ME
Ni som har utvecklat ME, hur har ni märkt det. Har det kommit akut eller har det kommit smygande ? Vilka symptom har ni haft
Jag har fått värk i armarna och axlarna som jag inte har haft förut. Den stämmer inte in med vare sig Fibron eller EDS'en. Värken har kommit smygande, och den har artat sig som så att jag känner mig nästan som armarna domnar av, och oftast på kvällen när jag sätter mig ner och slappnar av. Även handlederna har jag haft fruktansvärt ont i. Det KAN vara Karpaltunnel, men jag känner inte riktigt igen den värken heller,´.
#0: Ja vet inte om mitt varit smygande….men isåfall eskalerade det i september.
Ja fick jätteont i händer, axlar, armar, under fötterna och kände mej mer allmänt kass.
Upptäckte sedan även febern ockå.
Detta stämmer heller inte in på Fibrons värk som jag haft i många år nu utan det tillkom en massa annat.
#1: Händer armar och axlar är det som har blivit annorlunda för mig. Smärtan har ändrats, och jag känner inte igen det.
Jag skall till läkaren den 16, tänkte ta upp det med honom då. Då får jag väl också reda på hur det blir med sjukskrivningen. Min psykoterapeut anser att jag inte är i skick att börja jobba ännu. Men det är läkaren som har sista ordet.
#2: samma här.
Be att få fylla i Kanadakriterierna. de går utefter de när de sätter diagnos.
Får du febertoppar också som är ansträngningsutlöst?
(ursäkta min skift. Mitt tanentbord är knas så vissa bokstäver kommer inte med. Tar en evighet att skriva en text nu)
#3: Jo jag kan få stressutlöst feber.
Jag fick fibro och ME samtidigt akut- konstigt nog när jag mådde som bäst och det kom på en sekund -bara PANG med smärta i hela kroppen… främst ilande från axlar ner i armarna och från höften ner i benen och jag blev ganska chockad av det..
Jag låg och solade på min svärmors altan och jag mådde toppen när det bara slog till! Jag förstod inte vad det var- men trodde att det skulle gå över…
Jag förstod inte varför jag drabbades för jag mådde ju så bra och hade inte ont någonstans! Jag mådde också bra psykiskt sett…Jag var nyförälskad och hade flyttat hem till min kille som nu är min man 😍😅
Eftersom jag fick dom två samtidigt så var det lite svårt i början att veta vad som var vad, men ME får jag "bara" i skov så det lärde jag mig relativt snabbt.
Jag känner inte av fibron längre så länge jag "sköter mig", men ME kan jag känna av i skov speciellt tröttheten, "hjärndimman" ryggvärk, och även värk /bortdomning i händerna .
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#5: Min ME kom ockå så pang bom.
Mamma och jag hade vart på akuten i 9 timmar så jag trodde jag hade åkt på nåt där.
Fick såååå ont under fötterna, axlarna, fingrarna, armbågar, höfter m.m
detta lade sej inte utan det fortsatte.
så min läkare sa att min fibro utvecklades till ME då.
Värken i armar, händer och ena benet har kommit smygande, så jag vet inte när det startade. Men nu har det eskalerat och jag får riktigt ont i armarna framförallt, men även händerna och ena knät.
Just det ja.
Kom ihåg inatt att jag fick laserbehandling och massage för min onda rygg.
Och det hjälpte faktiskt. Har inte haft alls så ont sedan dess.