Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Läst 239 ggr
gickan87
0

Myalgi

Nån här som utretts för myalgi, isåfall vad för undersökningar gjordes?
Vilken behandling fick ni?

Har sån fruktansvärd värk i hela kroppen där inte ens starka smärtstillande biter.
Var till akuten idag och fick annat smärtstillande utskrivet + att dom tog en massa blodprover..

MVH Erika :)

flocken
0

Vilka behandlingar fick du? Eller utredningar?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

gickan87
0

#1 Dem gjorde en helkroppsundersökning där även brösten kändes igenom (väldigt otippat men det ingick tydligen i undersökningen, tillägg detta gjordes troligen på grund av mina difusa symtom och man kände troligen efter eventuella knölar). Man kände på mina lymfknutor, mage och leder.

Man testade även mina triggerpunkter vilka ömmade på övre delen men inte under midjan.

Eftersom citodon inte hjälpte mig förra veckan fick jag naproxen utskrivet idag.
Nu antar jag att det bara är att invänta provsvaren och se vad som händer efter det.

I min journal kan jag läsa "Omfattande provtagning idag och sen vidare därifrån". Och "Misstänkt Myalgi".

• Redigerat 2021-05-19 20:50 av gickan87
flocken
0

#2: konstigt att inga triggerpunkter reagerade på nedre halvan av kroppen.

Har du gjort någon röntgen /MR?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

gickan87
0

#3 Har gjort MR i april av nacke och rygg. Då kollade man efter diskbråck, kan man se myalgi på MR?

flocken
0

#4: tänkte om värken kunde hänga ihop med något annat 🙂
Jag har ju både fibromyalgi och bechterews. Mina ryggkotor växer ihop.

Jag körde med cbd olja en period

…………………………………..

gickan87
0

#5 Aha, ja läkaren verkar inte heller ha en aning om vad det kan röra sig om.

Svar på proverna idag, alla ligger inom gränsvärdena. Så tillbaka på noll antar jag. Får se om jag hör något mer från läkaren eller om jag måste börja tjata nästa vecka igen…

flocken
0

Har du varit hos kiropraktorn?
Hamnar något fel i min kropp får jag sån värk du förklarar.

…………………………………..

gickan87
1

#7 Nej, vet inte om jag törs pga mina diskbråck. Hela nacken + ländryggen är ganska trasiga. Är rädd för att det kan bli värre.

Magi-cat
0

#8 En duktig osteopat som jobbar med milda metoder kanske skulle passa bättre?

Hoppas du får någon hjälp!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

gickan87
1

#8 Får ta och kolla upp det, tack för tipset!
Det jobbiga är ju att det sätter sig då hårt psykiskt. Alla frågar hur det är nån säger sanningen men känner att dem inte riktigt tror på en.

Bättre ramla ner för en trappa och bryta sig, det syns ju iaf.

flocken
0

#10: jag förstår din känsla. Jag fick höra att jag aldrig mer skulle kunna jobba och skulle hamna i rullstol.
Men aldrig i livet! Ett vanligt jobb skulle aldrig gå. Men nu driver jag hunddagis, hoppas kunna öppna omplaceringshem för kanin.
Jag kämpade mig fram ett steg i taget

…………………………………..

gickan87
0

#11 Helt otroligt!
Det ger mig faktiskt lite hopp.
Mår just nu inte bra psykiskt över det här, grubblar extremt mycket över vad det kan vara.

Äntligen fått en läkartid till vc och inte ytterligare en akuttid. Men till en tredje läkare, känns ju inte jättekul att behöva träffa en ny igen.

flocken
1

#12: det var inte lätt. Fick börja gå runt huset. Sen utöka och mannen var alltid backup ifall jag inte tog mig hem.
Jag använde skor med rundad sula i början.
Sen att man får träffa rätt läkare. Gick på vc o sjukgymnastik. Blev bara värre. Så fick jag en tid på medicinkliniken. Stapplade fram i korridoren och läkaren sa till mig, du skulle varit här för länge sedan. Där var början.

…………………………………..

gickan87
0

#13 Wow vilken resa du har gjort! Du är verkligen en riktig kämpe!

Fick brev hem idag från min husläkare, att jag ska testa vara utan en medicin i 2-3 veckor ifall det är den som orsakar min muskelvärk. Men tröttheten då? och orkeslösheten?

Dessutom rinner min tid ut på söndag då jag varit hemma i 21 dagar.
Jag hoppas verkligen att läkaren på fredag kan hjälpa mig, känns som att tiden rinner ut. Får jag ingen sjukskrivning så blir det ju bara till att jobba på måndag och bita ihop så länge det går :(

flocken
0

#14: vilka mediciner tar du? Säkert frågat men minnet..
Att man är trött och orkeslös ingår. Tyvärr. Man får lära sig leva med det. Viktigt att vila så kroppen får vila. Hitta sin väg på hur mycket man kan göra. Men det är så lätt att överanstränga sig. Gjorde det idag.. Nu bara stapplar jag fram o undrar om jag kommer kunna gå imorgon..

Åh detta med sjukskrivning. Jag blev utförsäkrad. Jobbade då på ett metall gjuteri. O när jag var gravid förstod jag att jag måste ändra något i livet. Jag utbildade mig.
Vad jobbar du med?

…………………………………..

gickan87
0

#15 Jag tar Atorvastatin, vilket i sällsynta fall kan ge muskelvärk som biverkning. Tar även metformin och candersatan (stavning?)

Allt blir så himla krångligt när allt ska förmedlas från akutläkaren till min husläkare, hälften av allt jag berättar journalförs ju inte ens. Tror inte min husläkare vet om min trötthet, sist vi träffades för min värk så skylldes det på corona då jag hade feber vid det tillfället.

Han tittade mig i halsen på 2 meters avstånd och skrev ut citodon då corona kan ge muskelvärk. Självklart var provsvaret negativt.

Försöker stålsätta mig inför besöket på fredag men är grymt orolig och nervös.

Jobbar i livsmedelsbutik, sista dagen jag jobbade innan jag sjukskrev mig så var jag helt slut efter 2 timmar. Gick hem på lunchen och grinade av trötthet. Men gick tillbaka och gjorde mitt jobb, men bara det absolut nödvändiga.

• Redigerat 2021-05-26 20:13 av gickan87
gickan87
0

#16 + Naproxen och citodon nu då som inte hjälper ett dugg mot värken. Det enda dem bidrar med är yrsel och ännu mer trötthet. Och en härlig förstoppning som kommer stup i kvarten.

Läser jag på om fibro så har jag en hel del symtom som stämmer in :(

• Redigerat 2021-05-26 20:15 av gickan87
flocken
0

#17: metformin. Har du diabetes?

Fråga din läkare om orudis retard. Det är för kroniska inflammationer. Min räddning.
Nu tar jag bara orudis och panodil 1g.
Innan även morfin (tramadol/tradolan)

Spikmatta är super. Varma bad.

Fibron drar med sig så mycket. Inte bara värk. Jag är väldigt ljudkänslig, har dålig balans. Ta min dåliga balans och lägg på min nervskada från höft till fötter. Får inte alltid med mig fötterna utan snubblar. Ibland är det pinsamt att vara ute 😄

Vill du får du jättegärna maila mig.
Ifall du behöver prata allmänt.
Mette(a)djurflockens.se

…………………………………..

gickan87
0

#18 Ja, typ 2 sedan sommaren 2019. Känns som det var då allt började gå åt helsike. Med diskbråck i ländryggen, en tumör i ryggmärgen som opererades 2020. Diskbråck i nacken december 2020. Också nu det här.

Känns som att kroppen vill stänga ner, kanske för att jag haft konstant smärta i snart 2 års tid.

Ska skriva upp orudis, tänker även fråga om muskelavslappnande.

Tack för ditt stöd <3

flocken
0

#19: oxå diabetes typ 2. Fick min diagnos 12 mars 2020. Klarade inte metformin. Har victoza.

Vilken otur du haft. Men det kan bli bättre. Man måste bara hitta rätt väg. Jag tror mycket på alternativa lösningar /behandlingar.
Att man tex börjar med rätt skor, värmedynor osv

…………………………………..

gickan87
0

#20 Har förstått att även diabetes kan ge smärta.

Tycker jag har sköna skor, använder TENS väldigt mycket och vetekudde.

Börjar bli väldigt nervös nu inför morgondagens läkarbesök. Hoppas han lyssnar och tror på mig.

flocken
0

#21: bara vara påstridig. Man behöver träffa rätt läkare.

Diabetes har jag aldrig hört ger smärta. Utan mer känningar om man blir för låg/hög.

…………………………………..

gickan87
0

#22 Läkarbesöket gick bra, fick träffa en annan än den jag var bokad hos då han var sjuk.

En äldre herre som lyssnade på mig, men min diagnos är fortfarande myalgi. Han trodde inte på fibro, utan att det är någon virusinfektion/inflammation som dragit igång det hela.

Tyckte själv att jag var mindre öm idag.

Sjukskriven 16 dagar framåt.

Hemgångsrådet blev vila och sjukgymnastik.

Fick lämna nya prover idag för att se ifall dem förra togs för tidigt.

flocken
1

#23: hoppas man hittar någon bra behandling ❤️
Man vill bara hitta någon våg igenom allt. Även att man inte blir bra. Men så att man kan överleva

…………………………………..

flocken
1

Hur har det gått för dig?

…………………………………..