Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etiketterfibromyalgismärta-anhöriga
Läst 111 ggr
flocken
1

Kronisk värk och närstående

Hur tar era närstående er värk?
Man vet aldrig hur man kommer må. Kan vara xtra känslig mot ljud.
Behöva vila på dagen.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Tarotstollan
1

Nu har ju jag inte fibromyalgi eller någon annan sjukdom som så, utan värk av snedbelastningar, stress, inflammation osv.
Om jag säger att jag har ont, så möts jag oftast av orden: "Vem f-n har inte ont?" eller "Vänta tills du blir gammal innan du börjar gnälla" eller " Vad har du att gnälla för?" etc.
Ingen förståelse alls med andra ord!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

flocken
1

#1: det tror jag tyvärr är rätt vanligt. Okunskap.
Det är det värsta med en sjukdom /värk som inte syns.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

flocken
1

Min familj förstår bra.
Min man ser på mig när jag har en sämre dag. Han ser paniken i mina ögon.
Är det helg försöker han åka iväg med barnen några timmar så jag får vila. Men efter 16 år tillsammans så behöver vi knappt inte prata, vi bara vet.

Utomstående förstår inte. Jag är ung (37 år), ute o går mkt. Men jag tar all min energi på promenaderna. Sen måste jag sova.
Jag kan inte bära tungt,inte öppna burkar utan hjälpmedel.

…………………………………..

Maria
1

Jag har kronisk värk i huvud som strålar ner i rygg och vänster arm.

Jag känner att alla runt mig, inklusive min chef, har stor förståelse.

Jag har stor frånvaro på jobbet trots att jag jobbar 50%. Sista halvåret har jag dessutom bara jobbat 25% och ändå hög sjukfrånvaro.

Stora delar av lediga tiden går åt till vila. Min man är en ängel❤

/Maria

flocken
1

#4: att ha en chef som förstår är guld värt.
Likaså en man.

Min man tar oerhört mycket ansvar hemma. Hade inte klarat mig utan honom.

…………………………………..

Lia
1

Jag har fibromyalgi, artros i bäcken och höft, hypermobilitet och någon inflammatorisk sjukdom som jag behandlar med diverse läkemedel. Det gör att jag har svårt att böja mig och bära saker bland annat. Det är bättre med medicinen, men allt går inte att medicinera. Mamma har själv fibromyalgi så hon är mycket förstående. Min make är alltid väldigt hjälpsam och förstår fullt ut han också. Min bror tror inte riktigt på värk känns det som. Sånt som inte syns. Ja nu syns det både på röntgen och i blodprover i mitt fall, men det räcker inte riktigt. Folk får tycka vad de vill, det är deras problem om de vill vara trångsynta.

flocken
0

#6: låter som du har det tufft.
Det är synd att "syns det inte finns det inte"
Man ska vara glad att man har några som stöttar o hjälper

…………………………………..