynamiska från icebug det är den jag inte tror går att köpa i fysisk affär för det är ju en väldigt speciell dubb. Så den tror jag bara säljs av märket själv, men det går att köpa icebugs andra skor i andra butiker.
Annars finns det idag grovmönstrade skor som ska vara mer halksäkra. Men där vet jag inte vad man ska titta på.
.
#5: Tack för tipsen Annia.
Ska kolla detta. För halkskydd skadar ju inte att ha.
#5: Tack för länkarna 🙂
Icebug har jag hört skall vara riktigt bra och bekväma. Har du själv någon erfarenhet av dem ?
Draknästets_Reptiler #7 nej jag har inga icebug. Men syrran har såna där med dynamiska broddar och hon tycker att dom är bra.
Själv så tycker jag inte om att köra bil med dubbad skor så dom dubbade jag har är fasta och dom använder jag när jag ute och skottar snö då det många gånger är is under snön.
Jag har stövlar som kallas artic grip (är väl själva mönstringen som kallas så antar jag). De är grovmönstrade och det sägs att de ska vara bra även vid halka.
Och visst är dom bättre än andra, men det finns ett problem och det gäller alla skor vintertid. De kan bli mer eller mindre hala.
För när man gått i snö och sen tex åkt bil så smälter snön som fastnat i mönstret under och det gör att det kan bli halt när man kliver ur bilen eller kommer ut från en affär.
Så i det fallet så bör dubbar/broddar vara bättre.
Nu vet jag inte hur det är idag, men förut i alla fall så var icebug det enda märket som har de där dynamiska dubbarna. Möjligt att andra märken har fått samma, men jag har inte kollat upp det.
Det finns en länk längst ner på deras sida, hitta butiken, så man kan ju se om det finns en affär i närheten så kan man kolla hur dom känns innan man köper.
Mina med artic grip har jag köpt på footway. Mönstret på artic grip kan skilja lite, men mina ser ut som de i länken.
https://www.footway.com/se/product/430-8921-vibram-arctic-grip-black
.
Mia-45 #6 ja nåt skydd är alltid bra att ha. Sen beror det ju på om man behöver dubbar eller inte. Beror ju på om det finns is eller inte.
.
Jag var ute idag och skulle byta vinterdäck så jag gick från parkeringen till entren på Liljas.
Snoooooorhalt. Hade verkligen behövt dubbar.
Tänkte på dej Zadeira och pingvingången. 😁
Men jösses vad ont man får när man går för att inte halka. Min kropp är icke gjord för detta.
#8: Tack för tipsen 🙂