Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 1955 ggr
EllaLind
0

Fråga

Hej alla

Min läkare på vårdcentralen ville inte ge mig diagnosen fibromyalgi för 5 år sedan, fast han sa att jag har liknande värk. Jag har naturligtvis inte blivit av med värken, och när jag läser om fibro så stämmer det så bra in på mig. Jag har ofta huvudvärk, fryser, får andnöd, humörsvängningar mm.

Nu till frågan: Vart ska jag vända mig för att få rätt diagnos? Neurologen? Tacksam för svar :)

isnornin
0

jag fick min hos rumatologen i falun…

MVH Isnornin

Cicki49
0

Det beror lite på vart du bor. Men finns det en smärtläkare i närheten så välj honom. Det är inte alltid reumatologerna diagnostiserar fibro. I alla fall inte i Stockholms län.

EllaLind
0

Tack för svaren. Mitt största problem, enligt mig, är att jag fick artros när jag var 34 år. Det är det enda läkarna bryr sig om (kanske för att det syns på röntgen?) Men min dagliga värk tycker jag är betydligt jobbigare. Och jag ska, efter att ha läst massa inlägg, inte ge upp. :)

peterhillgren
0

Jag har samma problem. Inte vill jag gå till smärtkliniken heller för jag har hört andra som ej fått hjälp där. Vill hitta en privatläkare i stockholmsomr. som kan fibro. Är det någon som vet någon bra läkare?

KerstinL
0

Jag blev remitterad till smärtkliniken av min läkare efter 15 år av värk. Nu har precis utredningen blivit klar och läkaren konstaterade svårartad fibromyalgi.. tycker att läkarna är lite nonchalanta (fick alvedon utskrivet..), men hoppas på bättring.

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Cicki49
0

Peter. Sök dig till Björn Bragee. Han har mottagning på Östermalm. Han är helt klart bäst på fibro i Stockholm. Ev kanske du behöver en remiss dit men det händer att han tar patienter ändå. Ring och kolla. Tyvärr har jag inget telefonnummer men det bör du ju hitta i katalogen eller på Eniro. Tomas Timander ska visst också vara bra har jag hört.

En annan fråga. Bor du i Tumba? I så fall känner vi förmodligen varandra. Jag bor i Södertälje och är aktiv i Reumatikerföreningens fibrogrupp där.

pottsorken
0

Jag har haft samma problem, men efter många år gick jag till en vanlig distriksläkare som tittade igenom mina journaler, klämde lite på mig och gav mig diagnosen direkt, helt knasigt när man tjatat så mycket så länge..

Mirjamh
0

Jag har varit hos flera läkare men den en sa att jag inte skulle bli hjälpt av den diagnosen sen träffade jag en annan som sa att det var fibromyalgi sedan en till som sa att det inte var det utan att det berodde på att jag har ångest. Så jag vet inte vad jag ska tro. MVH Mirjam

Cicki49
0

Jag har haft min diagnos sedan -93. Det var min dåvarande vårdcentralsläkare som gav mig den. Jag har aldrig gått till någon smärtläkare eftersom jag inte behövt. Jag har fått bra hjälp via vårdcentralen. Men så för fyra år sedan skulle mitt tillfälliga sjukersättning förlängas. Då ifrågasattes min arbetsförmåga av försäkringskassan. Trots att jag varit hemma i fyra år så ansåg man att jag var helt arbetsför utan någon form av rehabilitering. Jag kämpade med näbbar och klor i ca ett år mot försäkringskassan. Till slut skickades jag till deras eget sjukhus i Nynäshamn för utredning. Där fick jag veta att försäkringskassan ansåg att fibromyalgi är en diagnos som egentligen inte finns. Men de som utredde mig såg att jag var inte arbetsför så man ändrade lite lätt på min diagnos för att den skulle tilltala FK. Så numera står det i min journal att jag har "Kroniskt somatoformt smärtsyndrom, polyfokalt smärtsyndrom i rörelseapparaten av fibromyalgiliknande karaktär." Den diagnosen accepterade FK så numera är jag förtidspensionerad. Så ibland vet jag inte om diagnosen hjälper eller stjälper.