Du har värk för att du är överviktig!
Jag drars med övervikt…tyvärr lite för mycket just nu.
Men det är ju pga jag inte kan träna och röra mej som jag kunde förr.
Har ni då någongång fått det kastat i ansiktet på er att det är därför ni har värk??
I utredningen i Värnamo så skrev det bland annat i mina papper därifrån att
troligtvis så är det därför jag har värk i kroppen. Pga min övervikt.
Men hallå….jag hade värk långt innan jag blev överviktig. Det är pga värken jag blivit det.
Jag har också mött patienter på mitt jobb som berättat hur läkare uttrycker sej plumpt många gånger. En stackars kvinna kom in och grät hos mej.
Det är faktiskt långt ifrån alla som kan träna med fibro/ME.
Och vad händer då om man har anlag för att gå upp i vikt.
Det som man kan se över är då maten och vad man stoppar i sej. Men inte heller det hjälper alltid.
Är det nån av er här inne som fått detta kastat i nyllet?
Jag har inte fibro, men jag har kronisk värk i form av huvudvärk. Även jag har fått höra att min övervikt är orsaken…
//Jessie
#0: Det har jag hört ett antal gånger. Och ja, visst kan min övervikt ställa till det med min värk. Jag fick diagnosen innan jag blev överviktig. Den kom när jag slutade röka, innan dess kunde jag hålla min vikt i schack.
Visst kan övervikten ställa till det. Men jag tror inte på att man kan få fibro/ME för att man är överviktig innan.
Jag har dessutom mer ont i fingrar och armbågar nu. Och det tror jag inte är av att man väger för mycket. På dessa leder är det ju ingen belastning för att man är överviktig.
Det är så vanligt att det till och med finns ett riksförbund som arbetar med att motverka viktmobbningen inom vården; HOBS - Hälsa oberoende av storlek. Och det gäller inte bara för dem med fibromyalgi.
Hade en läkare en gång som skyllde min ryggvärk på övervikt och brydde sig inte ens om att undersöka det. Ändå hade jag talat om för honom att jag är född med en ryggskada som gör att jag har haft mer eller mindre ont i ryggen hela mitt liv, och att jag inte går till läkare för lite ryggvärk, utan bara om det är något alldeles extra.
Strax efter läkarbesöket var jag hos min massör, som kunde konstatera att det med största sannolikhet var en diskförskjutning jag drabbats av. Han gav mig rådet att lägga mig på mage och sakta böja upp ryggen bakåt för att se om diskarna "hoppade tillbaka" i rätt läge. Det gjorde de och den intensiva smärtan försvann.
En intressant artikel är den här, skriven av Erik Hemmingsson som är forskare på GIH i Stockholm.
https://foodpharmacy.se/2021/03/viktmobbing-i-sjukvarden-nagra-inledande-vittnesuppgifter/
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2022-10-19 15:26 av Carmarino
Men du vet väl att all m irakellösning på de flesta sjukdomar sitter i vikten! Innan du är så att säga normalviktig är deras lösning att gå ner i vikt så kanske vi utreder om symtomen kvarstår.
#5: Ja, jag är fullständigt övertygad om att om jag hade brutit benet så hade min f.d. läkare (slutade hos honom strax efter hans så kallade diagnos) påstått att det berodde på att jag var överviktig.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#6: Herregud vad en del är puckade.
Men då hade det hetat att man är för tjock så benen går av. 😂😂
Det verkar precis som om det är nåt fult med att ha övervikt.
Att det skulle orsaka alla sjukdomar som finns. Precis som Zadeira är inne på i #5.
Mirakelkuren är att träna livet ur sej och gå ner i vikt. 🙄
Min svåger var hos en läkare för några år sedan för problem med ett finger. Där skrev läkaren i journalen att patienten hade bukfetma. Vilket han absolut inte har!!
Min son vart hos sin läkare för några veckor sedan för återkommande problem med sin rygg. Där skrev denne läkare in att det också fanns bukfetma.
Vilket det inte gör här heller.
Vad är det med de? 😫
Jag brukar säga att jag måtte vara jäkligt duktig att gå på händerna om det nu är så att värken i axlar och armar beror på min övervikt 🤣
Visst är jag helt med på att övervikt kan förvärra symtom och leda till följdsjukdomar, och ofta bidrar till påfrestan på kroppen som gör att tex fibrovärk är värre än det behöver. Jag vet att jag hade mått bättre av att gå ner de där kilona övervikt jag har. MEN det hade inta tagit bort min sjukdom. Det är inte ett magiskt bot som gör att alla diagnoser försvinner eller tar bort alla symtom. Men ja, visst hade jag kanske haft det lite lättare om jag var normalviktig.
#7: Ja, verkligen. Såg att i det senaste numret av tidningen Må Bra så tar de upp det här problemet. De har bl.a. pratat med Erik Hemmingsson (se #4). Upptäckte då att det är han som har skrivit boken Kriget mot kroppen tillsammans med Stina Wollter.
#9: Helt klart hade jag mått bättre av att gå ner i vikt, men då kanske jag hade fått andra problem istället. Hade ju ont i ryggen även tidigare när jag var normalviktig och hyfsat vältränad.
#11: Jo men det är samma sak här. jag kommer nog kunna må betydligt bättre när jag blir av m,ed övervikten. Men sjukdomarna kommer inte mirakulöst botas av den anledning.
När jag började få problem med värken, så var jag normalviktig, men det gjordes ingen omfattande utredning då, eftersom jag jobbade inom vården, och det var därför jag hade ont i rygg, knän och axlar.
Det är nu på senare år jag har blivit utredd eftersom värken är, till och från, olidlig.
Klart man mår bättre i kroppen utan övervikten. Men när man har så ont överallt att det inte fungerar att träna eller röra på sej så pass att man går ner i vikt, ja då är det svårt.
Det blir som en enda ond cirkel.
Jag var också normaviktig när min värk började komma. Det började för många år sedan med ont i fingerleder. Men den läkaren sa att det är övergående.
Jojo!
Flera år senare så blev det värk i rygg. Och tränade jag så blev jag sjuk.
Flera år efter det så kom det i fötterna som hälsporre och sen vart det kört.
När jag var yngre så tränade jag mycket och höll mej i form. Red en hel del och gick på gym.
Vad hade man för det?
#13: Det är detta som folk inte förstår. De säger att det är bara att röra på sig, det kan väl inte vara så svårt.
Nej kanske inte för dem som är frisk. Men har man såpass ont att man varken kan ligga, sitta , stå eller gå, så är det inte så jäkla lätt att "bara röra på sig" 😡
#14: Har en arbetskamrat som började på gymmet. Och hon tjatade och tjatade på mej att jag skulle följa med.
Jag har redan ett medlemskap men använder det inte då jag inte klarade av det.
"Jamen du kan bara göra de lätta rörelserna" säger hon då.
Men när jag knappt tar mej utanför hemmet vissa dagar….hur ska jag då orka ta mej till gymmet och sen stå där och se dum ut. Nej tack!
Det är precis som om de bara måste tjata. Jag sa till henne sen att sluta tjata och visa lite respekt.
Vissa klarar av att gymma, springa 5 km, gå 1 mil m.m. Men vi är alla olika och har olika förutsättningar.
Det som de ena klarar kanske inte den andra klarar.
Min systerdotter sa en gång att följ med så kommer du känna dej pigg efteråt. Men för h…..e….!!!Därav att jag skaffade gymkortet och kunde klara av 4-5 ggr att gå.
Men då fick hon verkligen se att det inte gick.
#0: Man får inte fibro av övervikt - när jag fick min diagnos så vägde jag ca 55 kg så det är bullshit…
Däremot kan det säkert göra värken värre tyvärr .
Jag har alltid rört mig och gjort någon träning tex ridning som barn, styrketräning tills 23 o joggat tills vi skaffade 2a hunden-då blev det ju hund träning istället-hade inte tid för annan träning förutom yoga..
Och då jag fick mediciner som hjälpte mot värken så orkade jag springa 2 midnattslopp, 2 vårruset och 1 Lidingöloppet för drygt 20 år sen-kan ju säga att jag hade ONT som he-v-te efter mils loppen 😅
Av någon anledning? så går jag inte lätt upp i vikt utan jag har istället lite problem med att väga lite för lite..
Varför jag fick fibro då? 🤔
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#0: Jag har då ingen diagnos och antagligen inte fibro men jag är underviktig och har regelbundet problem med ledvärk så att skylla allt på vikten är nog ren lathet. Jag har alltid varit underviktig och hyfsat aktiv men aldrig på ett vis som borde ha slitit ut leder och annat. (Tillbaka till saken med vikten:) Visst, vikten påverkar kroppen och man kan få ett par problem på grund av sin vikt eller högre risk för att åka på vissa saker men att skylla på vikten när man har en patient som lider och själv både är medveten om hur vikten påverkar kroppen samt att problemet redan fanns innan man blev överviktig…
Finns en anledning till varför jag undviker läkarbesök. Jag hör allt för ofta massa antaganden som ibland görs utan att de ens har informationen för att kunna göra dessa. Visst, att få rätt diagnos handlar om att lösa ett pussel mer eller mindre men ibland har jag lite väl hastigt fått "svar" som sedan visar sig inte stämma.
Jag har jobbat inom, vården sedan 1991, så mina leder är ganska utslitna till råge på muskelvärken och nervsmärtan. För 30 år sedan fanns inte den teknik inom vården som vi har idag. hade patienten hamnat på golvet, då var det bara att lyfta upp den, oavsett hur stor eller liten den var.
Det värsta är när vi har varit tvungna att lyfta patienter på 150 kg och mer. Ofta har vi varit 6 eller 8 man för att ens kunna förflytta en sådan patient.