ME?
Hej på er.
Finns det nån här inne som har diagnosen ME?
Och hur sattes den?
Symtom?
Jag har fibro men läste mej till att ME kan vara en samsjukdom och jag misstänker nu att ME har brutit ut i min kropp.
Efter 3 veckors semester så inne på den 4:e och sista så fick jag såååå ont under fötterna…själv trampdynorna.
Jag fick även mer ont i mina fingerleder….de svullnar även upp lite på den innersta leden.
Handleder värker och ömmar. Tå-lederna likaså. Och även hälsenan på bägge fötter. (har fotriktiga skor)
Detta eskalerade under 2 dagar.
Märkte dessutom till sist också att jag hade feber på över 38.
Har nu kört feberdagbok och jag har över 38 varje dag, Speciellt vaknar jag med detta tidiga morrnar sen går det ner lite under dagen och sen är den hög (38.6) till sen eftermiddag/kväll igen.
Har prövat att jobba men det blir bara värre. Bröt ihop på jobbet i fredags då jag vart så sliten av det.
Ska till min läkare idag så ska vi diskutera en heltidssjukskrivning ett tag så får vi se om det gör nån verkan.
Min läkare har även skickat två remisser till Remuatologen men de har avslagit den varje gång. Vi tänker ju så att vi måste börja utreda i någon ände.
Men nu blir det nog en remiss till Neurologen istället vid misstanke om ME.
Snälla…du som har detta. Berätta hur du mår. Vika symtom du har. Hur mycket du kan arbeta.
Min mamma har.
#0: Har man kollat att du inte har post -Covid?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#2: Kan säga så att det är det inte.
Vissa symtom skiljer sej från vad det jag har.
Jag har dessutom haft dessa symtom innan men då har de försvunnit. Nu har de återkommit och stannat kvar.
#3: Fast har man kollat att du har haft COVID?
#4: Ja jag har INTE haft det ens.
Och detta är en annan sak som jag har. Inte post-covid.
#5: Fast man kan ha haft COVID utan symptom - det är ju det luriga med den sjukdomen - men det går att se om man har haft.
#6: Ja fast jag har haft de här symtomen långt innan Covid ens fanns och nu har de förvärrats.
Så jag tror inte det är Post-covid. Inte min läkare heller.
Men varför ska det vara ME då?
#8: Stämmer överens med 90% av kriterierna. Behöver givetvis inte vara det. Kan vara fibron som ställer till det. Men vet inte om man kan få feber av Fibron?
Någonstans måste man börja att nysa i vad det är jag har.
Därav min fråga i #0 för att få veta hur andra har det och deras symtom osv.
#9: Fast med tanke på vad du berättat om alla jobbiga saker du har runtomkring dig så är det bara naturligt att du får kroppsliga symtom.
Om du inte har behöver du en samtalskontakt oavsett om det är fibromyalgi/utmattningssyndrom/ME eller reumatism.
Jag försöker inte vara taskig mot dig men du är ju så tydligt överlastad med jobbiga saker som du tappert kämpar med.
Det går inte i längden och din kropp säger stopp tala om det för din hjärna oxå.
Jag hejjar på dig!!!
💐💐💐💐💐💐
#10: Jag HAR diagnosen Fibro och ME är en samsjukdom.
Allt det som varit jobbigt är bortplockat ur mitt liv. Att jag sedan hjälper min mamma och son mycket tar ju mycket energi ifrån mej. Men det kommer jag inte ifrån.
Visst…det kan vara sammantaget allt som gjorde att man fick fibro.
Min hjärna har fattat att nu måste jag sätta stopp och har ju så gjort nu med. Men då behöver jag verkligen läkarhjälp till FK.
Och jag känner ju min egna kropp att det är mer än fibro.
Jag vill verkligen inte ha mer än fibro…jag vill kunna jobba och ha ett bra liv även på fritiden. Men det går absolut inte nu.
Därav att jag vill ha en utredning till eftersom allt förvärrats under mycket kort tid.
Förstår också att du vill väl.
- Redigerat 2022-09-19 13:30 av [Mia-45]
#11: Hoppas att du blir bättre oavsett och jag fortsätter att hejja på.
Tröstlöst för psyket att bara kämpa och inte se någon vändning.
#12: Nä precis……mitt psyke har nu sagt ifrån och även min kropp.
Det är precis dit jag ville komma :-)
Nu måste det till en ordentlig utredning. ME eller inte.
Min läkare tog detta på allvar med ME. Han kunde mycket väl tänka sej att det är det jag har. Så nya prover och en remiss till reumatologen igen ihop med min Feberdagbok på 10 dagar.
Eftersom jag hade infektion på infektion för mellan 10-15 år sedan så kunde detta ha utvecklats där och då och sen legat typ lantent.
Sjukskriven nu på 100 % igen för att se hur jag mår under denna perioden plus medicin utskrivet.
Hoppas att du kommer att må bättre och att de hittar orsakerna. 🌼