Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Läst 108 ggr
[Mia-45]
0

Hur sover ni?

Jag har svårt för att sova om nätterna.
Vänder och vrider mej pga värken och kroppen är allmänt stissig känns det som .
Att somna in när man går och lägger sej är inga problem. Men jag vaknar sen efter 1-2 timmar och sen håller det på så.
Frampå morgonen sådär runt 4-5 så sover jag som bäst. Det är då jag får min djupsömn. 😴

Hur sover ni om nätterna? För sömnen är ju så viktig att vi får.

Zadeira
1

Jag är precis likadan. Somnar som en stock utan problem, men efter ca 2 timmar börjar den ständiga vända/vrida-karusellen. Sover som bäst när det närmar sig uppgång.

[Mia-45]
0

#1: Usch jaa….nu är jag sjukskriven på heltid ett tag till. Men funderar på hur 17 man ska orka sen när man inte sover så mycket. 🙄
Jag har haft Lergigan som insomningspiller men dessa slutar fungera efter ett tag.
Och vill helst inte käka mediciner.

flocken
0

Somnar bra. Oftast mellan 21 -22. Uppe varannan timme ungefär o går på toa.
Vaknar 04.
Ibland kan jag sova hela natten.
Men mina dagar börjar 05:30 och är klar efter 18. Ibland ännu senare.
Jag somnar av ren utmattning

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[Mia-45]
0

#3: Ja flocken…detta springades på toan flera ggr per natt är frustrerande.
Vissa nätter är det mer än andra.
Men bara att gilla läget att vi fått skörare urinblåsa och måste tömma mer…speciellt på natten.

Calcifer
1

Har någon av er provat tyngdtäcke någon gång? Jag har det, visserligen mot ångest, men jag kan tänka mig att rätt sorts täcke i rätt tyngd kanske skulle kunna hjälpa åtminstone lite mot värken? Bara en fundering. Har en vän med fibro som hade tyngdtäcke ett tag och hen upplevde att det hjälpte.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Mia-45]
0

#5: Nä jag har inte testat men har funderat på det.
Tycker bara de är så dyra.

Calcifer
0

#6: Jag har fått mitt genom habiliteringen, iom mina diagnoser. Kanske går det att kolla om du kan få ett genom din kommun på liknande sätt? Eller, ja, egentligen så "lånar" jag täcket, men har haft det i typ fem sex år eller nåt nu. Längtar tills jag kan använda det igen, går inte på sommaren för då svettas jag som en gris.

[Mia-45]
0

#7: Tack för tipset…ska ta och kolla upp det där. 😀

Calcifer
0

#8: Det borde ju inte vara omöjligt att kanske åtminstone få testa ett genom kommunen på något vis, även om det bara är under några veckor. För om du märker att det faktiskt hjälper så kan det ju vara en utgift som är värt det. Jag skulle aldrig våga köpa ett om jag inte provat innan just pga hur dyra de är.

[Mia-45]
0

#9: Nä exakt det jag menar. Har man köpt ett och sen man inte trivs med det så står man där med ett dyrt täcke.
Ska kolla upp. 🤗

Zadeira
0

#5 Jag har två tyngdtäcken på 8 kilo styck, vissa nätter har jag båda för just sömnbesvär av ångest. Nackdelen är att man med fibro ibland är väldigt känslig för tryck osv, och har man då en tyngdtäcke kan det istället trigga smärta. Men för mig är det nästan tvärt om, tyngden ger ett stöd som inte vanliga täcken ger. Så man får prova sig fram, min pojkvän med samma diagnos kan inte ha tyngdtäcket pga det blir för mycket tryck på hans ömma punkter.

#6 Jag fick mitt ena genom arbetsterapeut från kommunen. Man kan höra av sig direkt till sin socialtjänst och be om ett möte med Arbetsterapeut för hjälpmedel. I många kommuner får man dessutom prova olika täcken och tyngder tills man hittar ett man trivs med, och då lånar man det så länge man behöver det.

Jag köpte mitt "egna" på rea för 250 kr. Det är billigare än mina vanliga täcken nånsin kostat.

Pyttelite
0

Jag har testat att sova med min Viktväst som jag egentligen använder för träning av axlar.

Den ger en tidvis bättre sömn.

Här är en från Rusta:

https://www.rusta.com/se/sv/viktvast-p759514030101.aspx

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Öka motståndet i dina styrkeövningar och förbättra din uthållighet! Denna viktväst på 5 kg är anpassad för att passa alla kroppsformer och ger dig extra tyngd vid träning.
Calcifer
0

#11: Ja är man känslig för tryck kan jag ju absolut förstå att det inte direkt hjälper med ett tyngdtäcke. Jag har ju som sagt mitt av andra orsaker, bland annat mot min extrema ångest. Och jag upplever inte att jag egentligen SOVER bättre med det, men jag känner mig lugnare med det. Så även när jag ligger vaken och inte kan sova (kronisk insomnia sen barndomen) slipper jag åtminstone den värsta ångesten. Mitt väger 8 kg, skulle vilja prova ett tyngre, men då måste jag orka tvätta mitt och dessutom gräva fram symaskinen för att fixa ett litet ställe där dragkedjan gått sönder. Orka. 😂🤐

Zadeira
0

#13 Jag har mitt också för ångest. Det hjälper inte med sömnen, däremot har jag mer ro i sängen och kan till och med tycka det är skönt att ligga i sängen. Jag provade ett på 14 kilo för bara nån vecka sedan och det är typ helt omöjligt för svaga mig att hantera 14 kilo i ett stycke. Jag föredrar två 8 kilo som man kan ha enskilt eller båda tillsammans, det är mycket lättare att hantera.

flocken
0

#5: har haft tanken. Men är så varm på nätterna. Sover nästan alltid utan täcke och öppet fönster.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Calcifer
0

#14: Ja jag får också ro av det. Slappnar av på ett annat sätt. Snart kan jag äntligen börja använda det igen. För varmt på sommaren, tyvärr.

#15: Då är det ju lite svårare. Men vad jag vet ska det finnas versioner som är svalare. Alltså att de är väl gjorda på ett annat sätt så de fortfarande har tyngd men inte är jättetjocka eller jättevarma.

[Mia-45]
0

#15: Jag är också varm om nätterna. 🥵🥵
Har alltid en fläkt på och fönstret öppet även vintertid.
Sover bäst om det är 16 - 17 grader i sovrummet.

Heddiz
0

Förut sov jag dåligt och hade jätte svårt att somna så jag fick imovan och då kunde jag sova, men sen slutade jag med dom för att inte bli beroende och ändrade om flera saker i livet..
Tex blev jag frukterian och tog magnesium i teurapeuftiska doser som gör att musklerna slappnar av + ev D vitamin när det är mörkt och grått..+ tog reiki behandlingar och gjorde sånt jag mådde bra av med hundarna och nu somnar jag inom ngr min och sten sover runt 10 tim om ingen väcker mig.😊

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Draken
0

Jag har haft problem med sömnen. har legat och vridit mig fram och tillbaka i sängen. När jag väl har somnat så har jag sovit 3-4 timmar och vaknat av att det gör ont i, främst, ryggen.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Mia-45]
0

#19: Det är ju så att man får ju ont om man ligger i en och samma ställning flera timmar.
Jag vaknar ofta om nätterna och måste då vända på mej. Samtidigt som kisseriet då kör igång.
Vissa nätter får man springa 5-6 ggr och andra kanske bara 2.

Draken
0

#20: Känner igen problemet så väl.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Mia-45]
0

#21: Funderar på att sätta kateter vissa nätter…🤣🤣