Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 537 ggr
Heddiz
2

10 tecken på zinkbrist

Hittade den här videon (ja en till vdeo :)) och flera saker stämmer på mig och ja det sista är om man är "kronisk" sjuk…Så jag ska nog prova zink+ hitta något mer så man blir piggare 🥱💤

https://youtu.be/f-qn4J3bye4

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Here are ten warning signs your body needs more zinc - an essential trace mineral. In the developing world, dietary zinc deficiency is prevalent, impacting n...
flocken
2

Zink har jag ätit länge

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[Mia-45]
0

Hhahahaha kan inte låta bli att skratta nu.

Som min syster: "Ät Magnesium…det hjälper mot allt. "

Det finns inga mirakelkurer med Zink, Magnesium, Järn, B-12 som hjälper.
Förlåt mej Heddiz men det är sånt här vi inte vill höra här inne.
Vi har gjort allt vi kan.

Heddiz
1

#2: Vad vill ni inte höra härinne?

Att jag hade flera tecken på zinkbrist och därför ska jag prova zink?
Och tänkte om någon annan provat och om det hjälpt om så bara LITE…

Jag skrev väl aldrig att det här var en mirakelkur?? Jag hade ju inte ens provat den!

Har ni gjoort allt ni kan ? Jaha så ni har provat massor med saker som inte jag gjort ens…vad spännande - det skulle vara kul att veta mer om.

Ja systern har inte rätt att det hjälper mot allt, men vissa saker hjälper det mot och för att magnesium ska fungera och funka och lugna ner systemet så måste man ta teurapeutiska doser…detsamma med flera andra vit/mineraler - Alltså riktigt stora doser sen MÅSTE det vara rätt magnesium…annars hjälper det inte.

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Zadeira
0

Har man brist på något är ändrad kost och kosttillskott jättebra. Ibland är vården lite tråkiga med att ta såna prover men misstänker man brist är det bra att tjata sig till ett test.

Draken
3

Jag har blodbristanemi, så jag äter redan en hel del vitaminer och mineraler, däribland Zink. Och jag får ferrinject var tredje månad. Det hjälper på min kroniska trötthet, men inte på värken.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Heddiz
1

#5: Tack! för svaret ---- den enda som förstod att jag pratade om min egen brist och inte någon MIRAKEL medicin mot fibro..

En parantes även om ett kostillskott eller behandling tex hjälper att minska på just FIBRO värken eller att man kanske kan sova bättre med rätt magnesium i terapeutiska doser tex så kanske inte den mineralen eller behandlineng hjälper mot ME eller Reuma eller andra sjukdomar som vissa också har!

Ju värre sjukdom förutom fibro du har så KAN du inte säga att nej det och det hjälper inte mot min värk…Den hjälper mot fibrosmärta antagligen och inte mot den andra sjukdomen man har…

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
0

#5: Förressten vad är ferrinjekt - hjälper det mot all trötthet eller någon specifik?

Jätte bra att veta vad andra blir hjälpta av så -

Det här vill jag se mer av!

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Mia-45]
0

Jag har nu beställt både Zink och Magnesium nu via Apotea.
Käkade detta för några år sedan. Blev inte bättre då.
Nu har jag värre symtom men ska testa.

[Mia-45]
1

#6: "Ju värre sjukdom förutom fibro du har så KAN du inte säga att nej det och det hjälper inte mot min värk…Den hjälper mot fibrosmärta antagligen och inte mot den andra sjukdomen man har…"

Vill bara fråga….hjälper det allt förutom fibro? För du skriver sen att den hjälper antagligen mot fibrosmärta sen.

• Redigerat 2022-10-30 19:03 av [Mia-45]
Draken
0

#7: Ferrinject är flytande Järn som jag få genom dropp var tredje månad. Jag har blodbristanemi och jag fyller inte på järndepåerna i kroppen.

Mitt blodvärde ligger på kring 75-80 och efter att jag fått droppet så ligger det på 130 - 135 som är normalt . Det brukar hålla i sig i ca tre månader, efter det så måste jag få "påfyllning" av järn igen.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Heddiz
0

#9: Ha ha jag ber om ursäkt för jag förstår knappt vad jag skrivit i #5
Herre gud--Jag måste ha varit bra trött där..

Det är som jag har svårt att få ut det jag menar sen jag låg i koma för 1 år sen + ME på det som gör att man också kan bli virrig 😅

Jag menade att olika vitaminer/mineraler, tillskott och behandlingar hjälper kroppen på olika sätt och även tillsammans..Tex Magnesium för att slappna av, zink för att bli piggare, mm och ev andra kostillskott tex MSM -alla är ju olika så det är svårt att veta vad som hjälper mot vad, men det kan kanske hjälpa mot en del värk och andra saker som ångest..Med sjukdomar som fibro och ME så behöver man kanske alla vitaminer och mineraler + extra tillskott av bla magnesium, D-vit B12, E-vit, osv -

Man kan ju kolla om man har brist också, men för att bli värkfri så tror jag man behöver tänka på helheten..Maten, vitamineraler, rörelse, stretching, nedstressande "aktivitet" Chi gong tex eller meditation, Behandlingar, Göra något kul..

Du kanske skulle kunna testa tex bindvävsmassage, lätt massage om du är öm i huden (vissa med fibro har ju ont på huden) eller kanske akupunktur.

Tex Magnesium tar man inte direkt för att få bort värken, men den kan göra så att man kan slappna av om man tar terapeutiska doser (väldigt svårt att överdosera magnesium) om det hjälper att sova/slappna av så "kan" ju värken minska för vissa.

Zink menade jag kanske kunde hjälpa till att minska på fibrovärk (dom här punkterna främst och inte muskelvärk=träningsvärk)men främst för att bli piggare,

Jag har inte provat zink på länge så jag vet inte, men tänkte beställa den + flera, flera andra kostillskott pga att jag är så trött från Glimja..

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Mia-45]
0

#11: Jag testar nu med Zink och Magnesium igen.

Magnesium är ju bra för muskler och om man har kramper i benen. Vilket är lugnt just nu men jag brukar ha det.
Zinket kanske gör så jag blir lite piggare.

Condor
2

Jag har följt med lite i den här diskussionen och undrar om ni som har fibromyalgi har eller har haft amalgamfyllningar eller någon annan sorts påverkning av tungmetaller eller andra gifter?

Jag hade själv fibromyalgi för över 20 år och det varade i ungefär 3 år. Pga kvicksilvret som frisattes ur fyllningarna hypersensibiliserdes hela nervsytemet. Jag hade en sån värk i kroppen att jag inte kunde sitta på en stol utan att lägga en kudde på stolen och en massa andra typiska symptom, som trötthet.

Jag vet inte vilka andra orsaker som nervsystemet kan hypersensibiliseras av och leda till fibro, men kvicksilver är definitivt en orsak. Jag blev faktiskt helt frisk genom att byta ut fylningarna och sen göra en avgiftning där jag kombinerade mediciner (kelatorer) med alternativa metoder och kosttillskott.

Zink var ett av tillskotten som jag tog, men det var bara en byggsten i en hel mur. Kvicksilver leder till zinkbrist, eftersom det förbinder sig med zink och sen fattas zink för att bilda ett enzym som är viktigt för att göra sig av med gifter helt allmänt.

Fullboldstester på zink är dyra,men det finns en enkel test som man kan göra själv:

https://www.theouchdoctor.com/blog/11514-zinc-taste-test-simple-test-big-implications

Sen ska man tänka på att zink är en antagonist till järn, så om man tar kosttillskot, ska man inte ta dessa samtidigt.

Det svåraste var att få bort kvicksilvret ur nervsystemet, där halveringstiden för kvicksilver ligger på över 20 år. Det går inte med kelatorer, alger, zink och man ska inte mobilisera kvicksilver ur nervsstemet förrän resten av kroppen är avgiftad. För att avgifta nervsystemet använde jag mig av ett preparat som var baserad på nanoteknologi, som jag kombinerade med acetyl-S-glutation och alfaliponsyra.

Jag vill som sagt inte säga att all fibro orsakas av gifter, men om någon av er som har fibro har amalgamfyllningar är det värt att fundera på om det kan vara orsaken.

Zinc Taste Test: Simple Test, Big Implications in West Lafayette, IN. Mattern Chiropractic is your local Chiropractor in West Lafayette serving all of your needs. Call us today at (765) 463-7337 for an appointment.
Draken
0

#13: Jag har haft amalgamfylningar, men de byttes ut för några år sedan, just för att de inte är så lämpliga för kroppen.
Jag fick diagnosen fibro får några år sedan, och jag kommer inte riktigt ihåg, men jag tror att de hade börjat bytt ut amalgamfyllningarna då. Jag hade en amalgamkrona som de tog först av allt.

Jag kan faktiskt varken bekräfta eller förneka att jag hade diagnosen redan då, det kommer jag inte ihåg.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Condor
2

#14:

Jag vet ju inte jur mycket amalgm som du hade hur länge, men hos mig var det en logisk konsekvens, eftersom jag fick mina första fylningar redan som barn och som tonåring hade jag redan ungefär 10 stycken. På den tiden hade man inga hämningar att ge barn kvicksilver implantat.

En kronisk kvicksilverförgiftning pga amalgamfyllningar kan man inte jämföra med en akut förgiftning. Man kan heller inte diagnosticera den med blodtests, utan bara med mobiliseringstest med en kelator. Det kommer aldrig en stor mängd kvicksilver i blodet på en gång, utan endast små mängder i taget, som sedan hamnar i olika organ, körtlar och nervsystem inkl. hjärna. Det är ingenting som går snabbt, utan det tar tiotals år innan det har ackumulerat en så stor mängd i kroppen att man får problem, dvs. om man inte är extra känslig.

Kvicksilvret hamnar i kroppen på olika sätt. Salivet som man sväljer innehåller ofta en så stor mängd, att det skulle överstiga gränsvärdet för dricksvatten.

Via tänderna hamnar det med tiden i tändernas nerver och därifån är det bara en kort väg till hjärnan.

När man tuggar och äter, speciellt varma saker, frisätts ångor som man andas in. Dessa ackumulerar i hypofysen och på ett magnetröntgen ser man någonting som mest tolkas vara en hypofystumör.

Sen vet jag inte hur du ditt amalgam blev avlägsnad, dvs. med eller utan skydd och stöd med vissa kosttillskott? När fyllningarna borras ut bildas det ångor och saliven blir grå. Det uppskattas att man tar upp lika mycket kvicksilver ur en fyllning när den borras ut, som om man skulle bära den i flera år.

Antalet och storlek på fyllningarna, tiden som du hade dom och sättet som de avlägsnades med är saker som du måste räkna ihop för att avgöra om amalgamet skulle kunna var boven. Men det kan nog hända att det var droppen som fick fatet att rinna över,när du lät borra ut dina fyllningar.

• Redigerat 2022-11-04 14:29 av Condor
politisk realist
0

#2: Då jag jobbar mycket sommartid och svettas mycket när skuggtempen ligger på 30 grader i skuggan och uppåt 50 grader i solen så får jag lätt kramp i kroppen. Och då är MAGNESIUM-tabletter enda räddningen.

Kolla gärna in min egna hemsida: Politisk Realist senaste uppdatering 8 november 2022

Draken
1

#15: Jag hade inte många, det var ett fåtal tänder. Jag är mycket skeptisk till det mesta av det folk säger att Fibron beror på. Det finns många olika anledningar, och vissa kan bero på andra diagnoser i tillägg till Fibron.

Det går inte att bota fibromyalgi men man kan, inte alltid men ibland, lindra symptomen. I framtiden kanske man hittar en bot, men det blir knappast under min levnadstid.

#16 Magnesium är sedan länge känd som lindring vid sendrag, muskelkramp eller andra spasmer. Men det fungerar inte på alla, jag är en av dem det inte fungerar på.

Man kan omöjligt säga att det och det fungerar hur bra som helst. Det gör inte det på alla, det är väldigt individuellt hur det utvecklas och ter sig hos olika personer.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Condor
2

#17:

Jag kan bara säga vad som var orsaken hos mig, men jag kan inte uttala mig om andra. Kanske det finns en hel del olika orsaker. Men jag tänker att jag inte kan vara den enda som har fått det pga amalgamfyllningar. Men hur som helst, så försvann alla smärtor och andra symptom efter avgiftningen, så i mitt fall handlade det inte om att lindra symptom, utan jag blev faktiskt botad.

I alla fall finns det forskning som pekar ut kvicksilvret som misstänkt:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24378456/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25617876/
https://www.fibromyalgia-symptoms.org/mercurypoisoning.html

Men det kan förstås finnas många andra orsaker som man inte ens hittar och i så fall kan man heller inte bota sjukdomen. Även om amalgmfyllningar är orsaken är det heller inte så lätt, eftersom skolmedicinen inte känner något annat medel för avgiftning av tungmetaller än kelatorer, som dock inte mobiliserar kvicksilvret ur nervsystemet.

Metal allergy is frequent in FM patients. The reduction of metal exposure resulted in improved health in the majority of metal-sensitized patients. This suggests that metal-induced inflammation might be an important risk factor in a subset of patients with FM.
Draken
0

#18: Som sagt. Det kanske fungerar på dig, men det är inte alls säkert att det kan fungera på någon annan.

Jag köper inte att det finns en bot för fibron, men det är ju jättebra att du är fri från dina besvär 🙂 Funderar nog på om det kan vara ME eller annan "muskelsjukdom", eller något annat du kan ha haft.

Vissa gifter angriper kroppen på ett sätt som nog kan tas som fibromyalgi. Det är i stort sett samma symptom, men en förgiftning, i motsättning till fibro, går att bota.
Maken har blivit utsatt för lösningsmedel när han var ung, han har jobbat inom måleribranchen i snart 40 år, han är nu förtidspensionerad med arbetsskadelivränta.
Han dörjade få ont i muskler och leder för kanske 4-5 år sedan. Han utreddes för flera olika sjukdomar, däribland Fibroomyalgi, MS och ME. Men de kom fram till att det var lösningsmedlsexponering under många år.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-11-05 11:20 av Draken
[Mia-45]
1

#19: ME blir man heller inte botad ifrån tyvärr.

Men håller med..det som funkar på en annan kanske inte alls funkar på andra.

Heddiz
1

#18: Jag trodde aldrig jag skulle hålla med dig,🤭🙂 men det måste jag erkänna att jag gör, efter själv- vi säger minskat min värk till 95% för knät kan göra lite ont ibland. 😄

Jag har fyllt tänderna med amalgam som ligger/låg som gift i kroppen/magen och kan bla skapa inflammation i magen + all annan "gift" vi får i oss från tex luften-avgaser, maten (tex visst kött, laktos, socker) och från andra saker som tex antibiotika…

Om man varit sjuk länge så är det bra att- om man behöver..dra ner på snabba kolhydrater, socker och vitt mjöl…som matar dessa dåliga bakterier som skapar inflammation i magen, och stötta upp med kosttillskott och ta renande kosttillskott..
Som man upprepar om det behövs då…alltså om man som jag inte tagit ut amalgamet så kan man ta Chlorella som renar + alger som tar upp giftet…Sen finns annat också som är både renande och nyttigt..

Det du gjorde kanske är bättre..det vet jag inte..

Men har man haft värk länge så blir allt påverkat som dålig sömn som gör värken mycket värre och .Sen trötthet, utmattning, mm mm-varje dag så det är bra om man tänker på helheten.
Ser till att både kropp, psyke och själ är med.

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Condor
0

#19:

Att göra sig av med gifter fungerar så klart bara om gifterna är orsaken till besvären. Kvicksilver är ett neurotoxin som hypersensibilserar nervsystemet och det leder bland annat till smärtor i hela kroppen.

När giftet var borta gick det ganska snabbt att återhämta sig. När man börjar med avgiftningen måste man först se till att utgångarna blir fria från kvicksiver. Det är njurarna och tarmen. Jag började med att ta en kelator som infusion. Det rensar njurrna och för tarmarna kan man ta chlorella eller koltabletter.

Sen när utgångarna är fria kan man börja att avgifta organ och körtlar. Under hela avgiftningen tog jag högdoserat selen, zink och MSM. Dessa förbinder sig med kvicksilver och bildar ogiftiga förbindelser. Sen stardade jag med den klassiska Klinghardt metoden och kombinerade chlorella med ramslökessens. Svavelförbindelserna i ramslök förbinder sig med kvicksilvret. Efter ett par månader var mina kvicksilvervärden efter mobiliseringstesten med en kelator bara 3 ggr. högre än gränsvärdet i stället för 30 ggr så höga.

Först då vågade jag att starta med att avgfta hjärna och nervsystem, eftersom jag räknade med att kelatorn tar bort det sista ur organen. Det var också Klinghardt metoden, dvs. att lägga till koriander extrakt. Men det var ganska jobbigt och skulle nog ha tagit flera år. Men på den tiden kom just ett nytt high-tech preparat på marknaden som heter NDF Plus. Det fungerar med nanotechnologi och nanopartiklarna kan tränga igenom blod-hjärn barriären och binda kvicksilver i hjärna och nervsystem. Efter ett par månader kände jag för första gången en tydlig förbättring.

Sen upptäckte jag nästa, på den tiden ganska nya medel. En glutationform som inte blir overksam när den hamnar i magsyran och som är mycket starkaren än vanligt reducerat glutation, som heter S-Acetyl glutation. Den neutraliserar inte bara gifter, utan är den starkaste antioxidanten som finns, ungefär en miljon ggr starkare än vitamin C och kombinerade det med alfaliponsyra. Alfaliponsyra är en antioxidant som kan regenerera andra antioxidanter, som också mobiliserar gifter ur hjärna och nervsystem.

1-2 månader senare var smärtorna och tröttheten försvunnen.

Det handlar inte bara om att bli av med gifterna, utan även att reparera skador. Både NDF plus och glutation kan reparera skador, framför allt återställa funktionen i cellernas mitokondrier. Avgiftningen tog ungefär ett år.

Condor
0

#21:

Endast chlorella räcker inte på långa vägar. Chlorella bara binder de tungmetaller som hamnar i tarmen. I mitt svar till Draknästets reptiler ser du hur jag avgiftade. Men så länge du har kvar amalgam i tänderna kan det inte bli mycket bättre. Problemet är kvicksilvret som hamnar i nervsystemet och det är det som är svårast att få bort.

Jag ändrade också kosten och i stället för snabba kolhydrater växlade jag till fullkornprodukter. Kött äter jag ändå inte. Sen är det också viktigt att dricka mycket vatten. Jag drack nog 3-4 liter om dagen. Det stöder avgiftningen.

Det var dyrt att bli frisk. Att ta bort amalgamet och ersätta med keramik kronor kostade ungefär 10.000 euro.

FataMorgana
2

Problemet med fibromyalgi är att det är en diagnos som man får om läkaren INTE hittar orsaken till smärtorna och därför klassas fibromyalgin i dagens läge som obotlig. Smärtor man inte hittar orsaken till, kan man heller inte behandla, bara lindra med smärtmediciner. Men orsaken försvinner inte pga det.

För att kunna behandla en sjukdom på rätt sätt måste man veta vad det är som ska behandlas. För att kunna reparera något som är skadat måste man veta vad det är som är skadat. Det betyder inte att det inte finns en orsak till fibromyalgin, orsaker som man i framtiden har mer kunskap om och som man i framtiden kan behandla och i bästa fall bota.

Orsaken behöver heller inte vara den samma för alla personer, för somliga är smärtcentrat i hjärnan kanske förstört pga genetiska betingelser, för somliga kanske pga förgiftningar, för endel kanske pga stress och depressioner.

För att man ska kunna ge var och en den bästa behandlingen så måste man luska ut orsaken till smärtorna hos varje enskild individ, men så länge läkaren inte hittar den kan han inte göra något annat än att skriva ut smärttabletter och ge allmänna råd om hur man lättare kan hantera sin vardag. Det enda som man i så fall kan göra är att bli sin egen detektiv och själv försöka komma fram till vad som skulle kunna orsaka ens smärtor så som Condor gjorde. Bara så har man en chans att bli frisk, om orsaken går att göra något åt dvs.

• Redigerat 2022-11-05 14:02 av FataMorgana
Condor
1

#24:

Det brukar att gå till som så att läkarna först kollar alla antikroppar som man har vid reumatiska sjukdomar, t.ex. ANA. Är dessa negativa, finns det 18 triggerpunkter som man kan trycka på. Om minst 11 v dessa är känsliga, får man diagnosen fibro. Är det bara 10, får man ingen diagnos.

Heddiz
0

Jag blev min egen expert på min sjukdom - att jag har ont i knät ibland är ingenting jämfört med förut..Det kändes som att man hade blivit använd som en pinjata vareviga jäkla dag i över 20 år från 97-22..

Den utlöstes pga att jag inte kunde somna el sova så en stor orsak var ju sömnen och med det stress och psykiskt dåligt mående- nu somnar jag lätt och sover 10 tim i sträck och mår toppen psykiskt sett.
Jag tror ju även om man hittar orsaken på en sjukdom man haft i 10-20år att man måste se till att helheten är bra.

Jag har inte bara använt Chlorella utan man skulle enligt han som jag fick tipset av (som också hade fibro/värk) ta alger och flera andra kosttillskott bla MSM och och sen stötta upp med vitaminer/mineraler, mm mm
Sen tog/tar jag behandlingar och andra saker som energi healing

Börjat träna Chi gong, Kundalini yoga/meditation, vanlig yoga

Orsaken kan vara pga inflammation i magen och mitrokondriterna (stavning?) men det kan vara olika orsaker för olika människor…

Därför blir det svårt att hitta bara EN orsak, men jag är glad att värken är borta vad den än försvann av!

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
0

Det är ju inte säkert att alla med fibro diagnos har just fibro eller ME samma där…eftersom man inte kan kolla upp det med något blodprov eller liknande..

Så ja man kan ju inte vara säker..att vi alla har exakt samma sjukdom ens pga inkompetenta läkare.

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
0

Inkompententa forskare eller gissare menade jag…som inte hittat orsaken än? är konstigt…det är som om dom inte får hitta orsaken..

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
0

#12: Precis ta bort ett symptom i taget…eller ngr i taget 🙂

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Mia-45]
0

ME går att kolla genom ryggmärgsvätska. OM man är osäker på diagnos. Men uppfyller man alla Canada-kriterierna så räknas det som ME.
Fibro går man mest på patientens anamnes och triggerpunkter. SOm en skrev i tråden så måste man ha minst 11 för att få diagnosen.
Det är himla komplext detta. Många sjukdomar går liksom in i varandra med symtom.
Ta detta med yrsel tex. Svårt där också att veta riktigt säkert.
Men jag litar på läkarkåren i detta fallet i och med mina diagnoser.
För en människa som absolut inte orkar arbeta så måste det ju trots allt finnas en diagnos för att få sjukpenning/sjukersättning.

Hoppas ni fattar vad jag menar. Mår inte riktigt bra så orden kommer ut fel.

Condor
0

#26:

Amalgamet ställer till det i hela kroppen. Jag hade också problem med sömnen, men det var för att kroppen värkte om jag låg på den ena sidan, så jag vände mig till den anda sidan, ända tills den också värkte. Efter ett par timmars vändande hit och dit var jag tvungen att stiga upp ur sängen och gå omkring lite. Det upprepade sig flera ggr. varje natt.

Eftersom det inte finns en riktig diagnos för fibro, kan man beteckna symptomen som vad som helst, t.ex. tröttheten som CFS eller en del av fibro. Men det är bara beteckningar för symptom som man inte hittar orsaken till, som man har gjort till diagnoser.

Man måste själv leta efter orsaker och ha en holistisk syn på saken. Men man behöver också vissa biologiska och biokemiska kunskaper för att kunna leta. Mitokondrierna påverkas av fria radikaler och det leder till trötthet. Förbinder syreradikaler sig med kväveoxid som finns i kroppen bildas ett ämne som ställer till det ordentligt:

https://hmn.wiki/sv/Peroxynitrite

Här kan du läsa hur ämnet avbryter transporten av elektroner i mitokondrierna och förgiftar dessa:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8311480/

Det blir en kedjereaktion som drabbar hela kroppen. Inte konstigt att man blir trött.

Kvicksilver förbinder sig med selen till ett ogiftigt ämne, vad som är bra. Men på så vis saknas selen för att bilda ett enzym som har selen som centralatom, som röjer undan fria radikaler:

https://en.wikipedia.org/wiki/Glutathione_peroxidase

Det betyder att syreradikaler inte kan röjas undan effektivt och det är fritt fram för dem att skada kroppen och till och med förbinda sig med kväveoxid.

Selen betecknas som en antioxidant, men den antioxidativa effekten uppträder först när kroppen har byggt det här enzymet av selenet.

Vanliga läkare är inte insatta i sådana saker och experter som biokemister eller cellbiologer brukar inte ha en holistisk syn på sjukdomar. Man måste därför själv intressera sig och läsa på. Jag gjorde det under tiden som behövdes för att bli av med alla fyllningar. Det tog 2 år. Men sen visste jag hur amalgamet påverkar kroppen ända till på cellnivå, hur kroppens avgiftning fungerar, hur kroppen omsätter energi, hur jag blir av med gifterna och jag hade en plan att bli frisk, som jag koncentrerade all min energi på.

Peroxynitrit (kallas ibland peroxonitrit ) är en jon med formeln ONOO - . Det är en instabil strukturell isomer av nitrat , NO- 3. Även om dess konjugerade syraperoxinitronsyra är mycket reaktiv, är peroxynitrit stabil i basiska lösningar. [1] [2] Det framställs genom reaktion av väteperoxid med nitrit :
FataMorgana
1

#28:

Det är kanske just därför dom inte hittat orsaken än, för att den kanske är olik från person till person?

FataMorgana
0

#30: Javisst, det måste det få finnas. Jag förstår nog vad du menar. Om läkaren inte hittar orsaken till ens smärtor eller yrsel, så betyder det ju inte att man inte lider av detta. Med smärtor och yrsel kan man ju inte arbeta och har naturligtvis rätt till sjukersättning.

• Redigerat 2022-11-05 16:36 av FataMorgana
Heddiz
0

#30: Ja jag förstår vad du skriver..

Jag kommer ihåg trigger punkterna, men inte canada kriterier? Men det var 25 år sen jag fick mina diagnoser så saker kan ju ha ändrats.

Eller det måste ha ändrats en del på den tiden som canada kriterier - kanske hette något annat för 25 år sen?

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Draken
0

Jag hade alla triggerpunkter utom en har jag för mig han sa efter undersökningen på mig. Jag hade sådana infernaliska smärtor när han höll på, så han höll på att åka på en rak höger. Jag minns ingenting från just den undersökningen. Maken och dottern fick komma och hämta mig OCH bilen. Jag bara grät och svor ve och förbannelse över inkompetenta idiotläkare 🥴🙈

Sen i efterhand har jag utvecklat EDS och sömnapnesyndrom. Jag har haft CPAP i några veckor nu, och jag sover mycket bättre, samt att vä'rken har minskat. jag har gjort mina egna experiment. Jag har inte använt CPAP en vissa gånger, och då sover jag betydligt sämre och har då som påföljd betydligt mer värk och stelhet på morgonen.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-11-05 16:22 av Draken
Heddiz
0

#35: Vad är EDS? Sömnapnesyndrom är väl att man slutar andas eller?

CPAP är ? någon andnings hjälp kanske 🙂

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Condor
0

#28:

Jag tror att de inte kunde hitta orsaken pga att de inte har en holistisk syn på saken. Det finns många som är kompetenta på deras eget specialområde, men detta räcker inte till att hitta orsaken eller orsakerna. Det finns alltså många experter som forskar på var sitt område, men ingen som sammanfattar allt detta till en helhet.

T.ex. kan det finnas många orsaker till att nervsystemet sensibiliseras. Det kan finnas många orsaker till nedsatt funktion av mitokondrier. Det går inte att generalisera saken och säga att just det här är grejen som är orsaken till fibro.

Draken
1

#24: Det är det som blir så jobbigt och även det som gör att fibro ses som en "fuskdiagnos" bara för att.. ungefär.
Det är väldigt nedvärderande, har man Fibromyalgi så är det allt annat än en fuskdiagnos när man är mitt inne i skoven.

#31 Ja absolut. Amalgam är jättefarligt för kroppen, inget tvivel om det. Men jag har svårt att tro på att om man bara tar bort allt amalgam och "avgiftar" kroppen så kommer man att bli botad. Att det kan minska smärtan betydligt, det kan jag mycket väl tro, men inte att det "botar" fibron.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Heddiz
0

#37: Jag håller med att det är en holistisk syn som fattas för att hitta orsaken..

Vanliga läkare/forskare borde också gå samman med alternativa läkare som oftare eller alltid tittar på helheten och hjälpa varandra istället för att motarbeta varandra.

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Draken
0

#36: EDS (Ehlers-Danlon Syndrom):

EDS är en bindvävsdefekt, ett av de vanligaste symptomen är att lederna är överrörliga och ostablia.
Långvarig smärta och nervsmärta pga nervknutar i samband med att lederna går i lås. Huden kan bli skör och lätt spricka. Iom att lederna är ostabila så är risken betydligt större att man råkar ut för vrickningar och stukningar. Dock är det väldigt ovanligt med frakturer.
Detta är bara en liten del av vad EDS egentligen är.

Läkarna kan varken bekräfta eller förneka att sjukdomen hänger ihop med fibron. De kan inte utesluta varken det ena eller det andra.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

FataMorgana
0

#38: Jag förstår inte vad det är som är nedvärderande? Att läkaren inte hittar orsaken till varför du har sådana fruktansvärda smärtor? Det betyder ju inte att dina smärtor inte är reala, utan bara att dom inte vet vad som orsakar det.

• Redigerat 2022-11-05 16:40 av FataMorgana
Condor
0

#38:

Om besvären orsakas av att kroppen och nervsystemet förgiftas med kvicksilver och om det är möjligt att få ut giftet ur kroppen, kan man faktiskt bli frisk så länge det inte har blivit irreversibla skador i kroppen.

Kroppen har fantastiska förmågor att läka och det kan man stöda med rätt kost, livsstil och de riktiga kosttillskotten. Jag är det levande beviset att det fungerar. Men som sagt, måste det inte fungera för andra, eftersom andras besvär kan ha helt andra orsaker.

Sen tror jag att du har missuppfattat det där med (fusk)diagnosen. Att läkarna har en beteckning för "vi har ingen aning varför du är sjuk" och kallar det fibro, betyder ju inte att de som har besvären inte skulle vara sjuka.

Heddiz
0

#40: Ok låter som en jobbig sjukdom med låsningar i armbågar och knän och andra leder menar du eller + flera andra symptom som fibron också har som trötthet och så eller kanske värre?
Har du haft EDS länge innan du fick fibro?

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Draken
1

#41: Nej, nu missförtog du mig, eller jag var lite otydlig.
Vad jag tycker är nedvärderande, eller jobbigt om du hellre vill, är att man blir beskylld för att vara lat och arbetsskygg när man inte orkar jobba eller umgås med folk. Även vissa läkare har den inställningen.

#43 Man kan ha väldigt få symptom, eller som mig, ha flera olika. jag blev diagnosticerat med EDS för två år sedan. Jag har haft Fibron betydligt längre.

Ena knät brukar vrickas bakåt, och måste stabiliseras "utifrån" lite då och då.

143547454_2929379333974174_360884401537333773_o.jpg

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-11-05 16:49 av Draken
FataMorgana
0

#44: Det är iallafall inget sådant som jag menar, utan snarare menar jag bara att läkarna helt enkelt inte vet varför någon är sjuk. Vad läkarna inte vet kan dom inte heller hjälpa en med. Men så klart finns det säkert en hel del läkare där ute som inte vill erkänna för sig själv och för sina patienter att han inte vet varför någon är sjuk och tycker det är lättare att skylla på patienten.

• Redigerat 2022-11-05 16:57 av FataMorgana
Draken
1

#45: Nej det trodde jag inte heller, utan det var mest en reflektion på det du skrev 🙂
Som tur är, så blir fibron mer och mer erkänt som en faktiskt sjukdom. Men fortfarande sitter det långt inne för andra. många kallar det fortfarande för "kärringsjuka" Vilket också är förnedrande, då många får symptomen tidligt. Jag var bara strax över 30 när mina symptom började . Men jag blev inte utredd förns för fyra eller om det är fem år sedan.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Heddiz
0

#32: Ja det är sant, men då kunde dom komma med olika orsaker och olika behandlingar eller något liknande om vad man kunde göra…:))

The more I love my Dog
"Mark Twain"

FataMorgana
0

#47: Men om det är olika från person till person, dvs en väldigt individuell sak, så kan läkaren bara hitta ut orsaken om han letar efter den i varje enskild person.

FataMorgana
0

#46: Jag hänger nog inte riktigt med, ledsen för det. Jag förstår ju att det är förnedrande när så många inte tar ens sjukdom på allvar, men jag förstår inte vad det har med mitt inlägg att göra eller vad det var som jag skrev som fick dig att reflektera över det? Men annars håller jag med dig om vad du skriver och vet inte heller varför det ska kallas för "kärringsjuka". Jag vet ju också att det är många i yngre år som drabbas.

Draken
1

#49: Det var det första stycket jag reagerade på

Problemet med fibromyalgi är att det är en diagnos som man får om läkaren INTE hittar orsaken till smärtorna

Det är en sådan gång, när de INTE har hitta källan till smärtan, som jag har fått höra att jag är lat och arbetsskygg. Detta trots att jag har gått dubbelvikt av smärta.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-11-05 19:04 av Draken
FataMorgana
0

#50 Ja somliga människor har så mycket förtroende i läkarna att dom tror att dom hittar allt och om dom inte hittar har man ingenting

[Mia-45]
0

#51: Jag hoppas verkligen inte att det är så många patienter som nöjer sig med om läkaren ingenting hittar så är det inget.
Jag tror man känner sej så väl själv att när man känner att nåt är fel så ger man sej inte. Man går nog inte bara hem och " nähä det var inget då är det nog bara inbillning jag känner".
Då får man gå igen och be om en utredning.
Säger läkarn likadant en gång till. Ja då byter man läkare.
Jag hoppas verkligen att man inte har så stort förtroende för läkare att man sedan skiter i att utreda sej.

FataMorgana
0

Jag syftade egentligen inte på patienterna, utan på alla dom som går omkring och kläcker ur sig saker som "du är bara lat och arbetsskygg". Jag menar, att dessa personer drar en felaktig slutledning när dom tror att om läkarna inte hittar orsaken till dina smärtor, så kan det bara vara som så att du egentligen inte har någonting och bara är lat och arbetsskygg. Men det är som sagt enligt mig en felaktig slutledning som antagligen beror på att dom har ett så stort förtroende i läkarna att dom tror att läkarna kan hitta allt eller sen har dom själva aldrig varit så värst sjuka.

• Redigerat 2022-11-05 19:48 av FataMorgana
Heddiz
0

#48: Jag tror inte att dom hittar så många olika orsaker egentligen utan jag tror starkt på att det har med magen att göra -
Tex..något dom tror inom alternativ medicinen är inflammation i magen som göds av snabba kolhydrate, osvr orsakar förgiftade inälvor/mage
Samma som ovan typ om man tagit amalgam..
Eller/ och ett överskott av dåliga mag bakterier som växer i tarmarna tillsammans med bla plack, mask, osv-som tillslut gör så man får värk

Sen KAN det ju som sagt vara någon annan orsak också som tex är för inveckliat för oss nu…

Nej jag vet inte, men precis som en forskare så gissar jag lite 😛

The more I love my Dog
"Mark Twain"

• Redigerat 2022-11-05 21:04 av Heddiz
Draken
0

#52: Tyvärr så är det ju det. De litar blint på läkarna.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Mia-45]
0

#55: Tur att inte många gör det ändå.
Vi hade en läkare som rekommenderade en patient att gå till apoteket och köpa räkskal. Han hade ont i fötterna och tydligen skulle detta hjälpa.
Denna läkare förespråkade mycket holistiskt och den alternativa medicinen. Detta gjorde att hon fick sparken.
Mycket av det de rekommenderar kan vara bra men de får inte jobba med det samtidigt som den vanliga medicinen.
Hittar inte rätt ord i huvet idag men hoppas ni begrier vad jag menar.

Draken
0

Mycket örter och hälsokost har visat sig fungera på olika åkommor. Men jag är lite skeptisk till alternativ medicin, jag vågar inte riktigt testa. Det finns även örter och hälsokost som kan vara rent farligt i fel blandning.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-11-06 11:24 av Draken
[Mia-45]
0

#57: Nä jag vågar heller inte riktigt testa
När min pappa var cancersjuk så snackades det om alternativ medicin. Men jag sa att detta måste då tas upp med läkaren så de andra medicinerna går ihop med de.
Mamma som äter medicin för RA får tex inte äta nåt med Johannisört i.
Så det där ska man vara försiktig med.

Draken
0

#58: Jo men precis.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Condor
0

#57:

Alla behandlingr som inte är konventionella behandlingar betecknas som "alternativ medicin". Begreppet innehåller både bra saker som t.ex. osteopati, akupunktur, bindvävnadsmassage, men även olika flumbehandlingar ingår i begreppet.

Om du säger att du inte vågar testa är det som om du skulle säga att du inte vågar att testa saker som inte räknas till konventionell medicin. Även konventionella mediciner kan vara farliga. T.ex. fick jag en gång för över 40 år ett sulfonamidpreparat mot halsinflammation. Första gången tålde jag det. När jag fick det utskrivet en andra gång färgade sig mina läppar blåa, började att bränna och att skala av sig. Samma brännande på andra ställen i kroppen där man har slemhinnor. Senare lästa jag att sulfonamider kan orsaka både giftig epidermal nekrolys och steven johnsson syndrom.

Första gången som det hände såg jag inte ens ett samband mellan medicinen och symptomen. Först när jag fick medicinen utskrivet en tredje gång och symptomerna började redan en timma efter att jag tog medicinen, visste jag att det var medicinen som var orsaken.

Det finns nog mer risk med konventionella mediciner än med örter och hälsokost och hälsokost är mindre skadlig än raffinerade produkter, som t.ex. vitt bröd, vit pasta, matoljor som extraherades med kemikalier, kött som innehåller nitrosaminer och annat som ingår i majoritetens matsedel.

Jag dricker hellre än kopp ingefärate om jag har huvudvärk än att jag tar en smärtmedicin. Men oavsett vad man tar, är det bäst att kolla innehållet i vad man tar och vilka biverkningar som kan uppträda.

Heddiz
0

: En vanlig läkare har oftast eller aldrig tillräcklig kunskap om alternativ medicin eller alternativa behandlingar och har inte läst på, på långa vägar som tex en bra alternativ näringsterapeut eller näringsmedicinare.

Det är där lösniningen ligger just nu iaf om man vill minska sin värk och utmattning drastiskt -
vågar man inte testa kostillskott själv så finns det ju utbildade alternativa näringsterapeuter…som vet vad dom gör!

Då finns det som Condor skriver Mycket mer risk med konventionell medicin…som jag också har fått förut från läkare - 1 medicin som man blev helt fact up av som jag provade 01 , tills dom förbjöds för att det var FÖR farligt.

Ja och hälsokost innehåller naturliga produkter men det gör inte raffinerade produkter som det condor skriver och jag skrivit flera ggr..

Sen har jag ju provat flera mediciner varav alla hade mer el mindre rent farliga biverkningar så jag fick en sjukdom TILL-utöver Fibro EFTER jag hade slutat- jag höll på att dö… och dessa mediciner finns ff kvar - fritt att ge till andra med värk, sömn problem, magproblem, psykiskt dåligt mående…
Så jag skulle vara mer rädd för konventionell medicin!

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
0

#60: Tänkte på det här med flum behandlingar - vet inte vilka du menar riktigt, men strunt samma i det!
Jag tänkte bara på att kanske även vissa här - tror att akupunktur och Reiki healing behandlingar är flum?? Även om den konventionella medicinen tagit med det s.a.s ..och man kan använda frikortet på dom behandlingarna så det inte blir så dyrt…
Iaf på vissa ställen med dom behandlingarna

Båda har kraften att göra att man mår bättre eller t.om riktigt bra tillsammans med annat innan eller samtidigt ev beroende fr person till person..
Sen tror jag mycket på tankens kraft OCKSÅ..tro att du kommer bli bättre 🙂

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Condor
0

#62:

Akupunktur och Reiki är bra fungerade holistiska behandlingsmetoder, men kommer nog aldrig att bli till riktiga konventionella terapier, eftersom all sorters energetiska behandlingar ligger utanför den konventionella medicinens förståelse.

Effekten av energetiska metoder som t.ex. akupunktur beror på behandlarens kunskap om energier, meridianer, behandlarens holistisk förståelse om kropp och psyke och behandlarens erfarenheter. Därför kan man inte göra studier på samma sätt som när man testar en medicin. Testar man en medicin, får alla deltagare samma medicin. Med energetiska behandlingar är det inte samma sak.

Med flum behandlingar menar jag t.ex. "Miracle Mineral Supplement" ett medel som endast består av saltsyra och natriumklorid och som påstås ska verka mot covid, cancer, AIDS och annat, men som är farligt att använda. Eller behandlingar med kolloidalt silver, som gör mer skada än nytta. Saker som änglaressenser räknar jag också till flum behandlingar.

Sen finns det behandlingsmetoder (och det gäller för både konventionella och alternativa metoder) som har en verkning, men som det lovas ska ha bättre verkning än det har. Jag tänker då på TV reklamen här i Österrike för t.ex.smärtgels. Man ser en som får ryggskott och kan knappt röra sig. Sen smetar han på smärtgelet och direkt efter hoppar han omkring och lyfter tunga saker. Skulle man göra reklam för något alternativt medel på det här viset, skulle man hamna framför en domstol.

Draken
0

#60: Jag har fått både massage och akupunktur. Det är den alternativa medicinen (örter exempelvis) som jag inte vågar prova

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Heddiz
0

#64: Vilka örter eller kryddor är du rädd för??

Det har man ju i maträtter och allt möjligt..

Gräslök, timjan, basilika är ngr örter tex…

Annars finns det ju annat än "konstiga" örter i hälsokostbutiker online eller IRL. som tex vitaminer och mineraler och tillskott på ämnen vi redan har i våra kroppar, men som kanske minskat pga ålder eller/och kroniska sjukdomar---

som ett ex av många är
MSM- ett riktigt bra tillskott som både renar och fyller på med det kroppsegna ämnet med c vitamin..

Jag skulle inte heller skicka efter vad som helst utan att veta något om produkten, men man kan ju alltid få hjälp..🙂

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
0

#63: Jag skulle nog hoppa över en produkt med saltsyra i vad den än heter!

Att folk verkligen provat denna produkt bara för att den heter något med mirakel medicin är ju rätt otroligt..🤔

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Draken
0

#65: Jag har ingenting emot kryddorna som du nämner, men jag är skeptisk till örter som finns på hälsokost eller altarnativa mediciner, bestående av örter, som sägs vara smärtstillande, lugnande, klådstillande etc.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Condor
0

#67:

Men om man användetr sig av örter, brukar man ju använda dom som man känner och som man vet är bra och riskfria.

När det handlar om örter som är smärtstillande, står 2 örter längst uppe på min lista: Ingefära och Pilbark.

Biverkningarna är att de även hjälper mot inflammationer och andra saker.

Om jag tittar på biverkningarna av smärtmediciner, finns det en massa otäcka biverkningar. Speciellt om man tar dom längre tid mår magen inte bra av dom.

Heddiz
0

#68: Du menade väl att det är vanliga mediciner från läkare som ger flertalet biverkningar?
För dom har ju massor med biverkningar…både bra, men mest dåliga/farliga t.o.m

Du menade väl inte att örterna mot smärta som Ingefära och pilbark som också är bra mot inflammation - dom har väl inga otäcka biverkningar om man inte tar för mycket såklart 🤔🐕

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Condor
0

#69:

Det är ju klart att det är vanliga mediciner som har mest biverkningar. Det är just smärtmedicinerna som förstör magen.

Ingefära och pilbark har inga biverkningar, utom att de också hjälper mot andtra saker än bara smärta, t.ex. inflammationer. Ingefära har ännu fler positiva verkningar, t.ex. cancerhämnande egenskaper och antiseptiska effekter.

Heddiz
0

#70:: Jo, men jag håller verkligen med att det är vanlig medicin/smärtmedicin som ger biverkningar - helt klart…Så tillslut kan det gå illa om man tar FEL medicin..

Örter är ju naturliga och jag ville bara försäkra mig om att du inte menade att dom gav biverkningar…

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Mia-45]
0

Sen tycker jag i och med detta med vanliga mediciner som läkaren skriver ut.
Man kan prova att ta de. Men märker man att man mår dåligt av de så kanske man ska välja bort de.
Det är ungefär som att välja mellan pest och kolera många gånger.
Att välja mellan olika biverkningar eller stå ut med sitt mående.

Jag har valt bort en hel del mediciner som läkaren gett mej pga jag mår sämre med de.

Condor
0

#72:

Jag brukar att göra tvärtom. Först pröver jag något naturligt utan biverkningar. Först om det inte hjälper, tar jag mediciner.

Heddiz
0

#72: Ja precis som att välja mellan pest o kolera - så känns det ju…

Visst vissa mediciner känner man ju att dom inte är bra med någon konstig biverkning tex, och kan sluta..
men man känner inte biverkningar på alla mediciner direkt utan vissa mediciner känner man inte av ngr biverkningar på förrän man ska sluta eller har slutat..

Sen har vi många "tysta" mediciner som inte har ngr biverkningar som man "Känner" men dom finns i det "tysta"

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Mia-45]
0

#74: Som med kortison.
Där märkte jag biverkning efter kuren med en enorm trötthet i 2 veckor. Jag kunde sitta och somna rätt upp och ner. Och det är INTE jag.

Men för övrigt vart jag pigg som tusan och knappt ingen värk.

Heddiz
0

#75: Menar du att kortisonen hjälpte mot värken och att du blev pigg när du tog den, men när du slutade så blev du jättetrött i 2 v..

Och/eller hjälpte den efter 2v enorm trötthet?

Ja det är ju LITE "välj mellan pest eller kolera"

Speciellt om man absolut inte gillar att vara trött eller inte "kan" vara enormt trött - Som ex om man har ett jobb med barnpassning - då "kan" eller bör man inte somna.

Kom att tänka på tjejen som bor ovan oss i samma hus -som har ADD och jobbade på något daghem och satt och somnade - det var inte så populärt 😄

The more I love my Dog
"Mark Twain"

• Redigerat 2022-11-11 14:04 av Heddiz
Heddiz
0

#75: Föressten kortison fick min mormor och moster som hade reumatism när jag var liten = vid 80-00 talet och jag har inte hört att det kan hjälpa mot fibro/me av min läkare..

Han har sagt att det är inte bra utan har så mycket biverkningar….jag har känt min läkare sen 97 - han var den enda läkare som trodde på mig och skickade mig till Smärtkliniken

Hade du varit på Smärtkliniken ?

Det var där jag fick mina diagnoser…

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Mia-45]
0

#76: När man går på kortison och sedan ska sätta ut den så måste det gå sakta för att kroppen ska hinna tillverka eget kortisol igen.
När min kur var slut, alltså då jag inte tog medicinen alls längre så blev jag såååå enormt trött.
Men jag var pigg under hela tiden jag gick på den.

Min läkare satte in den för att se om värken blev bättre. Det blev den men kortison biter inte på iallafall fibro. ME vet jag inte.
Min läkare tror också att jag har någon form av muskelreumatism så han ville testa kortisonet på det.
Men eftersom jag inte ens får komma på underökning på Reumatologen och heller inte på Medicin så kommer vi inte längre på den diagnosen.

Och eftersom jag har nästan alla Kanadakriterier så är det ME men jag kan ju också ha muskelreumatism.

• Redigerat 2022-11-11 15:15 av [Mia-45]
Heddiz
0

#78: Jaha så det hjälper med kortison mot ME eller ev muskelreumatism…
då förstår jag att han ville kolla, för då KAN det ju vara någon "reuma" sjukdom tex muskelreumatism..

Får du inte ens komma dit? Även om läkaren skickar dig dit med info om att kortison funkar (till viss del)…Varför inte? Nej det låter ju konstigt att du inte får komma dit ens till medicin!

Jag har aldrig - eller så har jag glömt- hört talas om Kanadakriterier…Vilka är dom??-är det många kriterier?

Jag kan gissa ngr som trötthet, kognitiva funktioner funkar sämre ibland (Iaf)
värk i muskler efter tex jobb, osv 🙂

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Mia-45]
0

#79: Nä jag får inte komma dit vilket vi inte begriper.

Här kan du läsa:
https://viss.nu/kunskapsstod/vardprogram/me-cfs

FataMorgana
0

När det nu är på tal om biverkningar av skolmedicinen så kan det också vara bra att tänka på att man inte alltid fattar att det är biverkningar som det handlar om.

För att ta mig själv som ett exempel så behövde jag för en tid sedan under en längre period ta smärtmediciner pga ryggont. Dessa hjälpte nog mot smärtan i ryggen (inte så hemskt bra, men lite grann i alla fall), men samtidigt började jag att vakna upp på nätterna av att jag hade så himla ont i händerna. Ibland var det den ena handen som värkte och ibland den andra och ibland ända upp i armen. Det var en typiskt ledsmärta som gav mig många sömnlösa nätter. Jag funderade till och med på att låta mig undersökas och jag undrade även över om det var reuma. Men sen när jag inte behövde smärtmedicinerna längre försvann värken i händerna och jag insåg att det var dom som var boven. Det var heller inte första gången som det har hänt mig, att jag först efteråt, dvs när jag avslutat en medicinering förstått att det var just medicinerna som orsakat ohälsa hos mig.

Heddiz
0

#80: Det KAN ju inte vara rätt gjort av dom! Att vägra ge en patient vård _även om du vill kolla om du har reumatisk muskelsmärta ::: grr

Nej sånt här gör mig riktigt irriterad - Jag undrar om dom FÅR neka dig att komma - på vilka grunder kan dom neka att du inte år komma dit..

TJATA på dom, eller/och säg att det här ska jag/VI gå vidare med till advokat …det vill dom inte -tror jag och då råkar dom hitta en ledig lucka för dig..
Alltså var trevlig, men hård och att du vet dina rättigheter (kan ju vara bra att läsa på om dina egna rättigheter kanske 😄och det behöver jag med gällande sjukpenning som är lättare att få nu enligt min läkare, trots att jag inte har något jobb.-Ska ta upp det i en annan tråd)

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
0

#81: Ja det kan vara mediciner som ger alla möjliga symptom och ibland kopplar man inte det med medicinen …för ibland visar sig symptomen mycket senare än när man började med medinen..(ibland kommer symptomen på en gång såklart)

Så DÅ går vissa till läkare (om det är ett väldigt jobbigt symptom) och kan då få medicin för att ta bort det jobbiga - tex att personen fått svårt att sova pga den 1a medicinen, men kopplar inte det och inte läkaren helller och så får personen en till medicin..Sömtablett…sen kommer ett till symptom som dämpas med ännu en medicin..

Det här var bara ett exempel på vad som KAN hända och händer - speciellt bland äldre - iaf förut -dom brukar få medicin efter medicin så att dom tillslut har en sån här låda man sett på tv med olika piller i varje🙂🤔🎈

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Mia-45]
0

#82: Tro mej. Både jag och läkaren har tjatat. Men de säger att eftersom mina prover är negativa så är det inte något reumatiskt. Även då min läkare sagt till de att kortsionet hjälpte mej vilket är ett bevis på att det är något reumatiskt, så får jag inte komma ändå!

[Mia-45]
0

#81: Jag äter ingen medicin som kan ge dessa biverkningar. så min smärta är äkta.
Men inte med det sagt utan att man får hålla lite koll på vad det är för biverkningar till olika mediciner.

FataMorgana
0

#83: Ja det där har hänt mig med, att jag fått mediciner utskrivna mot något som egentligen har varit biverkningar utan att varken jag eller läkaren har fattat det. Som ett exempel till, när jag var yngre led jag av panikångest och fick en medicin utskriven som gav mig hjärtklappning som biverkan utan att jag fattade att det berodde på medicinen. Sen skrev läkaren ut en medicin mot hjärtklappningen som i sin tur gav mig raynaud-syndrom som jag sen led av i flera år. En annan medicin som jag på den tiden också fick utskriven förstörde hela det metabola systemet, vilket har gjort att jag än idag har problem med mina blodsockervärden.

Allt det här tillsammans har gjort mig så försiktig att jag helst inte tar några mediciner alls, utan jag gör alltid allt vad jag kan för att själv försöka luska ut orsaken till mina besvär och att behandla allt vad som går att behandla med alternativa metoder.

FataMorgana
0

#85:

Min smärta var också helt äkta och inte stod det på bipacksedeln något om ledsmärta som biverkan heller.

Med smärta är det lite som så, att det kan finnas en massa olika orsaker till varför smärta uppstår. Smärta är ju ingen sjukdom i sig, och ingen diagnos i sig, utan ett symptom på att något inte står rätt till. Sen måste man hitta ut orsaken till sin smärta. Ibland kan orsaken bero på en fysisk skada, ibland kan den bero på kemiska substanser, ibland på inflammationer och ibland på en försämrad förmåga att reglera smärtsignalerna som i sin tur har sina orsaker och sen kan smärtan förstås bero på mycket mer än så.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.