Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Läst 170 ggr
[Mia-45]
0

Räkna ut sjukpenning.

Det känns som om jag får sådär en 2000 kr för lite i sjukpenning.
Fattar heller inte hur man räknar ut det.
Så kan nån så är jag glad.

Min lön på min 75%-iga tjänst ligger på 21890 kr innan skatt.
och är nu 100% sjukskriven.
Hur räknar man ut vad jag har rätt till i sjukpenning?
Har kollar Kassakollen men det stämmer inte med vad jag nu får den 25:e.
Det jag får då är 10700 kr.

Calcifer
0

Jag får mellan 10 700-10 800 ungefär varje månad. Tidigare lön har ingenting med min summa att göra för jag är inte sjukskriven från något arbete och har aldrig arbetat heltid i Sverige.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Mia-45]
0

#1: Då tycker man ju att jag skulle få ut liiite mer då jag har jobbat med en ganska bra lön.
Känns som att detta inte stämmer alls. När jag kollar bakåt så får jag bara upp då jag gick på fortsättningsnivån och den är ju lägre än den man får under första året. 🙄

Calcifer
0

#2: Jag har aldrig fått mer än så här, inte första tiden heller.

[Mia-45]
0

#3: Nä men det är väl för att du inte jobbat?
Jag har jobbat hela mitt liv och har för mej att jag fick ut runt 12000 i början.

Calcifer
0

#4: Det vet jag inte. Får mer nu än när jag gick på soc iaf, då fick jag runt 9000 i månaden.

Pyttelite
0

Men 10700 är väl efter skatt?

Sjukpenning är inte skattefri och kassakollen beräknar före skatt.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2022-10-23 13:33 av Pyttelite
Draken
0

Jag har drygt 15 000 efter skatt, plus att jag även får drygt 2000 från AFA, även detta efter skatt, då jag har varit sjukskriven i mer en tre månader i sträck.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Calcifer
0

#6: Ja det bör det vara. Mitt belopp är efter skatt.

[Mia-45]
0

#6: Pyttelite. Ja jag vet att det är skatt på dessa pengar. Får det till en större summa än så.
Hur mycket procentuellt tar de i skatt då undrar jag?

Draken
0

#9: Tror procenten på skatt kan bero på flera olika faktorer. Ålder, hur länge man har jobbat, vilka avtal man har med arbetsgivaren, etc.etc

Jag vet att jag ligger procentiellt på 36%

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Mia-45]
0

Kassakollen har helt fel siffror när man räknar ut summan själv.
Månadslön: 21 893 - 20% = 17 514
Kassakollen: 21893 - 20% = 16 740
Sen blir det ju minus skatt på detta.
Så bara där stämmer det icke.

Kollade också vad de angett i min årsinkomst: 240 800 för 2021
Min nya för 2022: 262 680

Räknar de då månne på 2021:s årsinkomst???

[Mia-45]
0

Jäkligt rörigt dessa för hur jag än räknar har de fel siffror.
Jag får ringa och fråga de.
År 2019 vart jag sjukskriven på 100% och fick dåååå 11.000. Inte tusan ska det minska efter 3 år?? Nåt stämmer inte.

Pyttelite
0

#12: Det låter märkligt - skattesatsen kan du räkna ut själv med hjälp av länken nedan, skatten beror på var du bor i Sverige.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/askattsedelochskattetabeller.4.18e1b10334ebe8bc80005221.html

Här kan du som arbetstagare hämta din skattetabell. Du kan även påverka ditt skatteavdrag så att det blir korrekt.
[Mia-45]
0

#13: Skatten på min lön vet jag men det är skatten FK drar.
Är den samma?

Pyttelite
0

#14: Ja det utgår jag ifrån.

[Mia-45]
0

Ja då ska jag ha ut 12400 från FK…vilket jag tydligen inte får. De har beräknat detta utefter min årsinkomst på 240 800.
Har mailat min kontakt nu på FK så får se vad han kan kolla i detta.

Pyttelite
0

#16: Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur det fungerar men har för mig att arbetsgivaren ska meddela årslön till FK.

Men ta kontakt med FK så du får klarhet - det gnager att inte ha kollen när man är sjuk.

• Redigerat 2022-10-23 14:59 av Pyttelite
[Mia-45]
0

#17: Ja detta gnager som 17. Får det inte ur huvet.
Min inkomst där stämmer inte alls med vad jag egentligen har.
Vet att de räknar utefter SGI som är 0.97% lägre. Men det stämmer inte ens med min verkliga årsinkomst.
Men skrev även detta till min kontakt på FK.

[Mia-45]
0

Tror jag har räknat ut det nu. De räknar tydligen på förra årslönen. Men fick en ny nu den 30/6 2022.
Räknar man då bort 0.97% på den nya årslönen, minus skatt och minus 20% så ska jag ha 888 kr mer.
Räknar de på min gamla årslön så stämmer det på några kronor.
Så min fråga är då: Vilken årslön ska de räkna på? Den för 2021 eller den nya 2022 som vi inte deklarerat för än?

• Redigerat 2022-10-23 16:17 av [Mia-45]
Pyttelite
0

I min värld borde de räkna på den nya lönen från typ Juli-lönen för det var väl då du fick den nya lönen.

Logiskt borde ju sjukpenningen räknas upp när din lön ökat men alla regler är inte logiska.

Bra att du tagit över kontrollen - nu får din arbetsgivare och FK göra resten.

Förbered dig till att även ta kontakt med ditt lönekontor för jag tror att de borde agerat. FK agerar på det underlag de fått och felet kan ligga hos typ arbetsgivaren.

[Mia-45]
0

Ja jag har för mej att FK gick efter Skatteverket och min deklaration. För jag hade skrivit i den nya lönen på ansökan men de ringde och sa att den inte var rätt. (??) Men de kollade väl inte efter sen.
Har som sagt skrivit till min handläggare på FK att jag fick ju ny lön den sista juni.

Min syster säger att de går 6 månader tillbaka och kollar och då får man på den gamla årslönen om man har otur.
Men min partner säger att de reglerar det Indexet med en gång.
Och det tycker ju jag låter mer riktigt.
De får gärna ringa lönekontoret.
Men problemet löst på det viset iallafall. 😂Nu gäller det bara att få det på rätt lön också.

Draken
0

#14: Ofta drar FK för lite sklatt har jag märkt av. Jag har omvårdnadsbidrag på 2 av barnen, och där dras det "bara" 28%, så jag åker alltid på baksmäll. Nu har jag sagt att de skall dra 500 kr i frivillig skatt från mitt omvårdnadsbidrag. Så jag får väl se om de gör det eller inte.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Mia-45]
0

Har nu ringt FK. Satt nästan 1 timme i kö.
För att kunna ändra inkomsten digitalt. 🤣🤣Synd jag inte visste detta igår.

Men men….de kommer räkna över detta och göra en extra utbetalning på det som fattas. Ända från juni.
😋

Pyttelite
0

#23: Så skönt att du fick klarhet och att du tog tag i det.

Jäkla bra gjort - var stolt!!

[Mia-45]
0

Lustigt att man ibland känner att det är nåt som inte stämmer med vissa saker.
Och när man börjar kolla och rota runt så stämmer det.

Pyttelite
0

#25: Det är bara så energislukande - men du gjorde det mycket bra och gav inte upp!

Draken
0

#23: Det är nästan omöjligt att komma fram till FK på telefon. men ibland vill man gärna prata med en fysisk person om det är något man inte förstår eller något som är oklart.

jag ringde en gång och ville ha hjälp med min sjukskrivning, det var ett par punkter jag var osäker på hur jag skulle skriva. Dels satt jag i kö nästan en timme och den jag fick prata med var riktigt otrevlig mot mig. Hon kunde lika gärna ha bett mig dra ditt pepparn växer för att jag störde hennes kafferast eller något sånt.

Jag brukar kunna ta dessa konflikter ( dock inte just nu. Utan maken har fullmakt att företräda mig ), men det är inte alla som klarar det, och de får ingen hjälp alls.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Pyttelite
0

#27: De kan vara mycket otrevliga och det värsta är att man faktiskt är sjuk och kan ha svårt att hitta allt.

Alla är inte rutinerade försäkringstagare.

Ibland kan arbetsterapeuter vara behjälpliga.

Draken
1

#28: Nej precis. Jag tycker verkligen synd om de som inte orkar "fightas" de får inte den hjälp och det stöd de har rätt att få.

En bekant till mig sa, ganska träffande, för nåt år sedan när vi pratade om just FK.

" Man måste vara frisk, för att orka vara sjuk"

Det låter helt sinnessjukt, men tyvärr så stämmer det många gånger.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Calcifer
0

Mantrat man måste vara frisk för att orka vara sjuk har jag hört i åratal av massor med folk och ja, det stämmer verkligen ibland. Jag har själv blivit behandlad som smuts av alla möjliga olika myndigheter. FK också. Och jag har inte förmågan att slåss för mina rättigheter, jag orkar inte. Jag har många gånger bara brutit ihop totalt efter samtal med dem och känt att jag orkar inte leva längre om allt ska vara såhär. Soc i Gävle gjorde mig suicid när de mer eller mindre hotade med att dra in mina pengar helt om jag inte ordnade ny bostad omedelbart eftersom jag bodde i studentlägenhet då och var ju sjukskriven då och gick inte längre i skolan. Jag hade knappt några köpoäng och de hade typ en jättelåg maxhyra som de godkände så det var ett helvete. Jag trodde genuint jag skulle bli hemlös och minns att jag ringde mamma i extrem panik och bara skrek i luren. Slutade med att jag hamnade på psykakuten efter att en vän ringt 112 då de var rädd att jag skulle skada mig själv…

Helt vansinnigt att man får behandla personer med olika problem på det sättet. Oavsett om det är fysiska eller psykiska problem som gör att man måste ha kontakt med dem så har man fan ingen rätt att slänga ur sig sån skit. Och inte på ett sånt sätt.

Draken
0

#30: Det är fruktansvärt att det skall behöva vara så här. Har du ingen som kan hjälpa dig i kontakten med myndigheter ?

Jag har lagt in fullmakt att maken får företräda mig, så han tar de smällar jag inte orkar med just nu. Det har varit ganska skönt att kunna lämna över på honom 😊Han företräder även 3 av barnen som har regelbunden kontakt med FK eftersom de har aktivitetsersättning.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Calcifer
0

#31: Mamma brukade hjälpa till, men det går liksom inte riktigt nu. Som tur är så har jag en ny handläggare vid FK som jag tycker verkar vettig för en gångs skull. Har även en kontakt via samcoach (vet inte om det är nåt som bara finns här eller så) som är schyst och erbjuder sig att följa med till t:ex läkarbesök och sånt om det behövs. Min läkare är dock underbar så det har gått bra än så länge.

Däremot om nåt ändras igen så kan det bli krisigt.

Draken
0

#32: Men vad skönt att du ändå får lite hjälp i kontakt med myndigheterna .

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Mia-45]
0

Ja du jösses.
Nu ringde en från FK om min anmälda högre inkomst.
Det ekade så pass att jag inte hörde vad hon sa och jag påtalade detta. Då bara suckar människan.
Sen frågar hon vad jag hade fått i ny inkomst och räknade då ut min månadslön. Men öhhhh va?? Det var bara det hon ville men dessa siffror angav jag i ansökan som hon måste haft framför sej.
Ibland undrar jag ärligt talat……🙄
Men nu är det på G iallafall med att ändras.
Tur jag inte har henne som handläggare….kemin fungerade inte alls på denna korta stund ens.hahhaa.