Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Läst 42 ggr
[Mia-45]
1

Skattningsskala

Nu har jag fått papper från FK där jag ska fylla i en skattningsskala på mina sjukdomar Fibro/ME och besvären jag har med detta.

Kan vara så att jag nu då får åka en sväng till till Värnamo.

Nån som fyllt i sådana innan?
Har ni några tips om vad som kan vara bra att ta med där?

Draken
0

Visste inte ens om att det finns 😊🙈

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Mia-45]
0

#1: Hhaha jodå de finns. Och jag tycker de är bra.
Här kan man berätta själv och kryssa i rutor.
Men det är så mycket som ska skrivas till tycker jag för kryssrutorna är inte tillräcklig förklarande.

Zadeira
0

Vad jag fick tänka på när jag gjorde en Mdras-s för nån månad sen (självskattning inför bedömning av depression) var att det ofta står hur lång tid man ska tänka tillbaka och bedöma sina symtom. Det kan vara svårt att skatta om man inte vet mot vad man ska jämföra mot. Tex stod det i mitt formulär "Under de senaste två veckorna har jag upplevt att min aptit föändrats" och sen en sifferskala. I andra frågor stod det "de senaste tre dagarna" eller "det senaste halvåret".

Det jag lite "fult" lärt mig sen tidigare är att ofta kan man få justera lite i sina egna bedömningar angånede hur man mått just den tiden de ber en räkna med. Särskilt med fibro kan ju värken svänga från dag till dag, om man är i skov eller inte. Fyller du i formuläret och det står "de senaste två veckorna" kan det bli fel om du haft två skitbra veckor men resten av halvåret mått sämre än förut. Då får man kanske göra en annan bedömning för att totalen ska bli rättvis.

[Mia-45]
0

Ja jag skriver alltid i sånna utan skoven medräknat. Alltså hur många år sammanlagt man haft besvären
Tror det är så de menar också.

Inkickat och väntar nu bara på besked.

Zadeira
0

#4 Ja, det brukar ju vara så man "ska" tänka om det inte är specificerat något speciellt annat. Tror FK räknar med att man gör nån slags överslagsskattning, inte exakt just i stunden man fyller i pappret för då blir det ju inte en rättvis skattning över tid.

Lycka till, eller vad man nu säger 🤣

[Mia-45]
0

#5: Tack Zaderia. 😃