Stress. Hur hanterar ni det ?
Har funderat på detta ett tag, min värk blir betydligt sämre om jag stressar. jag är sjukskriven sen Januari i år pga. PTSD.
Det började redan i December då ena sonen gick ner i en djup psykos pga droger.
Jag började känna av att det blev successivt sämre med min värk. Jag började få ont i axlarna, sen spred det sig över hela kroppen, tills jag till slut kollapsade den 12 Januari i år. Jag blev helttidssjukskriven till sista Mars och de satte in ångestdämpande och antideppressiva mediciner, men det blev inte mycket bättre. Så de skickade mig till Psykoterapeut, och hon konstaterade gandka snart att jag hade gått in i PTSD. Jag har förmodligen gått på ren viljestyrka under hela December, och när sonen då blev tvångsomhändertagen och ivägskickat med LVM, så slappnade jag av, och då kom reaktionen.
Jag har alltid varit väldigt stresstålig, men efter kollapsen nu i Januari, så kan jag inte hantera stress, vilket också ställer till med min värk, son ständigt ligger på en rätt hög nivå.
Om ni blir stressade. Blir värken sämre eller ligger den kvar på samma nivå. Hur hanterar ni det om ni blir stressade ?
Skriv gärna och berätta om hur DU upplever stressen i samband med värken.
Jag kollapsade av stress tror det var 2017, 2018. Var mycket på både jobbet och privat. Jag kände hur dåligt jag mådde av både stressen och av värken.
Blev yr i huvudet och förbannad på allt och alla.
Så jag blev sjukskriven på olika grader ett tag men sen på heltid ett helt år.
Efter den kollapsen så tål jag inte stress mer än i 1 eller 2 dagar. Beror på vad det är för stress också.
Jobbrelaterat så få jag mer värk, feber, yrsel, sus och dus i öron/huvud.
Och på mitt jobb måste jag vara 100% fokuserad på det jag gör.
Stress hemma och privatliv så ter det sej annourlunda. Får ju så klart alla symtom jag får när jag jobbar under stress men dessa går över lite fortare när jag stressar hema än på jobb.
Värken blir mycket sämre vid stress.
Jag hanterar min stress genom att lägga mej på soffan och spela spel i mobil eller på datorn. Titta på nån serie på Netflix. Att bara släppa ALLT.
Tror till och med att jag får febertoppar av stress och av att ha mycket att göra under en dag.
#1: När stressen trycker på och jag känner att jag blir dålig. Då tar jag med mig hunden och går till skogen. Där kan jag sätta mig på en stubbe eller en sten ett tag, tills jag känner att stressen släpper 😊
Värken blir ju sämre av mina "utflykter" men ibland känner jag att det är värt det, för min egen skull.
Stress gör att allt blossar upp.. Blir så mycket sämre.
Även att bryta rutiner
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering