Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Läst 52 ggr
[Mia-45]
0

Medicinintolerans?

Med Fibron så kan det ju följa med att man blir mindre läkemedelstolerant.
Att man inte tål vissa och även många mediciner som man gjorde förr.

Jag har blivit mycket intolerant mot nya läkemedel som ska prövas för värken.
Har testat Sertralin och Venlafaxin mot min ångest som kommer ibland.
Och Oxycodone mot värken.
Inget utav av dessa tålde jag.

Så när värken sätter igång och så även min feber så får Panodil eller Alvedon duga. Hjälper inte fullt ut med värken men tar bort det värsta av den.

Hur har ni det? Tål ni mediciner?

Zadeira
1

Jag är nästan tvärt emot, jag har blivit sjukt tolerant mot det mesta och har i flera fall fått öka över normal maxdos i samråd med läkare för att få minsta effekt. Det gäller både smärtmedicin, anti-depp, ångestdämpande mm. Sist fick jag dessutom öka antibiotika-kuren eftersom det tydligen inte bet som det skulle, trots att det gjort odlingar och var rätt antibiotika.

Får aldrig negativa biverkningar, men däremot är det många mediciner där effekt helt uteblir också vilket är väldigt frustrerande.

[Mia-45]
0

#1: Ja det är ju också en baksida att vara så tolerant.

Den enda medicinen som funkade på mej fullt ut var Kortisonet. Men den biter inte på Fibron säger de. (???)
Jag mådde då sååå bra och kunde leva nästan normalt igen.

Calcifer
0

Jag är också tolerant mot allt. Även långt innan det handlade om att jag tagit dem länge och byggt upp en tolerans. Alltså startdosen för mig är alltid högre nuförtiden. Annars så är det bara värdelöst. Jättemånga bekanta och så som föreslår "men du, har du provat atarax för sömnen och ångesten? Den är jättebra!" Och jag ler stelt och säger den är ingenting för mig. Jag skulle kunna ta en hel burk utan effekt.

Vilket jag har gjort en gång när jag var desperat efter sömn… Ingenting hände. Jag sover även askasst även med sömntabletter eftersom jag inte får ta en tillräckligt stor dos för att sova ordentligt för min läkare. Jag skulle behöva ta kanske tre gånger så mycket som jag tar, av alla tabletterna (tar tre olika för sömn) och det är ju farligt mot lever och njurar och sånt så läkaren har gett mig maxdos av dem ordinerat.

Det är jääääkligt irriterande. Är samma vid mens varje månad. Får så fruktansvärt ont att jag tror jag ska dö och gråter och kräks och kan inte röra mig men ingen läkare tror på mig utan säger att jag ska ta alvedon. Vilket har knappt någon effekt så jag kan lätt ta dubbel daglig rekommenderad dos. För att kunna ta hand om hunden, gå på toaletten, äta något, osv.

Måste ju vara sjukt jobbigt när det är tvärtom också egentligen, det förstår jag. Men jag tror en del av mig skulle typ önska att jag hade det så. Åtminstone ibland. Typ tänk drömmen att faktiskt kunna ta bara 1-2 atarax som inte ens är benzo och få effekt! Istället för de jag måste käka, som är tunga och beroendeframkallande och jag ändå knappt känner nåt av. -.-

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Draken
0

Jag har inte, tack och lov, blivit medicin tolerant ännu. Jag och min läkare kom fram till att jag skall ta maxdos alvedon om dagen, sen skall jag växla mellan Ipren, Arccoxa (stavning ? ) och Pronaxen.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis