Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etiketter: fibromyalgibehandling-medicinövrigt-smärta
Läst 94 ggr
KatBru
0

Muskelsvaghet i ben och nacke.

Hej. Jag fick min fibrodiagnos för ca 6 månader sedan efter att jag plötsligt, efter en förkylning, blivit jättedålig med yrsel, huvudvärk och gångsvårigheter. Fick först diagnosen ”gångrubbningar” av neurolog efter en tid på sjukhus. Fick min fibrodiagnos ganska snabbt efter det av en erfaren läkare som arbetat och forskat kring sjukdomen i över 20 år. Han gick tyvärr i pension bara veckor efter att jag fick min diagnos. Jag hade aldrig tidigare hört om sjukdomen så det kom lite som en chock.
Det jag undrar är om någon annan känner igen sig i att ha mycket lätt utmattade ben och nacke. Jag kan bara lyfta benen ett fåtal gånger om jag ligger på golvet eller i sängen sedan tar det helt stopp. Detsamma med nacken och halsen. Jag kan endast lyfta huvudet en liten bit över golvet sedan är det som om huvudet väger bly. Mycket av min smärta sitter i området kring nacke, axlar huvud och ben, fötter och höfter. Men det som är mest funktionsnedsättande är att inte kunna ta sig upp för trappor ner för backar osv. Är det någon mer som känner igen sig i det? Eller någon som vet om det blir bättre av träning?

flocken
0

Hej
Välkommen hit.
Tyvärr är detta något du måste börja träna upp igen.
Allt du tror du kan göra som innan, det går inte.
Jag vill inte låta negativ. Men livet ändras med en fibro diagnos.
Till det sämre eller det bättre. Det är upp till dig.
Men ditt fokus ska ligga på att lära känna din kropp.
Vad du kan göra för att nästa dag ska bli dräglig.
Jag har haft Fibromyalgi i 15 år och sen andra svåra sjukdomar.
Är det något du undrar över. Bara hör av dig. På sajten eller privat

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

KatBru
0

#1: tack! <3

flocken
0

#2: ge inte upp.
Med försiktig träning kommer man långt.
Gick från klassad rörelsehindrad och utförsäkrad till egenföretagare. Driver hunddagis.
Går på massage var 5te vecka och även kiropraktorn regelbundet. Spikmatta o bubbelbad med 39 grader

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

KatBru
0

Det låter jättebra, tack för tips och stöd. Det är mycket som är nytt och svårt, det tar tid att förstå sin ”nya” kropp. Och att inte bara ivra iväg som man brukar. Va fantastiskt att du kan driva ett hunddagis! Det ger och tar att ha djuren omkring sig. Men den energin de ger går inte att byta ut.

flocken
0

#4: jag kan än idag tro att jag kan göra saker jag kunde förr. Men så kommer verkligheten ifatt.
Oftast älskar jag hur livet blivit.
Ibland kan jag bli så arg. Varför jag? Jag vill oxå prova på nya saker. Göra saker med barnen. Jag blir ofta kvar hemma eller står vid sidan. Jag vågar inte. För tänk om jag ramlar..
Jag har även bechtrews. Kroniska Inflammationer i rygg kotorna. Tillslut stelnar dom.

…………………………………..