Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Läst 54 ggr
AnoGurl
0

Lumbago och sjukskrivning

Nu har jag ej fibro, vad jag vet om, men jag har kronisk lumbago och ryggvärk sedan 10 år tillbaka. Sedan några år tillbaka tagit regelbunden medicin för ryggen som fungerat rätt bra och gjort att jag kunnat arbeta heltid och växelvis orkat med motion och liv efter jobbet.

Nu är jag dock gravid, snart 2 månader, och har självklart slutat med medicinen för jag får inte ta den vid graviditet och får endast ta Alvedon vilket inte hjälper och vill helst inte ta ändå.

Ryggvärken är tillbaka med hämnd och blir värre så jag knappt klarar 2 timmar på jobbet ska jag klara en heldag behöver jag vara ledig några dagar för att klara en dag på jobbet sedan går det nedåt igen.

Tror ni Försäkringskassan godkänner sjukskrivning på deltid? Det är pga ryggen och inte graviditeten men jag får ej ta medicinen pga graviditeten. Jag har dock kontorsarbete så vet inte hur Försäkringskassan ser på det. Är rätt statiskt arbete som belastar mycket och vi har redan försökt med anpassning av möbler och arbeta hemifrån och på plats men det hjälper inte.

Någon som varit i liknande situation med liknande arbete? Hur gick det för er?

Följdsjukdomar är ju trötthet, stress, ångest, koncentrationssvårigheter och till sist utmattning och depression. Jag vill inte komma till de två sista.

[Mia-45]
0

Hej
Hör med din läkare om han kan sjukskriva dej för detta. För det är ju precis som du säger inget alternativ att ta starka mediciner som kan påverka forstret negativt.
Kan vara så att eftersom du är gravid kan FK kanske godkänna en sjukskrivning lättare.
Jag måste säga att jag har sällan haft problem med FK. Så jag tycker du iallafall ska se om du kan få sjukpenning.
Och ska du söka på deltid så tror jag det är enklare att få det beviljat. Eftersom du då visar din goda vilja på att ändå försöka arbeta det du kan.

Du ska absolut inte hamna i stress och utmattning. Jag har själv varit där och det är inte värt det.

AnoGurl
0

#1:
Mmm, jag är inte nervös att läkaren sjukskriver mig men mer nervös om fk kommer krångla, beror väl på vad som står i läkarintyget. Ska kontakta läkaren imorgon och förhoppningsvis få tid snart. Hade verkligen hoppats att jag kunde arbeta heltid längre än bara såhär kort tid men det går helt enkelt inte och jag har ändå försökt med arbetsgivaren också så har ju försökt alla sätt att undvika sjukskrivning.

Japp, vill gärna arbeta lite, bör klara av halvtid, är bara testa och se.