Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: behandling-medicin
Läst 131 ggr
flocken
1

Glucosamin eller vad bör man prova?

Har tittat en del på glucosamin, msm osv.
Men vad bör man välja för att se om man mår bättre i sina leder?
Har stora problem med mina händer och höfter.
Ja jag har provat olika mediciner, rehab osv.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Sindri
1

Det är svårt att veta vad som orsakar ledsmärta hos just dig.
En bra sak man kan göra själv är att utesluta livsmedel som är inflammationsdrivande. Bl a socker, mjöl, transfetter mm.
En del blir hjälpta av MSM, jag tar nyponpulver

https://www.pricerunner.se/pl/456-4574095/Husdjur/Back-On-Track-Nyponpulver-900g-priser

Glukosamin är mot artros.
Det är viktigt att du provar en längre period, vissa tror att man skall känna sig bra på ett par veckor, men det tar längre tid, upp till ett par månader.

Back On Track Nyponpulver 900g - Hitta lägsta pris hos PriceRunner ✓ Jämför priser från 11 butiker ✓ Betala inte för mycket - SPARA på ditt inköp nu!
  • Redigerat 2020-12-02 11:52 av Pyttelite
flocken
1

#1: då jag har diabetes har jag uteslutit socker.
Mina leder är slitna. Jag vet att en vacker dag kommer jag inte kunna använda mina händer. Knän och höfter kommer vara obrukbar.
Men tills dess vill jag hjälpa de så mkt jag kan

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Sindri
1

Men oj , så idiotiskt, nu kom det fel länk med och jag märkte inget. Ber så mycket om ursäkt. Det var denna som skulle in;
https://www.pricerunner.se/pl/456-4574095/Husdjur/Back-On-Track-Nyponpulver-900g-priser

Jag tycker du skall prova nypon. Hur är det med mjöl? Pasta? Andra snabba kolhydrater? Har du typ 1 eller 2? Har du hört talas om LCHF?
Jag var säkerligen på väg att få typ 2 när jag lade om kosten och min kropp kändes som 10 år yngre .
https://www.dietdoctor.com/se/lchf/lchf-och-diabetes
Att lära sig om tarmflora och hur man får en sund sådan är också en väg till en friskare kropp. En dålig tarmflora kan också vara inflammationsdrivande. Det finns både saker man kan utesluta och sådant som kan hjälpa kroppen.

Har du kontakt med sjukgymnast? Att träna muskler kring leder är ett bra sätt att avlasta dem. Att lära sig lyfta på rätt sätt. Jag har överrörliga leder och måste verkligen tänka mig för när jag gör något med händerna. Ett bra handledsskydd kan också hjälpa.

Back On Track Nyponpulver 900g - Hitta lägsta pris hos PriceRunner ✓ Jämför priser från 11 butiker ✓ Betala inte för mycket - SPARA på ditt inköp nu!
  • Redigerat 2020-12-02 09:13 av Sindri
Zadeira
1

Jag har gjort så att jag provat olika saker i omgångar. Började med glukosamin, märkte inget. Provade MSM, märkte inget, testade CBD-olja, ingen skillnad. Sen har jag testat allt på samma gång, typ kaka på kaka men ingen skillnad. Tror lite det är så man får göra bara, välja något som man tror på och sen testa om det kan bli nån skillnad var för sig eller i kombinationer.

Pyttelite
0

#3: Har rättat till länken!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Condor
1

Man måste ta dessa kosttillskott längre tid innan de verkar. Glucosamin och kondroitin är ämnen som kroppen bygger in i brosken och det tar sin tid tills det verkar.

Jag har också slitna leder efter 40 års träning. Jag tar ett kombipreparat som innehåller glucosamin, kondroitin, MSM och videbarkextrakt. Men eftersom MSM är för lågt doserat, lägger jag till ett extra MSM preparat. Inte får jag nya leder av det, men det hjälper mig att kunna fortsätta min träning.

I många preparat är ämnena för lågt doserade. Av Glucosamin och MSM behövs det 1000 mg om dagen.

Videbark verkar inte vara känt i Sverige. Det innehåller ämnen som kroppen kan omvandla till ett ämne som är släkt med Acetylsalicylsyra och som har samma verkning, fast utan biverkningar.

Men bäst av allt är ett preparat som jag ibland kombinerar med det andra. "Ibland" för att det är för dyrt för att användas ständigt. Det är en blandning av kollagenhydrolysat och getkolostrumpulver. Getkolostrum innehåller tillväxtfaktorer som ser till att kollagenhydrolysat byggs in effektivt i kroppen och det gäller också för ämnen som glucosamin och kondroitin. Man känner en tydlig verkning redan efter 1-2 veckor och verkningen blir kvar flera veckor efter att man har slutat att ta preparatet.

Sindri
1

#5: Tack!

Sindri
0

#6: Vad heter det där sista du beskrev? Det låter intressant.

flocken
0

Jag måste passa mig för vad jag stoppar i mig då jag inte har en gallblåsa +flera allergier både inom kost o mediciner.
Ska jag våga prova bör det vara så rena saker som möjligt.

…………………………………..

Condor
0
Sindri
0

#10: Ja, det var ju billigt……..😆 Finns bara där förstås.

Sindri
0

Vad tror du om det här i jämförelse. Handlade mycket från iHerb förr och det var bra grejer.
https://se.iherb.com/pr/Mt-Capra-Goat-Milk-Colostrum-6-oz-174-g/12895

Condor
0

#12:

Innan man har prövat ut någonting är det svårt att säga, men eftersom det är billigare är det väl värt att pröva ut. Du kan ju pröva att kombinera med gelatinhydrolat, glucosamin, kondroitin och MSM. Det är de ämnen som byggs in i brosken med hjälp av getkolostrum.

Produkten som jag ibland köper innehåller en blandning getkolostrum och gelatinhydrolysat. Men jag vet inte i vilket förhållande det är blandat.

Sindri
0

Gelatin…..då kanske man skall köra lite Jello igen…..🤣

Condor
0

#14:

Det måste vara gelatin HYDROLYSAT för att kroppen kan ta upp det.

Sindri
0

JO, förstod nog det…….😉