Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Läst 660 ggr
Zadeira
0

Tandvärk

Fibrovärk och olika sorters smärta som kommer av det gör fan ta mig ont. Men igår bet jag av en tandbit och tandvärken från helvetet är något helt annat. Att jag inte har råd att gå till tandläkaren är också lagom kul. Sitter mest och försöker andas, har inte kunnat göra något alls idag för smärtan är så påtaglig. Vill bara dra ut resten av skiten själv och bränna ihop hålet typ.

Och att man inte har råd att gå till tandläkaren…. Varför går inte tandskyddet på samma som högkostnadsskyddet inom vården? Tänderna är SÅ viktiga.

flocken
0

Du kan inte ringa till en privat tandläkare? De brukar kunna lösa det med avbetalning

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[Mia-45]
0

Men åhh stackare. Jag hatar tandvärk. Det är det mest jävliga man kan ha.
Då är inte ens fibrovärken i närheten.
Men säger som flocken. Ring till nån privat och be att få avbetalning. Sån kan du absolut inte gå. 💖

[Mia-45]
1

Vet inte men hade inte den nya regeringen på förslag att det ska vara högkostnadsskydd på detta?

Zadeira
0

#1 Jag kan inte vända mig till privat klinik om jag ska få hjälp av soc, de godkänner bara Folktandvården. Men å andra sidan vet jag inte om soc kan gå in med bidrag fören om två veckor.

Zadeira
0

#3 Förslsg ja.. som ska godkännas, gås genom osv. Hjälper inte mig nu alls, men förhoppningevis nån i framtiden

[Mia-45]
0

#5: Nä vet att det inte hjälper dej nu…var mer som en reflektion på det du skrev själv.
Ring nån privat imorrn och fråga de. Jag har privat och de är inte omöjliga alls.

Pyttelite
0

Akuttandvård har andra regler - har du utnyttjat ditt tandvårdsbidrag?

Skit med tandvärk hoppas att det fixar sig.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Åsa S
4

Folktandvården måste ta emot dig även om du inte kan betala ett enda öre, de har ett uppdrag av staten och de kan göra någon slags avbetalning även där. Folktandvåren får aldrig säga nej till akutpatienter inte ens när de är fullbokade akuta patienter måste pusslas in. Privata kan säga nej. Och som ganska snart klar tandsköterska råder jag dig att gå till tandläkaren. Det kan bli inflammationer i tanden och det finns viss risk att inflammmationen kan gå ner i hjärtat.

[Mia-45]
0

Zadeira. Hur har det gått med tandvärken?

Draken
0

#0: Har ni tandakuten där du bor ? De brukar ta faktura om du frågar. Tandvärk är inte roligt, hoppas du får hjälp snart.

#4 Har du hjälp från soc så fråga dem om de kan hjälpa dig med kostnaden. Jag vet inte hur det fungerar hos er, men här ställer soc upp med sånna kostnader, om det blir akut, när man har ekonomiskt stöd från dem.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Zadeira
0

Jag fick en akuttid idag då smärtan drev mig till vansinne inatt. Man fick ta faktura på 30 dagar, så då ringde jag runt till min familj och bad dem lägga till det istället för julklapp.

Visade sig vara en tand jag gjorde en lagning i för 4 år sedan. Hade tydligen blivit ett litet hål precis bredvid lagningen så det har gått och försvagats hela tiden, ända ner i nerven. Därför den föll isär nu.

De fick plocka bort den gamla lagningen, rensa och fixa tillfällig lagning för det dröjer ca 6 månader innan de vet om roten klarat sig eller inte och om man ska ta bort eller göra permanent lagning.

#10 Jag har inte socialbidrag. Ringde dem ändå för att höra och de kunde inte hjälpa.

Kul höst faktiskt, med tanke på att jag för nån vecka sen fick en dammsugare i födelsedagspresent. Är det SÅHÄR att vara vuxen?

[Mia-45]
0

#11: Men skönt att du nu blev av med värken.
Och bra de kunde ta på faktura. Då hinner man samla ihop det som behövs.

Det kommer alltid nåt jäkligt när man minst anar det. Och tandvärk är bland det värsta som finns. Och dyrt att fixa till.

flocken
0

#11: ja det är såhär att vara vuxen 😄🙈 tragiskt eller hur.
Som min man säger, man kan inte vara fattig för att vara sjuk.
Skönt att du fick det fixat

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Draken
0

#11: Skönt att det löste sig 🙂

Är det SÅHÄR att vara vuxen?

🤣 Förlåt att jag skrattar, men exakt samma fråga fick jag av ena sonen för några veckor sedan. Det var ett spel han villa ha då, men pengarna räckte inte till. Skulle nästan tro att du hade pratat med honom innan, för ordalydelsen var nästan identisk.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-11-12 11:42 av Draken
[Mia-45]
0

#14: 😂😂😂

Zadeira
0

#14 Ja men precis så känns det emellanåt. När man var liten tänkte man alltid "åh när jag blir vuxen så kan jag…" Nu som vuxen inser man att det krävs mer än att vara vuxen för att "bara kunna"..

Draken
0

#16: Jodu. Den minan har vi väl alla gått på 😉

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Zadeira
0

Sitter här idag och är jäkla glad över att det inte alls blev så dyrt som jag trodde innan jag gick dit. Blir ju att julklappspengar jag lagt undan ryker till detta, men jag kan lösa det och behöver inte, som jag brukar säga när nåt kostar pengar "sälja en njure".

Drömde inatt att de sett till så att tandvården ingick i sjukvårdens högkostandsskydd. Fattar inte varför det inte gör det! Det är sjukt!

[Mia-45]
0

#18: Men vad skönt att det inte blev så dyrt som du trodde.
Man har ju ett avdrag från FK en gång om året man kan använda sej av med.

Kan det vara en sanndröm du hade 😁Vi hoppas på det.
För jag fattar inte heller.

Zadeira
0

#19 Jag vågar inte ropa hej ännu för de ska göra en slags temporär grej som tydligen ska sitta ett halvår för att se om tanden dör eller återhämtar sig, så det kan ju bli dyrare om de måste dra skiten om 6 månader. Men just detta besöket kostade "bara" 1400 kr plus tandvårdsbidraget från FK som tog 600 kr tror jag det var.

Minns jag helt fel när jag har för mig att nya regeringen skulle ändra det? Kan ju varit inbillning och hopp bara, men har nåt svagt minne om att det diskuterats och lagts som förslag.

[Mia-45]
0

#20: Men då kaaaanske du har möjlighet att spara ihop lite tills dess.
Om det behövs göras mer sen.

Ja jag har för mej att de hade det som förslag. Och jag hoppas verkligen att de gör så det blir allvar av det.
Att laga sina tänder ska inte vara en klassfråga.

Draken
0

#18: Vad skönt att det inte vart så väldigt dyrt ändå.

Vad jag vet så är det klart att tandvården skall in gå i högkostnadsskyddet, men det är inte klart när detta blir, de har inget datum. Får väl hoppas att det inte dröjer för länge.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Zadeira
0

#21, Jo jag kommer ju lägga undan fram till dess var månad i alla fall specifikt för just det.

Det som jag tycker känns mest orättvist är att tandhälsan inte heller enbart beror på hur du sköter din munhygien. Vissa människor sköter sig fläckfritt men får ändå stora problem. Andra kan gå ett liv utan att borsta tänderna och ser ut som om de går till tandläkaren jämt. Precis som resten av din hälsa kan du drabbas av problem hur väl du än sköter dig enligt konstens alla regler om gener eller ödet eller vad du vill kalla det inte vill sig väl. Så att det då ska hänga på pengar är så sjukt, särskillt när man har ett fungerande vårdsystem för resten av kroppen.

• Redigerat 2022-11-13 10:49 av Zadeira
Zadeira
0

#22: Man kan ju hoppas det händer innan jag ska tillbaka om ett halvår då 🤣

Draken
0

#24: Vi håller tummarna för det 😁

Jag skulle behöva fixa till de flesta av mina tänder som har skadats pga alla mediciner jag har tuggat i mig de senaste åren, men jag drar mig för att boka tid. jag kommer vänta in i det längsta, för att se om jag har tur och faktiskt kan gå till tandläkaren utan att behöva vinna på lotto först 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Mia-45]
0

#25: Min son är där med. All medicin som ger torrhet. Hjälper inte att käka dessa tuggumin eller tabletter om finns att köpa.

Och precis som du Zaderia skriver…att hur man än sköter munhyienen så kanske det inte hjälper.
Har för mej att dålia tänder kan man ärva.
Och orättvist då om man skulle ha det. Medans andra går genom livet med perfekta tänder och inte ett hål.

Pyttelite
0

Det finns faktiskt möjlighet att få ett tandvårdsbidrag i de fall då mediciner kan tänkas påverka tandhälsan t ex att de ger torrhet i munhåla.

Läkaren som skriver ut medicinen behöver skriva ett intyg och tandvården behöver kolla upp.

Mer information finns här;

https://www.forsakringskassan.se/halso-och-sjukvarden/sjukdom-och-skada/underlag-for-sarskilt-tandvardsbidrag

Här får du som har en patient som ska ansöka om särskilt tandvårdsbidrag information om det medicinska underlaget och om vem som gör vad.
[Mia-45]
0

#27: Ja just det ja.
Tänkte på detta för nåt år sedan men glömt bort.
Tack för påminnelsen. 😀

Zadeira
0

Nu har #27 redan skrivit det, men det finns olika medicinska skäl som kan ge dig rätt till särskilt tandvårdsbidrag, som tex att du går på medicinering som kan påverka munnen. Det är din tandläkare som bedömmer enligt vissa intyg och kriterier, så det är väl dit man vänder sig om man vill ansöka. Bidraget är 1200 per år.

Själv får jag bara det allmänna tandvårdsbidrget på 300 per år, som man får spara två r så max 600 kr kan tas ut.

Pyttelite
1

#29: Först måste behandlande läkare skriva ut intyg innan tandvården kan ge utlåtande.

Draken
0

#29: Hmmm. Det visste jag inte. Skall ta upp det med min läkare när jag skall dit nu den 16.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Zadeira
0

#30 #31 Exakt såhär säger FK: "Det är din tandläkare eller din tandhygienist som bedömer om du har rätt till bidraget. För att de ska kunna bedöma om du har rätt till bidraget behövs underlag. Vilka underlag som krävs beror på vilken sjukdom eller funktionsnedsättning du har. Mer om dessa regler finns på Socialstyrelsens webbplats."

Så ja det krävs underlag från läkare och vård, men är tandläkaren som fattar det slutgiltiga beslutet.

Pyttelite
1

#32: Ja så är det men det är tråkigt att inte ha alla papper i ordning när man går till tandvården och först är det läkaren som ska agera.

Är insatt eftersom jag själv fått det beviljat.

Draken
0

#32: Ok.

Men då hör jag med min läkare om han kan skriva ett intyg om jag får okej från tandläkaren. De har ju mina journaler, och där står det vilka mediciner jag äter, och det står också de problem jag har med mina tänder. Så får vi se därifrån vad som h'nder 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Zadeira
0

Fick ju fixat till lagningen i måndags för de hann inte färdigt förra veckan. Nu ska jag gå 6-8 månader innan det bedöms om tanden måste rotfyllas eller det räcker med en permanent lagning. Rotfyllning kommer kosta typ 4000 om det blir aktuellt, så det känns ju lagom kul.

[Mia-45]
0

#35: Vart sitter tanden? Är den synlig? Om inte skulle jag dra ut den om de säger att den ska rotfyllas. Kostsamt och sen kanske det inte hjälper heller utan måste ändå dras ut i slutänden.

Zadeira
0

#36 Det är typ mitt på ena sidan i överkäken så att dra den för den saken är inga problem av varken estetiska eller praktiska skäl. Men tandläkare vill ju inte gärna dra en tand som kan räddas, oavsett till vilket pris det är. Jag sa det med, ska den rotfyllas om ett halvår kan vi lika väl dra den då för det blir billigare, men det är en "onödig procedur" enligt tandis om en rotfyllning räddar den.

[Mia-45]
0

Hhahah så klart de säger så. De tjänar ju pengar på din tand.
De kan inte garantera att en rotfyllning hjälper.
Och det är inte de som betalar utan du.
Och dra en tand är en låååångt mycket enklare procedur än en rotfylling.
Jösses…hur tänker din tandläkare här? 😣

Carmarino
0

#37: Du kan ju alltid fråga honom "om det nu är så viktigt att rädda den, betalar du för det då?". 😉

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Draken
0

#37: Det är ju klart att de vill laga. mer klirr i kassan då 😏.

Jag är inte säker, men jag tror inte de kan neka om du vill dra tanden.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Mia-45]
0

#40: De kan inte neka att dra ut tanden om patienten vill detta.
Men så klart de vill att hon ska rotfylla för det kostar mycket, mycket mer än att dra ut den.

Åsa S
0

#41 Jo det kan man eftersom det är rekommenderat att man bevarar patientens egna tänder så långt det är möjligt enligt de etiska regler som finns för tandvården, för att tandläkaren ska få dra ut den måste det finnas tydligt underlag med röntgenbilder, intraorala bilder etc. som visar att tanden inte kan räddas. Det finns många fördelar med att behålla sina egna tänder så länge som möjligt ex. minskar risken för demens, käkbenet börjar brytas ner där man tar bort en tand och det kan ge problem + man kan få utseendeförändring ifall tänderna börjar flytta sig för att täcka igen hålet. Konstgjorda tänder har begränsad livslängd de med + ofta får man problem med sånt som inflammationer runt inplantat och liknande och kanske även karies runt rothalsar på de bärande tänderna ifall man gör en brygga, så det blir ofta inte billigare att dra ut en tand på längre sikt med tanke på att man kan behöva inplantat el dyl och de kan ju behöva bytas med 10-15års mellanrum ifall man har otur

• Redigerat 2022-11-16 15:11 av Åsa S
Draken
1

#42: Jag tycker att patienten själv skall få bestämma. Jag har bett om att de skall dra en tand hellre än att laga, det var en tand mitt på tandraden i nerkäken, och det gjorde de. Visserligen försökte de att "övertala" mig att låta laga tanden, men eftersom den hade gått av nere vid tandköttet och roten var blottad, så skulle det kosta mig någonstans mellan åtta och tiotusen. Och de pengarna har jag inte.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-11-16 15:14 av Draken
[Mia-45]
0

#42: Ja fast om patienten väljer att dra ut den istället för rotfyllning så måste väl ändå tandläkaren lyssna på patients vilja? Det syns ju inte enligt Zadeira om de skulle ta bort den.
Är kostnaden mycket högre med en rotfyllning där patienten hellre vill dra ut till en mindre kostnad så borde det väl ändå gälla?
Så gjorde min tandläkare då jag inte ville rotfylla utan dra ut. Hon frågade däremot flera ggr om jag var säker på det.

Åsa S
0

Nej tyvärr funkar det inte riktigt så speciellt inte inom folktandvården de måste följa reglerna och ha dokumentation för alla beslut, journalerna med bilder mm. granskas hos försäkringskassan är inte behandlingssättet rätt enligt reglerna så är det inte säkert att försäkringskassan betalar ut några pengar till kliniken. Reglerna ändras allt eftersom nya rön kommer det sker mycket forskning inom tandvården.

+Som sagt man kan få problem av att ha hål i tandraden med ex. kan käken få ändrad form vilket kan ge snett ansikte eller förändrat bett så man kan behöva bettskenor eller tandreglering ifall det orsakar sånt som värk eller tinnitus och det är ju inte gratis heller. Är det äldre människor kanske en del inte är så noga men TS verkar vara hyfsat ung och ska ha ett bra bett och god tuggförmåga i många år till då är man nog mera mån om bevarande av befintliga tänder så länge som möjligt. Och är det folktandvården så får ju inte tandläkaren provision på olika behandlingar utan hen får samma lön oavsett vilken behandling de ger

[Mia-45]
0

Jag går hos privat så det kanske är skillnad där då.
För hos de har det inte varit något problem med att dra ut istället för att lägga dyra pengar på nåt som patienten inte ens vill eller kan.

Zadeira
0

Jag har också hört att det är olika att gå till folktandvården eller privat. Att folktandvården är mer "tvungna" att följa FKs rekommendationer och lagar, för att olika försäkringar ska gälla osv. Att privat klinik inte lika hårt reglerat mot staten så att säga och att de kan ha andra avtal som gör att de kan erbjuda ex tanddragning om patienten önskar istället för lagning.

Jag kommer gå dit då den tiden de skickar om ett halvår, be om att få en undersökning ENBART för att kunna ge kostnadsförslag på vad som ska göras och sen fatta beslut om jag vänder mig vidare.

Vad de än säger har jag inte råd att betala de 4000 rotfyllningen kommer kosta minst, men å andra sidan, jag är redan hos kronofogden så vad ska de göra om jag inte betalar? (sarksam)

Zadeira
1

Nu har det gått 5 månader med den temporära lagningen de gjorde i november på min tand som gick av. Nu har tandvärken från helvetet börjat igen. De sa ju ca 6 månader så det stämmer bra med vad de sa, men jag har dels inte fått någon ny tid och dels har jag verkligen inte råd att fixa det.

Har 400 kr kvar denna månaden och nästa månad ser inte ut att bli billigare, så att gå till tandläkaren är inget alternativ. Jag kan inte ens hämta ut min diabetesmedicin, bara den kostar 1000 kr. Och så undrar de varför fattiga människor har så dålig hälsa?

Pyttelite
1

Det är oerhört tråkig situation du hamnat i.

Kan du söka pengar från någon stiftelse?

Kolla i länken nedan om det är någon organisation du kan få hjälp ifrån.

Det ska inte behöva vara så här!!

Hoppas att det ordnar sig! 🌺

https://www.aquadental.se/ekonomiskabidrag-for-tandvard

Hindrar din ekonomi dig från att gå till tandläkaren? Vi kan guida dig genom vilka bidrag och fonder du kan söka.
Draken
1

Precis om skrivit här ovan, så försök sök lite fonder. Tror även du kan prata med soc angående din medicin, som ju är livsviktig för dig.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Zadeira
0

Jag kan inte söka fonder eftersom jag sitter hos kronofogden. Får alltså inte behålla några pengar utöver existensminimum som kommer in på mitt konto. Har sökt fonder förr och då var det inga problem, men nu när jag har utmätning hos kronofogden är det helt meningslöst att söka fonder. Dessutom har de flesta fonder bara ansökan två gånger om året, och nästa är inte fören i höst med utbetalning till vintern, så det hjälper mig inget alls just nu även om jag skulle kunna få pengarna på mammas konto tex.

Pyttelite
0

#51: Tror att det fanns ett stycke i länken även om kronofogden - skitläge du hamnat i.

Försöker bara hitta lösningar bortse ifrån det hela om du redan har kollat alla möjligheter.

flocken
0

Jag har en väninna som har stoppat betalningen till kronofogden för att kunna fixa munnen. O nu var det inte en tand. Utan nästan allt.

…………………………………..

Zadeira
0

#52 och #53 Kronis drar ca 500 kr var månad, så då tar det minst 4 månader innan jag har råd ändå (bara att gå dit och få ett kostnadsförslag kostar typ 800 kr, sen att fixa lagningen minst 1500 kr). Jag ska träffa min behandlare på soc imorgon och fråga om man kan ansöka om akut tanvårdsstöd hos dem.

Tack för era tips och råd, det uppskattas verkligen!

flocken
0

#54: det var inte mkt de drog. Hoppas min väninna tar de 4000/ månad.
Hon har även gjort en avbetalningsplan med tandläkaren. Förklarat sin situation. O de löser allt.
Första omgången att bara ta bort det dåliga skulle gå på 15000. Sen ska det byggas nytt

…………………………………..

Zadeira
0

#55 Nej, de får ju bara dra ner till existensminimum så har man högre inkomst drar de mer. Jag har ju bara sjukpenning och boendetillägg, båda grundersättningen då jag aldrig jobbat, så det finns liksom inte ens pengar för dem att dra.

Vet du om hon går privat eller hos Folktandvården?

flocken
0

#56: hon går privat.
Hon gick bara dit och förklarade sin situation. Undrade om de kunde hjälpa henne

…………………………………..

Zadeira
0

#57 Jag går hos Folktandvården och de har hittils aldrig gått att förhandla med, men jag ska ringa dem och höra imorgon.

flocken
0

#58: kolla med privat oxå.
Man får byta tandläkare

…………………………………..

Draken
0

Folktandvården är jättetjuriga när det gäller avbetalningsplaner. Har en bekant som sitter i samma sits som du, hon fick ingen hjälp hos folktandvården, så hon sökte privat och de hjälpte henne med avbetalning, trots kronofogden

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Pyttelite
1

Tråkig inställning av allmännyttan eftersom det förutom värk oftast blir dyrare att vänta.

Hoppas att det löser sig och ligg på - du har all rätt till hjälp!

Zadeira
1

Vad jag tycker känns värst är att tandhälsan kan leda till andra sjukdomar, bland annat hjärtsjukdomar. Förstår inte varför inte tandhälsan kan ha samma form av system som vanliga sjukvården, det är ju minst lika viktigt att tandhälsan tas på allvar.

Pyttelite
1

#62: Jag håller med dig fullständigt.

Draken
0

#62: Det ligger väl på förslag att tandvården skall ingå i frikortet, men jag vet inte om det kommer gå igenom.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Zadeira
0

Fått fixat tanden akut nu. Öppning och tillfällig lagning kostade mig 1700 igår (som jag ska ansöka om hos socialtjänsten). Vi ska boka in uppföljande behandling, och tandläkaren gav alternativet att dra ut skiten för 2000 kr, eller göra en permanent återställning för minst 6000 kr (med eventuella påslag upp till 9000 kr). OM soc godkänner ekonomiskt bistånd för tandvård betalar de bara det billigaste alternativet, så det får bli utdragning oavsett.

Tandläkaren tyckte det var synd eftersom jag hade så fin munhälsa bortsett från just denna skadan, men han förstod att det inte är hållbart för mig. Det är en tand mitt i vänstra sidan av överkäken så den kommer inte synas att den saknas, det är ju tacksamt.

Draken
0

Hoppas att soc ställer upp med pengarna, hur det än blir.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Zadeira
0

#66 Tack! Hoppas det verkligen!

[Mia-45]
0

Skönt att du fick hjälp och jag hoppas sossen hjälper dej med pengarna.
🤗

Zadeira
0

Den här historian blir bara värre och värre. Soc har fortfarande inte godkänt min akuta räkning från förra månaden, som ska vara betald om 5 dagar. De behövde längre handläggningstid sa de. Jaha, vad gör jag med den räkningen då? Jag kan inte ens lägga ut för den även om soc betalar i efterhand för jag har inte de pengarna ens till mig själv. Och tandläkaren bara "betalas den inte kommer vi inte behandla dig vidare".

Var på uppföljningsmöte hos tandis idag för att ta reda på vilka åtgärder som kommer behövas göras. Dagens besök: 900 kr för att öppna käften och få några röntgenplåtar och bedömning.
Åtgärder som kommer behöva göras med bland annat den trasiga tanden och en annan tand som är på väg att även den gå av på mitten: 6000 kr. (varav han trodde soc kommer ersätta utdragning av en tand för 2000, inte resten eftersom det inte är akut).

Jag ska inte vara sån och vet att det är fel att säga såhär, men jag önskar nästan jag får en hästspark i nyllet som pajar munnen för då går den på läkarkostnaden som är gratis.

[Mia-45]
0

Men vad 17 sysslar soc med då?
Kan väl inte ta så lång tid för de att kolla om du kan få pengar av de?
Förstår inte alls hur vissa instanser och myndigheter tänker.

Jag var hos tandis igår för undersökning.
1300 kr för detta men jag fick 300 i tandvårdsbidrag så 1000 kr stannade det på.
DYRT för bara en undersökning kan jag tycka.

Zadeira
0

#70 Eftersom det var första gången jag ansökte om något bidrag hos soc behövde de typ papper på precis allt. Alla konton jag har på banken, alla transaktioner 3 månader, alla hyror 3 månader tillbaka, hyreskontrakt, sjukskrivningen från läkaren, besked från Försäkringskassan om godkänd sjukpenning, kopior på alla inkomster, räkningar, skattebesked och deklaration mm. Jag missade ETT papper på ett sparkonto som aldrig haft några pengar på sig, men ändå behövde redovisas med kontoöversikt från banken att kontot är ett inaktivt konto. Så då gick en vecka åt att soc tyckte det var superviktigt att det pappret kom in med underskrift från banken…. Alltså, de som säger att det är lätt att gå på bidrag och att man inte har motkrav har ALDRIG sökt nån form av bidrag nånsin, för det har tagit mig tusen turer fram och tillbaka och jag har hållt på i tre veckor nu heltid med allt de vill ha.

Zadeira
0

#70, Var det bara undersökning för att typ se vad som behöver göras eller var det typ tandstenboirtagning eller liknande?

Draken
0

#69: Soc i ett nötskal 😒 Det är helt sjukt hur de håller på.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Zadeira
1

Fick bekräftelse nyss. "Din ansökan om tandvårdsbidrag är nu komplett och ska beslutas om." Wow, redan?

[Mia-45]
0

#72: Det var för en undersökning för att se om jag hade något att fixa till ja.
Men de tog bort lite tandsten också som jag inte behövde betala för.

Zadeira
0

Alltså jag fattar inte, jag kom ju till Socialtjänsten pga missbruk för typ ett och ett halv år sedan eller så. Missbrukshjälpen inom Socialtjnsten har inte varit mindre än FANTASTISKA under denna tiden, och trots drogfrihet nu detta året fortsätter de ge mig stöd och insatser för att bevara min drogfrihet. De har verkligen gjort allt för att hjälpa mig till ett drägligt, drogfritt liv och varit helt fantastiska trots att man kommer till dem för att man är på livets botten och jag har säkert inte varit varken lätt eller trevlig att jobba med hela tiden.

Sen pga samma missbruk hamnar man i skiten med skulder hos kronofogden och måste söka om AKUT TANDVÅRDSBIDRAG hos socialtjänsten. Men är den sidan av Socialtjänsten lika bra? Nej, inte alls. Jag skjuter mig fan hellre än har med dem att göra när det här tandsvårdsärendet är slut. De har fortfarande inte beslutat om fakturen som förfaller på fredag. Sen var jag på besök för kostnadsförslag förra veckan och fick nu besked att den ansökan kan de inte behandla hos Soc fören i Juni. Och behandlingen som kostandsförslaget avser inleds på onsdag, och då fick jag höra av soc att de ska fatta det beslutet i efterhand. Ja, men om de nu inte betalar då, vad fan gör jag då? Jag har inte 3000 att slänga ut, det är ju därför jag sökt AKUT tandvård hos Soc. AKUT för dem verkar vara "inom tre månader. Efter att du har lagt ut pengarna som du inte ens kan lägga ut för att de inte finns."

Jag ska aldrig mer gnälla över att högkostnadsskyddet för vanliga vården är så "hög" som den är. Den är fan ingenting. Tandvård, där snackar vi.

[Mia-45]
0

#76: Det är precis som om de tänker att: "ahhh..!! Hon är ändå hos Kronofogden så vad gör lite till där?"
Men problemet är ju då att tandis inte lagar det som behövs.
Herreguud vad detta landet och vår byråkrati är skevt!

Zadeira
0

#77 Jag tror bara att de helt enkelt inte tänker utan tror att alla kan låna pengar, om inte av familj och vänner så av bank eller liknande. Hade jag kunnat låna hade jag ju redan gjort det och löst det här med tanden redan i vintras är det började bråka. Problemet är väl just det att inte alla gör vad de kan först utan tror Soc ska lösa allt innan de ens själv försöker så därför måste Soc vara extra hårda och noga innan de betalar ut. Att enstaka skötsamma drabbas är liksom en smäll de får ta för att det finns folk som missbrukar systemet.

Zadeira
0

Och DÄR kom avslaget. För de 2600 som redan ligger ute på faktura och ska betalas på fredag senast (när jag har 700 på kontot). Och de 3300 som kommande behandling för att dra ut skiten kommer kosta om en månad. Ingen som helst stöd får jag från soc.

[Mia-45]
0

#79: Men va!!!
Vad är deras anledning till att inte hjälpa dej??

Zadeira
0

#80. De har gjort uträkningar att jag skulle ha kunnat lägga undan till såna här kostnader de senaste månaderna. Att jag lever på existensminimum som inte höjts i takt med hyra, el, mat, resa, medicin och andra kostnader skiter de i.

Åsa S
0

Det enda jag kan komma på är väl att svenska kyrkan ibland kan hjälpa till ekonomiskt eller hjälpa till att söka bidrag ur deras fonder.

Förstår inte hur de tänkte när de gav avslag på tandvård hur hade de tänkt du ska lösa detta. Sitta utanför matbutiken bredvid de andra tiggarna eller vad? ska vi återgå till hur det var förut då det inte var ovanligt att svenskar var tiggare med

Zadeira
0

#82 Svenska kyrkan har jag varit hos, de fick jag matkasse av en gång sen hade de inte möjligheter till mer hjälp för de är så ansträngda nu med. Fonder kan jag inte ansöka eftersom kronofogden tar de pengarna. Går varannan vecka hos något som heter Mathjälpen och får en matkasse med typ ett bröd, lite frukt och nån färskvaror som närmar sig sistadatum. Blir inte många middagar (de har över 100 medlemmar bara här hos oss som söker mat varannan vecka), men allt som hjälper är tacksamt.

Carmarino
0

#82: Det finns redan svenska tiggare. Här i stan brukar en svensk kvinna sitta utanför ICA Maxi och tigga. Fast jag har inte sett henne på ett tag, så kanske det har löst sig för henne. Hon ser inte så gammal ut; kanske i 40-årsåldern.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Mia-45]
1

Men herrejösses.
Lägga undan? I dessa tider och speciellt om man redan går på existensminimum.
Orkar du så överklaga!!
💖

Zadeira
0

#85 Ja, det blir väl det jag gör men samtidigt så är det ju akut jag behöver hjälp. Räkningen ska vara betald på Fredag. Överklagan kan ta flera veckor.

[Mia-45]
0

#86: Säg till tandläkaren att de nekade dej hjälp på socialen. Det har du säkert redan gjort.
Låt tandis sen skicka räkningen till Inkasso. Det tar ju trots ganska lång tid för att det ska gå till Kronofogden. Sen kan du göra upp en avbetalningsplan med Inkassobolaget.
Så hade jag nog gjort om jag hade hamnat i den knipan.

Draken
0

Vad är det för fel på samhället idag 🤬 men jag kan tyvärr inte säga att jag är förvånad

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Zadeira
2

Nu kommer världens bästa besked. Jag har ju sökt fonder under våren. Fick efter det besked att kronofogden kan ta de pengarna så jag har ju inte trott det skulle hjälpa mig. I måndags fick jag besked att jag skulle få fondpengar från en fond. Jag vågade inte tro det, så jag ringde till kronofogden (anonymt såklart) och frågade vad som gällde. Kort sagt så kan de ta pengarna om de finns på mitt konto när de kollar med banken, men de tar inte pengarna direkt de kommer in på kontot.

Satt uppe till 12 inatt, loggade in på banken och tjoho. Fondpengarna landade där. Betalade direkt de två tandläkarräkningarna jag hade nu. Fick nån hundralapp över från de pengarna till och med som jag ska lägga undan. Så nu är jag tillbaka på "noll" vad gäller tandvården. Hur jag ska finansiera utdragningen och lagningen i slutet av månaden är ett senare problem, men det innebär att jag i alla fall inte är back nu!

Carmarino
0

#89: Vilken tur. 👍😊

[Mia-45]
0

#89: Härligt att höra vännen 💖

Zadeira
1

Tack! Ja lättnaden att i alla fall inte ligga back längre tar ju bort en hel del ångest.

[Mia-45]
0

#92: Så klart att man mår bättre av att inte ha nåt hängades över sig.
Skönt att det löste sig. 😎

[Vandra i Skönhet.]
0

Zadeira har precis läst igenom din tråd och underbart att det ordnade sig för dig även om du fick kämpa men alla tiders skönt att slippa ha det här hängandes över dig det måste kännas så befriande och jag gläds så med dig att allt ordnade sig för dig till slut 😎

Zadeira
0

#94 Tack. Än är det tyvärr inte över helt dock. Kommer fortfarande behöva göra behandling på 3000 kr som jag inte har. Men det är jätteskönt att i alla fall inte ligga på minus nu och slippa vara i skuld för det som redan gjorts hos tandis.

Draken
0

#89: Så skönt 😀

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Zadeira
2

Idag fick jag besked på att jag får ytterligare 1500 kr från en annan fond jag sökte i våras. Så lättnaden är enorm för att jag kommer kunna lösa den här tandvården och få gjort det som behövs med utdragningen och lagning. Då behöver jag bara läggas ut ca 1500 kr från "egna" pengar. Är så otroligt tacksam för hur det här som gav mig sån ångest nu ser ut att kunna lösa sig ganska så smidigt ändå.

Carmarino
0

#97: Så bra att det löste sig. Ibland dyker det upp hjälp där man minst anar det. 😊

[Mia-45]
0

#97: Härligt 😍

[Vandra i Skönhet.]
0

#97 Alla tiders 👍

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.