Annons:
Etiketterfibromyalgiövrigt-smärtaFibromyalgi
Läst 325 ggr
flocken
11/20/20, 1:04 PM

Triggerpunkterna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Positionen av triggerpunkterna:                        

  1. Nackmuskeln där den fäster vid skallen
  2. Halvvägs mellan nacken och skuldran
  3. Muskeln över övre inre skulderbladet
  4. 2 cm under sidobenet vid armbågen
  5. Övre yttre delen av skinkan
  6. Höftbenet
  7. Ovanför knäet på insidan
  8. Nedanför halsen
  9. Spetsen på bröstbenet

Anledningen till att triggerpunkerna är en del av kriterierna för diagnos är att personer med FMS har visat sig vara extremt känsliga på flertalet av dessa punkter. Alla kan få ont på dessa ställen, under tillräckligt stort tryck, men det är det som är poängen; FMS-patienter får oerhört ont vid ett lätt tryck på dessa punkter.

Många upplever det som att tummarna som tryckt "sitter kvar" efteråt i flera minuter, ibland upp till timmar. Det är heller inte ovanligt att den generella smärtan runt dessa punkter ökar efter undersökningen, och håller sig hög hela dagen.

För diagnosen FMS krävs att du "har" (dvs reagerar på) minst 11 av dessa 18 triggerpunkter.

Anledningen till att triggerpunkerna är en del av kriterierna för diagnos är att personer med FMS har visat sig vara extremt känsliga på flertalet av dessa punkter. Alla kan få ont på dessa ställen, under tillräckligt stort tryck, men det är det som är poängen; FMS-patienter får oerhört ont vid ett lätt tryck på dessa punkter.

Många upplever det som att tummarna som tryckt "sitter kvar" efteråt i flera minuter, ibland upp till timmar. Det är heller inte ovanligt att den generella smärtan runt dessa punkter ökar efter undersökningen, och håller sig hög hela dagen.

För diagnosen FMS krävs att du "har" (dvs reagerar på) minst 11 av dessa 18 triggerpunkter.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

  • Redigerat 12/1/20, 3:17 PM av flocken
Annons:
Zadeira
11/23/20, 8:34 PM
#1

Jag var hos sjukgymnast för ca en vecka sedan som kollade genom mina triggerpunkter (pga utredning till Försäkringskassan) och den dagen reagerade jag på 12 punkter. Upplever det ytterst obehagligt när de trycker på dem, vissa punkter höll trycket och smärtan i sig flera timmar efteråt.

flocken
11/24/20, 5:38 AM
#2

Jag tror att jag hade nästintill alla sist de kollade. O då kunde man knappt lägga fingret på dom. O jag skrek

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Upp till toppen
Annons: