Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etiketter: fibromyalgiFibromyalgi
Läst 66 ggr
Pyttelite
3

Tänk om kroppen har rätt?

Jag har läst en hel del om fibromyalgi och det handlar många gånger som förklaring att vårt varningssystem löper amok.

Att det är våra kroppar det är fel på?

Den här artikeln på 1177 nämner att dåliga relationer kan ge spänningstillstånd och slutligen utlösa fibro.

Värt att tänka på att vårda sina relationer som är goda och avsluta de som leder till obehagliga spänningstillstånd.

Detta gäller även för släkt - men så mycket svårare att göra avslut.

Tanken är god oavsett om man utvecklat fribro eller inte att låta kroppen känna efter även i relationer.

Muskelspänning kan bero på ångest, oro, bekymmer, arbetsmiljö, dåliga relationer med mera. Smärta kan vara symtom på att man går igenom en stressig period i livet. Stress resulterar ofta i smärta i axlar och nacke. Där ligger också den stora kappmuskeln.

Läs gärna artikeln här;

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/sjukdomar--besvar/hjarna-och-nerver/smarta-och-huvudvark/stress-kan-ge-smarta-och-fibromyalgi/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Kombinationen av psykisk stress och fysisk belastning kan göra musklerna spända och kan ge en långvarig smärta, säger psykolog Kerstin Wentz.
  • Redigerat 2022-08-22 22:47 av Pyttelite
flocken
0

Min extrema värk utlöstes av ett trauma.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Pyttelite
0

#1: Jag tror att man ska försöka förstå vad eller varför kroppen markerar med smärta och inte bara gå efter kliniska åkommor.

Inte helt konstigt att det är flest kvinnor som insjuknar i fibro med tanke på könsroller och vedertagna inställningar till kvinnor.

Värt att tänka på är att fibro också kan lindras genom att gå igenom sina livshändelser är också en bra kunskap men oerhört svårt och smärtsamt.

Klipper ifrån ovanstående inlägg och 1177.

Att minska sin livsstress genom att ta hand om sig själv på ett bra sätt och ta hjälp av psykolog för att bearbeta svåra livshändelser, kan också minska smärta. En fibromyalgipatient mår dessutom bättre av att bli vänligt bemött, bekräftad och tagen på allvar av sjukvården.

• Redigerat 2022-08-23 11:55 av Pyttelite
flocken
0

Vad är din åsikt och erfarenhet? Istället för att bara länka andras åsikter?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Pyttelite
0

#3: Orsaken till inlägget var just att i de officiella skrivningarna av sjukdomen i 1177 tar upp så mycket mer än att det bara ska vara fokus på smärtlindring.

Mina erfarenheter är oväsentliga men jag tycker att det är ett steg i rätt riktning och värdefullt att förstå att osunda relationer kan leda till fibro.