Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettprathörnan
Läst 46 ggr
Draken
0

Att dra paralleller

Hur blir du som överviktig bemött av vården och omvärlden?

Fibromyalgi är ju en sjukdom som sätter sig i muskler och leder. Jag som överviktig får ofta höra att fibron, (och nu senaste året även EDS) beror helt och hållet på att jag är överviktig.

Jag har vid flertalet gånger försökt förklara att jag inser att en del av min värk, främst i höfter, knän och fötter, nog kan bero till viss del på min övervikt. Men när jag fick diagnosen Fibromyalgi så var jag normalviktig, och det började just i benen. Hur förklarar de det ?
Jo då var jag lat och arbetsskygg.

Berätta gärna hur ni har blivit bemött.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Mia-45]
0

Men fy bövlen!!!

Det är ungefär samma här.
Jag hade problem innan jag vart överviktig med rygg och ena armen och även lite ont i nacken när jag minns tillbaka.
Då hette det att man var lat. En arbetskamrat frågade om jag hade blivit sååå gammal eftersom jag hade varit hos läkaren för misstanke om reumatism.
Då vet man lite!

Och läkare som säger att du är överviktig och värken kommer av det.
Träffade en läkare en gång och han sa rent ut: Det är sällan man ser en sån stor mage.
öhhhh vaa? Och då vart jag inte särskilt stor.
Men han vart inte kvar där så länge..hahahaha

flocken
0

Jag har faktiskt blivit bemött bra.
Men jag var väldigt ung när jag börjades utredas. Kanske var 23år.
Tillslut kom jag till en läkare som bara kollade på mig " du skulle varit här för längesen"
O då kände både jag o min man en stor lättnad.

Ang min vikt vägde jag som mest 89 kg. Som minst 70 kg. Nu 77 kg. O värken har varit detsamma

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Zadeira
0

Jag har alltid varit överviktig. När jag fick diagnosen fibro så påtalades det givetvis att min vikt kunde påverka fibron negativt och att det kunde bidra till ökade fibrosymtom mm. Dock var det inga problem att få diagnosen fibro och de tyckte det var tydligt att det hade annat ursprung än min vikt.

För ca 10 år sedan drabbades jag av anorexia och ortorexi och gick ner 55 kilo. Jag hade fortfarande stora problem med min fibro. Ja, visst var saker rent fysiskt lättare att utföra främst för att jag var smidigare när jag inte hade fettvalkar som tog emot typ, men smärtan och värken var likvärdig med idag. Det var nästan värre när jag vägde som minst, kanske för att jag verkligen stressade sönder kroppen genom att svälta mig.

Skillnaden jag har upplevt är främst att som underviktig påtalades det aldrig vilka hälsorisker det hade att vara underviktig, men som överviktig skylls väldigt mycket på just övervikten som kanske har andra ursprung.

[Mia-45]
0

#3: Då kan de verkligen inte skylla fibron på övervikten nä. 😖😖
Och det är helt klar att vara underviktig inte är bra heller men det säger de minsann inte.
Det är nåt "fult" med att vara tjock och ha valkar.
Är man underviktig så är det inte fult tydligen.