Fibromyalgi och Gastric Bypass
Jag spånar lite löst nu, men är fullständigt redo för en Gastric Bypass operation. Om det inte hade varit så att jag är livrädd att min fibro ska bli värre. Har hört skräckhistorier om folks fibro som ballat ur pga den stora omställningen och op:n.
Någon här som har erfarenhet eller vet var man kan läsa mer om det?
Jag har ingen erfarenhet och vet ingen som har heller.
Jag vet att många säger att går man ner i vikt så försvinner värken. Typ äta sig frisk.
Men nej. Är man sjuk blir man inte frisk av viktnedgång. Då är man kanske sjuk pga sin vikt. Förstår du hur jag menar?
Jag vägde som mest 89 kg. Nu 71 kg. Min värk är detsamma
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jo, jag förstår vad du menar. Jag tror inte värken försvinner bara för att man går ner i vikt, jag vägde under 50 kilo som minst och var fortfarande lika sjuk i min värk. Men av andra anledningar behöver jag gå ner i vikt, och tror att en op är jag har kvar som alternativ.
#2: jag gick ner nästan all vikt av min diabetes medicin victoza. Används även som bantningshjälp.
Har du tagit upp detta med någon läkare?
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Inte ännu. Det var därför jag ville höra lite här och på Viktoperation iFokus om någon med fibro gjort en op. Minns inte vart jag hört det exakt, men har hört att just att göra op (inte bara gastric utan vilken op som helst) kan trigga smärtan värre och att man efter en op kan få värre fibro.
Min husläkare är inte särskilt insatt i fibro, men tänker att får man en remiss till att utredas för en vikt-op borde de som gör utredningen veta rätt mycket mer hur det kan ligga till.
#4: jag opererades för några veckor sedan utan problem. Iof bara titthål. Men var ingen fara efteråt. Även gjort 2 kejsarsnitt.
…………………………………..
Skönt att höra flocken!