Värme inne.
Hur varmt behöver ni hade inne nu på höst och vinter för att ni ska må bra?
Jag har inte mer än 19 nu men klarar av det. Elementen går inte på förrän på kvällen här.
Min son har det lite värre. 17,4. Han får sova med kläder på för att inte frysa men fryser ändå och kan inte sova.
Har påtalat detta för hans hyresvärd nu 2 ggr men vi får inget gehör.
Så nu har han fått låna en värmefläkt så han iallafall kan ha lite varmt i sovrummet när han ska sova.
Jag tror att det ska ligga på 20 med oss för värk eller andra funktionshinder.
- Redigerat 2022-10-24 14:00 av [Mia-45]
Här är lite information om riktvärden och rekommendationer när det gäller inomhustemperatur:
https://www.hemhyra.se/tips-rad/sa-varmt-ska-du-ha-i-lagenheten/
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Vi har bra golvvärme och kan själva styra den genom termostat. Har inställt på 22 i vardagsrummet. Ca en grad svalare i sovrummet och lite varmare i badrummet. Mina leder gillar inte kyla.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Det som är svårt med att mäta sin egen innertemp hemma i förhållande till vad hyresvärden mäter den som är ofta att det ska uppfyllas massa kriterier, det ska mätas på en viss höjd från golvet, visst avstånd från vägg, visst avstånd från dörrkarmar och dörrar osv. Vad man själv hemma mäter som innetemp (om man tex har en sån där vanlig termometer på köksbordet) behöver inte nödvändigt vara samma temp som på just den punkten som hyresvärd mäter.
Jag föredrar både inne och ute temp runt 22-23 grader. På vintern är här lite kallare än önskvärt hemma och på sommaren är här mycket varmare än önskvärt.
Sonen har sin digitala mätare mitt i rummet och ca 60 cm från golvet.
Har pratat med en kompis som jobbar på HGF att innetemp ska vara 20-21. Inte 17-18.
Så nu är då hyresvärden inte svarat på mina sms om att höja värmen till det så kan jag/vi ta hjälp av HGF.
#0: I sovrummet vill jag inte ha det så varmt, men i övriga lägenheten har vi kring 23-24 grader under vintern.
Nä sovrummet vill jag också har det ganska kyligt i. Har en fläkt som står och blåser lite jämt och ett fönster lite öppet.
Jag dör av värmeslag om jag inte skulle ha det så.
Annars övriga rummen vill jag ha iallafall 21-22.
Och badrummet gärna lite mer. Hemskt att sätta sej på en kall toasits eller dusch i kall rumstemp. Tyvärr får jag göra det ganska ofta nu på höst och vinter då värden snålar lite.
Har pratat med HGF idag. Han ska ha minst 21 eftersom han har funktionshinder.
Då värden inte svarar eller åtgärdar så kan han inte komma med en hyreshöjning pga höjda elräkningar. Dessutom så är det ETT elskåp till 4 lägenheter.
Han kan heller inte nu komma och säga att min son får betala för höjningen på elen då han själv inte sköter det han ska.
Får han sånna förslag från värden så ska HGF hjälpa oss.