Annons:
Läst 65 ggr
Mia-45
10/6/22, 10:52 AM

Fibromyalgiförbundet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är du med i någon förening eller förbund som har med Fibron att göra?

Där kan man läsa om Fibron och dess biverkningar, olika stiftelser man kan söka till och föreningar man kan söka upp.
Dessa föreningar brukar ha medlemsmöten i sin stad eller närmaste stad där föreningen finns.

Det är mycket bra att gå med i en sådan förening där man kan träffa andra med samma problematik och sjukdom.
De brukar ordna föreläsningar som är mycket givande.

https://www.fibromyalgi.se/fibromyalgi/fibromyalgi/

(bild från Pixabay)

Vad är Fibromyalgi? Fibromyalgi är ett kroniskt smärtsyndrom som kännetecknas av långvarig, utbredd smärta, ömhet, sömnstörning och trötthet. Själva ordet fibromyalgi betyder värk i muskler och bindväv. Sjukdomen har varit känd länge men det var först på 80‐talet som den accepterades som en diagnos. Trots det är fibromyalgi en diagnos som fortfarande är ifrågasatt inom vården […]
  • Redigerat 10/6/22, 11:10 AM av Mia-45
Annons:
Heddiz
10/6/22, 11:01 PM
#1

Har aldrig varit med i fibromyalgiförbundet eller någon annan fibro sida än här på fibromyalgi. ifofus 😅

Kollade in och såg något om forskning och är det någon som läst om någon forskning eller? Tänkte läsa mer om det sen…

Att dom har forskat på fibro så länge och inte hittat lösningen eller mer lindring än vad jag såg tycker jag låter konstigt…men JO dom har ju kommit fram till NGR liknande saker som jag själv att
Sömnen är viktig.
Att inte stressa är viktigt!
Att röra sig varje dag.
Att äta växtbaserad mat hjälpte tydligen -enligt vad dom forskat fram på hur många år tog det att förstå att kosten är viktig..

Eller har dom kommit på mer ?


The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Mia-45
10/7/22, 8:21 AM
#2

#1: Ska kolla upp detta.
2017 eller så gick de väl ut med att det är en slags inflammation i hjärnan så den sänder ut fel signaler.
Har också läst att det kanske är så att vi har ett överskott av blodkärl.

Ska kolla runt lite när jag hinner om forskningen,

Heddiz
10/7/22, 9:55 AM
#3

#2:

Att dom inte hittat lösningen är konstigt och jag skulle vilja ringa och höra vad dom gör!

Jag ska säga att Jag är smärtfri nu efter 20 års smärta, men jag kanske är ett undantag?

Men det tror jag inte…utan jag tror att alla åtminstone skulle må BÄTTRE med dom metoder eller liknande som jag använt..men det gynnar inte Läkemedelsverket- där är problemet!


The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Mia-45
10/7/22, 10:05 AM
#4

Jag kan tycka att det vore bra om de kunde komma på VARFÖR vi har denna värk.
Och sedan kunna ge råd om hur man ska göra för att må bättre.
Mediciner om man måste men annars så tror jag att mat och att inte stressa hjälper en liiiiten bit på vägen.
Och att våga stanna upp i vardagen och vila när man behöver.

Heddiz
10/7/22, 2:31 PM
#5

#4: Det jag skrev till dig att jag hade blivit hjälpt av funkade mot värken och att jag kan sova ORDENTLIGT men iaf värken är värst..Utan värk blir allt bättre --trots trötthet…

Jag vet inte vad du tyckte…jag har andra tips occckså som hjälpt lite om inte det resonerade med dig…det är ok..alla tyccker olika bara 😊

Att det delvis åtm beror på magen är jag säker på i mitt fall iaf…Jag vet inte hur du äter , men om du inte äter så mag vänlig mat/nyttiiig mat med probiotika; frukt; osv så kan det hjälpa :::

Jag hittade en sida om just magen vid fibro…och träningstips..

https://www.vondt.net/sv/tarmen-kan-vaere-arsaken-til-fibromyalgi/


The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Många personer med fibromyalgi har känt hur en tarmvänlig diet kan påverka deras symtom. Läs mer om hur tarmen och fibromyalgi är kopplade.
Mia-45
10/7/22, 2:42 PM
#6

#5: Tack för tipsen 😁
Vi är alla olika och det som funkar på en del kanske inte funkar på andra.

Jag kan inte säga att det är problem med min mage direkt. Jag kan bli uppsvälld om jag tex är för mycket godis. (vilket jag nu sällan äter)
Men annars så funkar den som den ska.

Träna har jag verkligen försökt med…i alla dess former….men blir sjuk varje gång.
Men sträcka ut musklerna och få lite lättare massage fungerar….men inte alltid.

Annons:
Heddiz
10/9/22, 5:16 AM
#7

#6: Det håller jag helt med dig om, vi är alla SÅ olika att du (ja alla) måste hitta precis det som får dig att må bra!

Man kan prova olika saker om man VILL…som jag gjort i 20 år…tills jag hittade mina sätt att må bra eller bättre, men jag har inte riktigt löst gåtan 🤓 än då jag ff kan få skov av trötthet o tränings värk..men bättre än fibro värk..

Jag vill bara förklara att jag har inte heller "såna" (ingen intolerans mot produkter) problem med magen överhuvudtaget, men iom att jag alltid kunnat äta vad jag vill utan att gå upp i vikt så blev det en hel del som även var dåligt som mc-donalds 😅 godis/kakor, osv..

Sen fick jag f 1 år sen en blodförgiftning så jag hamnade i koma o blev opererad i magen (pga urinsvägsinfektion) och efter det började jag liksom om från att ha varit fastande -periodvis på sjukhuset i 2 mån ca innan jag kunde börja äta…
Så redan då kände jag en förbättring av värken - OBS---jag rek ingen att fasta så länge hemma..det var pga koma + flera operationer på sjukhus!

Redan då borde jag fattat att det hade någonting att göra med att jag inte ? ätit ngr produkter av det "vita giftet" men det kopplade inte riktigt förrän ngr mån senare…kanske pga av alla mediciner jag fått 😏

Det med magbakterier är bara EN EV möjlig del i att må bättre genom kosten…prova dig fram- är ett tips att tex tillsätta något ex magnesium (avslappnande) eller ta bort 1 grej tex vitt mjöl sen måste man antagligen göra andra saker också.

Eller/OCH så behöver man kanske hitta en behandling, men det ska vara RÄTT för just dig och det enda jag ångrar var att jag väntade i 20 år innan jag provade reiki för att det var alternativt då, nu är det accepterat av sjukvården.

Sjukhusets akupunktur 10 år sen fick mig att slappna av och sova bättre…men för min man som fick det mot värk i armen så gjorde akupunktur att han fick ännu ondare-men han har inte fibro .
Så JA vi är alla olika, men när man själv hittat något som funkar så vill man gärna dela med sig o hjälpa andra…


The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Upp till toppen
Annons: