Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Läst 229 ggr
Zadeira
0

Gabapentin vid behov?

Jag har försökt anlita dr Google, men utan resultat. Ska givetvis prata med min läkare, men tänkte att någon här kanske har ett redan svar nu.

Kan man ta Gabapentin endast vid behov eller är det en medicin man måste ta varje dag?

Jag vill helst inte ta fler "varjedag" mediciner, men har fått besked av en annan läkare än min att Gabapentin kan vara något jag ska prata med min egen läkare om för smärtlindring pga fibro. Tycker dock det är onödigt att ta mediciner jag bara behöver hjälp av ibland så jag är mer ute efter någon vid behovs-medicin.

Pyttelite
0

När jag läser på Fass är det en medicin som ska trappas upp och trappas ner.

Om det inte används för epilepsi ska användningen omvärderas efter 5 mån.

Den kan ge anafylaktiska besvär.

Sen är det som vanligt läkaren som bestämmer beroende på individ så du får gå tillbaka till den som skrev ut medicinen.

Har du inte fått något skrivet på paketen/burken?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Denna kommentar har tagits bort.
Zadeira
0

#1 Jag har inte fått den utskriven ännu, jag ska prata med min läkare i veckan om ifall det är en medicin jag ska prova. Men eftersom jag inte hittade nån info om det var en behovsmedicin eller en daglig ville jag fråga här redan innan, så jag har läst på lite mer själv innan vi diskuterar tillsammans.

Maria
0

Jag kopierar mitt svar som jag skrev på Hälsa:

"Jag tror knappast Gabapentin skulle göra någon verkan vid behov. Det är liksom inte den typen av medicin.

Jag har haft Gabapentin i ett par år och jag fick sätta in den långsamt och öka dos sakta. Likadant är det om man slutar. Då bör man trappa ner.

Jag tar den 3 gånger per dag."

/Maria

Zadeira
0

#4 Såg ditt svar där. Tack. Jag tyckte inte jag hittade någon om ifall det gick att ta som behovsmedicin, men läst lite mer nu och fattar det som du skriver att den inte funkar att ta bara vid behov. Ska prata med min läkare i veckan så då får vi diskutera om det finns andra alternativ, typ vid behovsmedicin mot min smärta. Finns inte det så kanske jag får bita i det sura äpplet och ta en var dag, men hade varit skönt att slippa.

Tar du den mot smärta/värk?

Maria
0

Jag tar den mot nervsmärta som jag har i vänstra sidan sedan jag opererade hjärnan.

Jag har testat det mesta känns det som.

/Maria

• Redigerat 2021-09-05 16:43 av Maria
Zadeira
0

Var hos läkaren nu på morgonen och vi kom fram till att det var bättre jag fortsätter med Treo Comp vid behov, eftersom jag inte behöver ta den dagligen utan ca 2 gånger i veckan. Hon ville inte heller sätta in någon daglig medicin om behovet inte var större.