Kroppstemperaturen
Hur är det med er gällande er kroppstemp?
Nu senaste månaden har det hänt nåt med mej.
Min kropp har svårt att hålla ställningen med tempen.
De senaste 4 veckorna har jag haft 38.6 varje dag. Frossa så jag nästan hoppar fram. Och i nästa stund är jag så varm så jag kokar. Inte svettas utan varm inombords.
Läkaren min har kollat så det inte är nåt bakteriellt virus eller nån infektion.
Har varit feberfri nu i 4 dagar denna veckan men så i gårkväll en temp på 38 igen…och känner mej allmänt trött och märklig. Värre värk i kroppen under febertopparna.
Vi har börjat spåna om det är ME jag har.
Detta är ju en samsjukdom till Fibron så inte helt omöjligt.
Men har ni flukturerad kroppstemp?
#0: Det kan vara början på ME men då ska man ha flera symptom en längre period..
Jag har både fibro och myalgi syndrom eller ME och har upplevt flera febertoppar på 40-41 grader - och fryst trots att jag hade flera duntäcken på mig?
Trots att febern var så hög så mådde jag ok förutom att jag då frös…det har varat i ngr dgr sen har jag haft normal temp emellan dessa feber toppar som bara kommer och går.
Om det är ME så är ngr symptom en fysisk och mental utmattning ofta i kombination med sjukdomskänsla.
En oförklarad trötthet/utmattning som inte går att vila bort.
En utmattning som kommer och går och om man gör något som är för krävande så kommer tröttheten efteråt…
Man kan även få typ som träningsvärk eller annan värk om man gör något som är för jobbigt för kroppen i efterhand..
Men så kan man ju må om man har fibro också eller det är/kan vara väldigt lika symptom…
Så för att veta om det är ME så ska det vara någon/några nytillkomna symptom en längre period alltså..
Det är svårt att veta om det är fibro eller ME tycker jag…
Men jag har haft fibro/ME sen 97 så jag har lärt mig leva med det!
Och då menar jag inte att jag lärt mig leva med smärta osv utan jag har letat efter hur jag kan lindra o helst bota min fibro med tex motion, rörelse/yoga, maten,"medicin" lever/tarmrens, kostillskott osv för jag vägrade acceptera att jag skulle må dåligt för alltid..
Det tog ca 20 år men tillslut har jag hittat ett sätt där jag numera slipper smärta, men tröttheten hänger kvar ÄN, men jag försöker LYSSNA på kroppen och inte vara ute och gå i 3 tim och "klättra" i skogen med hundarna för DET gör att jag blir helt utslagen nån dag efteråt.. 😊
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#1: Hej
Jag utreds nu om det är ME också. Har nytillkomna symtom som just feber och värre värk överallt.
Kan i nuläget inte jobba då det är för påfrestande.
Det räcker med att jag damsuger och torkar golv i två rum sen är det färdigt och jag blir lidande i flera dagar av värk, feber, en enorm trötthet.
Härligt att du hittat ditt sätt att slippa värken 😍. Det tar nog ganska många år innan man hittar dit.
Jag fick ju min skit 2013 och för varje år så blir det värre.
Och nu för nån månad sedan som sagt så blev det mycket värre. Precis som om något exploderade.
Detta märks på min feber. Tar jag det lugnt så ligger den på runt 37,4. Sen kan det räcka med att jag går och handlar eller lagar mat. Efter en timme så har jag då över 38. 👀.
FK tyckte förra omgången jag försökte få sjukersättning på 50% att jag var fullt arbetsför….
Nu när jag har blivit sämre så ska jag ansöka om 100%. Och då är det bra om även ME skrivs som en diagnos.
För jobba med detta går inte. 😒
JObbar du?
#2: Jag jobbade skift på Mmm-Marabou 😋på 90-tal och även om det var fabriks jobb så hade vi som jobbade där jättekul, MEN varannan vecka när vi jobbade fr 6- 14 så kunde jag INTE sova en blund-för jag skulle upp vid 5 på morgonen och hinna med tunnelbanan..Varannan v jobbade vi fr 14-23 och DÅ kunde jag sova..Det höll på så tills jag träffade min man 95 men det hade slitigt på min kropp så 97 fick jag diagnosen fibro o ME och blev sjukskriven och sen var jag sjukskriven i 10 år tills FK_bara utförsäkrade mig…2008
Jag har försökt få Sjukpenning genom flera läkarintyg men dom säger nej och skickar mig till AF som inte vet vad jag skulle kunna göra så dom skickade mig till SOC som sa att NEJ du kan inte få någon inkomst av oss för att du är gift.Och så skickade dom mig tillbaka till FK..osv, osv--vidrigt system.🤔😔
Vet inte om FK utfärsäkrar folk nu, men var beredd på att dom bara brukar ge pengar i ett halvår i taget - sist jag läste om andra som blivit utförsäkrade iaf--vill inte skrämma upp dig utan ett tips är att ge dom ingen chans till att säga nej…det kan vara pga små petitesser som dom helt plötsligt utförsäkrar folk..Lämna in papper innan sista dagen och gör exakt vad tomtarna vill…Jag ska prova på skoj att ringa dit och säga att jag vill ha pengar för jag är svensk och är enligt papper försäkrad för att jag är svensk 😅..
Jag har varit hemma sen 97 för även om jag mår mycket bättre nu så har jag bara gått en mindre hundutbildning & vill gå forts utbildning om som instruktör-har tränat o tävlat och är naturligt bra på att träna hundar…men det kostar ju multum…
Men jag sparar till något med/ för hundar - kanske en Kennel..men det är ju inget man gör för att tjäna pengar.. utan något jag brinner för och jag har haft en kull valpar, men så skadade sig tiken och då blev det inga flera valpar.
Jag tar hand om min mans hund och hjälper till med hans firma litegrann och får pengar från honom…
Har du ont i musklerna så kan det vara ME men sen är det ju andra saker som en trötthet som kommer och går som i skov och som inte blir mycket bättre/eller inte går att vila bort..Jag får skov, men vissa kan ha så hela tiden..
Känner du som om du har en sjukdoms känsla när du får feber..
För om man googlar om ME så har inte jag hittat något om att man får febertoppar, men du kanske vet om feber är ett symptom?
Jag tycker fibro var/är mycket jobbigare än ME …
Förutom när man får ett riktigt skov av att man känner sig HELT utslagen och så trött så allt känns jobbigt att göra….så fort man lägger sig så slocknar man och när man vaknar är man NÄSTAN lika trött..
Hoppas du förstod något av allt mitt svammel - det bara gick av farten att skriva 🙏🏻😂
Jag kan berätta vad jag blev bättre av om du vill veta - det kan hjälpa dig med om du är öppen för alternativa metoder…det måste inte gå 20 år..
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#3: ME har snarlika kriterier som Fibro därför är ME satt som en samsjukdom.
Här finns allt att läsa om ME: https://rme.nu/om-me-cfs/
Jag har 95% av alla kriterierna.
Ahhhh….jag fabriksjobb och skifttider sliter på kroppen. Så förstår att du då blev sjukskriven. Men att sedan bli utförsäkrad!!😡Tror de att man vaknar upp en morgon och allt är borta och man är frisk???
Bedrövligt hur de behandlar folk!!
Försök igen för du har ju trots allt dessa diagnoser.
Jag kommer tjata tills de förstår. Blir jag tvingad till jobbet igen så kommer jag jobba en vecka och sen sjukskriva mej igen tills de fattar.
Min läkare fattar men FK???
Jag förstod allt du skrev 😁Det är ju också så på oss att man tappar ord, svårt ibland att bilda hela meningar osv.
Svårt att förklara saker på ett vettigt sätt som man kunnat innan.
Är öppen för alla förslag på vad som man kan må bättre av.
Ja FK är gräsliga och jag har ju en sjukdom till utöver fibro o ME som antagligen är kronisk och som jag låg på sjukhus i månader i koma för blodfögiftning?? - jag blev sjukskriven retroaktivt för när jag låg i koma, men då tyckte dom att jag skulle jobba istället ??? jobba när jag knappt kunde gå pga muskelförtvivning --HUR TÄNKER DOM = Robotar som verkar jobba där….Jag har ju inet jobb och DÅ får man ingen ny sjukskriivniiiing om man inte har försäkrat sig,, MEN jag hittade att alla svenskar är förskrade automatiskt när man föds…Så jag ska prova ringa även om jag klarar miiig ändå--barra för att se vad robotarna säger…😋
OK det är mycket att tänka på men kan ju ta en del
Egentligen är det NATURLIGA metoder som kallas alternativa metoder…och en sak ingår i högkostnads skyddet Tror jag..Men det som hjälpt mig är naturligt och jag tror det är nyckeln eller en av nycklarna mot bla fibro..
Jag har alltid varit intresserad av hälsa så när jag blev sjukskriven så pluggade jag hälsa - mat, motion, avslappning, osv..
För jag bara visste att om man söker hjälp för fibro så kan du få symptom dämpande medicin, men dom sa inget om vad man kunde göra åt ORSAKEN till fibro och jag har lärt mig att fibro helt enkelt slår ut pga att magen inte mår bra…Är det inte bra med magen och inälvor så blir många sjuka på olika vis.. Men man beh inte ha mag problem eller känna av någoting från magen…men det ÄR pga magen/tarmarna/levern-
Jag gick föressten till "Smärtkliniken" där dom utredde att det var fibro/ME
Har du varit på Smärtkliniken (tror att det finns 2 eller flera nu kanske) för utredning?
Iaf så vet inte läkarna någoting om hur man får bort fibro genom att hitta ORSAKEN till att man har fortsatt ont trots vila, osv…
Du har väl hört ramsan - ett äpple om dagen håller doktorn borta från magen 😅
riktigt så enkelt är det ju inte, men den har en poäng..
Beroende på tex antibiotikakurer, vaccinationer, mediciner, andra "små gifter" från dålig mat speciellt samlas ju tillslut i lever, njurar, tarmen och tarmfickor och det gör tillsut att man kan få fibro eller ME eller andra autoimmuna sjukdomar..pga immunsystemet inte är på topp.
Så att börja äta bra mat eller "ren" mat mer och mer (inga gifter i som dom har i mänga produkter) som tex frukt, bär, grönt, fermenterad mat/dryck, nötter, frön, surdegsbröd, produkter med probiotika som tex kefir..
Ja det finns mycket mer bra att äta och är ett ämne i sig, menjag kan nog hitta ng länk med en lista för mer ideer, men det viktigaste är att undvika "det vita giftet" - har du inte hört/sett den "ramsan" också . Iaf betyder det ju att undvika VITT SOCKER, VITT MJÖL, MJÖLK med LAKTOS..och Gluten (så mycket det går -lite är ok)
Sen är det bra att göra en tarmrensning med att tex ta lite MSM, mariatistel och magnesium= som gör att musklerna slappnar av)…man kan ta detta varje dag med MSM i mikrodoser..Men innan det eller samtidigt - det beror från person till person-det är SÅ individuellt hur man reagerar…men mikrodosera om du har känslig mage (den har fungerat som en mirakel medicin för många…medans vissa har svårt att ta den och bara får springa på toa….då får man minska och ta ngr korn tex…Men magnesium är bra ändå och gör att musklerna slutar "darra" av anspänning som vi inte ens är medvetna om
Man kan innan det ta en kur av Chlorella och spirulina där den ena rensar ut och den andra tar upp "giftet" av tex tandlagningar…
För att veta exakt vad du kanske behöver för mat, mineraler/vitaminer och även annat så är det bra att vända sig till en skicklig naturterapeut eller liknande .
Samtidigt är det bra med mjuk motionsträning och rörelser som är bra för kroppen och magen…Stå på huvudet är nyttigt för att tömma tarmfickor= gammal "mat" som har legat där i åratal---du kan ju tänka dig att det inte är så nyttigt att gå omkring med jag kan inte stå på huvudet ÄN, men du kanske kan det 😅 Annars får man hitta motsvarande rörelse på annat sätt…
Som är rörelse viktigt- promisar, osv men spec tycker jag yoga är jätte bra och liknande träning/rörelser.
Även #träna det mentala och bra är att tex lyssna på en meditations video, till natten för att sova bättre (där har du magnesium som hjälper en att slappna av om man tar ren magnesium i större doser)och genom att lyssna på tex hypnosvideos.
Sen finns det olika behandlingar att prova(jag kan skriva mer om det om du undrar) men jag rek det jag provade Reiki healing -via videos och det funkar, men man kan också gå på en riktig behandling som funkar ännu bättre - vilket jag tror går på högkostnadsskyddet t.o.m -
Sen är det ju bra att tänka positivt, göra saker man verkligen gillar--TEX måla eller vadsom helst som du tycker är kul..
Det känns som jag glömt något 🤔
Du får fråga om du undrar över något så klart!
Man behöver inte följa en diet utan det bästa är ju att börja med att sakta fylla på med bra mat tex mer frukt, och mer eller annorlunda rörelser som man gör på yoga, ta kort promenad runt kvarteret, ta någon behandling - , göra en rolig /ny sak i veckan, osv så man fyller på med bra saker mer och mer..
Och det med att vi är mer bakterier eller minst hälften av kroppen är bakterier både på insidan och utsidan så lever det alltså baterier…är lite "skrämmande"😊
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Jag är tvärt om. Jag är lågtempad. Min temp ligger enda ner i 35,6 som lägst .
#6: Det är riktigt jobigt iband hur min temperatur i kroppen flukturerar.
Jag kan frysa och vara knottrig ena stunden och nästa är jag så huden nästan koker.
Det känns som om "panncentralen" har slutat fungera. 🙄