Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Läst 40 ggr
[Mia-45]
1

Stress och Fibromyalgi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är ett intressant ämne och måste tas upp.
Att gå med långvarig värk är stressande i sig. Smärtan man har är kopplad till högre stressnivå och ökad psykisk belastning.
Och symtomen vi har i och med värk förvärras av de ökade stressen och den ökade psykiska belastningen.
Kroppen klarar inte av att vi "lägger in en högre växel". Den svarar med mer värk desto högre vi lägger in den där växlen.
Det nödvändiga stresshormonet kortisol är förändrat och kroppens möjlighet att öka pulsen vid ansträngning är sänkt.
Våra muskler har tappat sin förmåga att slappna av.

Innan vi insjuknade i Fibromyalgi så har vi inte lyssnat på våra kroppar utan bara kört på. Vi har trott att vi har kunnat köra på precis som vanligt.
Ofta är vi sånna att vi prioriterar att hjälpa andra och att man är mycket social.
Vi har alltid kommit i sista hand själva.

Om man får en diagnos har detta visat sig genom forskning att man söker sig information. Man tänker efter och reflekterar mer vart stressen kommer ifrån och att man då förhoppningsvis kan sänka stressnivån.
Detta kan leda till att smärtan kan lindras lite.

Vid dessa diagnoser är vardagsbalans en viktig del.
För en som mår bra är vardagen oftast inga problem. Men för oss med smärta blir vardagen förändrad.
Aktiviteter eller uppgifter som vi klarat av innan fixar vi inte nu.
Vi har mer värk och smärta som påverkar vår uthållighet. Vi har mindre energi. Vi är mindre rörliga.
Det som förr var lätt att göra som tex duscha, att klä på sig, dammsuga m.m. har nu blivit som ett berg att bestiga.

När vi nu har fått börja tänka om i våra sysslor att det får ta längre tid tex kan stressnivån öka.
Vår självbild kan komma att förändras då vi inte klarar av att prestera som innan. Nu måste vi balansera med våra resurser och energin som vi har.
Här är de jätteviktigt att justera sin ambitionsnivå och vara nöjd med sig själv även om man inte kan prestera som innan.

Vad som kan orsaka den skadliga långvariga stressen:
-Höga krav från omgivningen
-Höga krav på dig själv
-Långvariga konflikter
-Förändringar på jobbet
-Ekonomiska problem
-Oönskad flytt
-Kärleksproblem
-Utanförskap

Positiv stress/kortvarig stress är en situation där stressen är under kontroll och där det finns stöd som bra socialt nätverk och trygghet.
Men en längre tid även med den positiva stressen kan vara skadlig.

Vad som kan vara positiv/kortvarig stress:
-Arbetsbelastning
-Trafikproblem
-Krånglande maskiner
-Småkonflikter
-Köer
-Schemaändringar
-Prov
-Tävlingar

(info taget från Fibromyalgiförbundet
bild tagen från Pixabay)

• Redigerat 2022-11-08 11:33 av [Mia-45]
Draken
0

Min värk har ökat i takt med att min stress har ökat. Jag har varit väldigt stressad under väldigt lång tid. Det är en av anledningarna till att jag nu är långtidssjukskriven.

Min stress beror på en oerhört tung belastning både på mig och min omgivning pga sonens tunga drogmissbruk.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Mia-45]
0

Min värk ökade i och med stress och hög arbetsbelastning på jobbet vilket medförde konflikter med min arbetsgivare.
Konflikter med min hyresvärd under flera år.
Hjälpa sonen med att få den hjälp han hade rätt till.

Allt detta ihop med värken gjorde så jag hamnade i Utmattningssyndromet.