frågor om nya mediciner
Jag har varit hos läkaren idag och fick nya mediciner, Tryptizol och Propavan.
I bipacksedeln till Tryptizol står det att den kan ge ökad aptit och viktökning - är det någon här som varit med om det? Och i så fall - har ni lyckats gå ner i vikt trots att ni fortsatt med tabletterna? Jag har redan BMI på 35, så jag vill helst inte gå upp mer.
Sedan undrar jag över Propavan, hur det känns när man tar dem. Hur känns det i kroppen och hjärnan? Hur snabbt märker man av dem? Jag tror inte jag kommer våga pröva dem alls efter mina katastrofala erfatenheter av Stilnoct, men skulle nog behöva egentligen.

Vad ska du äta dom för? Är det för sömnen? Tryptizol får man ofta om man har svårt o sova. Har själv fått dom för jag vaknade så tidigt varje morgon/natt. Då tar man en mycket mindre dos än om det är för deppression. Min ordination är att jag ska ta dom vid 19-tiden brukar lägga mig runt 23-tiden. Men det ahr väl läkaren talat om för dig hur du ska göra, hoppas jag.
Själv har jag inte haft några direkta biverkningar av dom o ingen viktuppgång. Men vet att flera får dessa besvär. Så var observant.
Propavan är ju en sömntablett som gör att man sover bättre inte att jämföra med Stilnoct som är en insomningstablett.
Propavan är brukligt att ta ca 1 timma innan man ska lägga sig. Så gör jag o märker inga obehagliga känslor av den utan jag blir sömnig.
Men jag hoppas att din läkare noga har informerat dig om o hur du ska ta dessa mediciner. För det är ju en anledning till att du får dom.
Följ det din läkare sagt så blir det nog bra.
Om läkaren inte informerat dig om hur du ska använda medicinerna så tycker jag du ska vänta tills imorgon o ringa o ta reda på vad som är lämpligt i ditt fall.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jodå, min läkare har berättat noggrant hur jag ska ta dem.
Jag har fått Tryptizol för sömnen och värken, och ska ta 25mg/dygn, vid 19 precis som du skriver. Tänkte inte på att det kanske är en lägre dos än vid behandling av depression och kanske därför mindre risk för biverkningar.
Propavan ska jag ta om jag inte kan sova trots Tryptizolen, särskilt i början innan de ger full effekt. Men det tror jag som sagt inte att jag vågar, men vi får se.
Tack för ditt svar!

Propavanen funkade inte alls med mig. Jag fick biverkningar(restlesslegs i hela kroppen) så jag inte kunde somna. Däremot var jag bakfull hela dagen efter. När jag använde Propavan så behövde jag ta Stilnocten för att hinna somna innan biverkningarna satte in.
Det positiva med Propavan är att den håller en sovande under hela natten samt att den inte anses vanebildnande.
Betänk dock att all medicin är personliga på verkningarna. Vi reagerar alla olika.
Lycka till!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Precis det är så otroligt individuellt hur vi reagerar på olika mediciner. Det som passar mig passar inte dig osv.
Propavan är nog ganska många som känner hangover av, eller? Själv har jag inte haft dom problemen vid en tablett, men tog vid några tillfällen två o det gick absolut inte.
Hoppas du hittar det som passar dig bäst.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Kom på, om du är tveksam hur du reagerar på Propavan. Kan du inte testa med nån tablett? Göra det när du vet att du inte behöver va igång så mycket dan därpå?
Bara ett förslag.
Ha en bra dag! Mongu.
Det bästa är väl precis som många skriver att fråga den läkare som skrev ut tabletterna. Men ett tips är också att ringa och prata med en farmaceut på apoteket. Jag har vid tidigare tillfällen märkt att man får väldigt bra svar på medicinfrågor hos dem. Vid några tillfällen bättre än av läkaren…

Jag undrar över vad som blev en dålig upplevelse för dig av Stilnoct.
Jag har tagit denna i elva år och den fungerar bra på mig.
När jag tog tryptizol så började jag sova rätt så skapligt men sedan försämrades effekten och jag ökade dosen, som innan var väldigt låg.dosen ökades på undan för undan och jag bytte sort lite då och då. förra året fick jag börja med propavan, som hjälpte mig att somna,men jag sov ändå inte bra. I början på året slutade jag med antidepp pillren höll upp i några månader, och började till sist med sifrolen. Nu som först får jag sova riktigt bra men ajg får inte eta tabletterna senare än kl 21 på kvällen, för det tar lång tid på sig att verka.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Jag har haft snart alla sömn ovh insomning och ingen funkar något vidare för min del, just nu har jag Propavan och tar dom vid 22.30- tiden, men domnar ej förrän vid typ 24-02. Även om jag lägger mej efter en timme och då även tagit Imovan så somnar jag ej av dom (har två Propavn och en Imovan), så för mej är det typ löjlig, men då säger min kurator också att jag har ovanligt svårt för mediciner (hon menar att kroppen en svarar på nästan någon medicin, men än max ett par dar, något som ej är vanligt).

Har du testat med Tryptizol att ta ett par timmar innan du ska lägga dig?
Ha en bra dag! Mongu.

#10 Nej det är snart (;) ) tror jag den ända jag kanske ej hartestat, tycker jag har fått testa allt, men den har jag ej haft.
Tack allihop för era svar!
Jag har pratat med både min läkare och apotekspersonalen om ev. biverkningar, hur man kan reagera och skillnader/likhet med andra mediciner jag ätit. Men de vet ju oftast inte hur det faktiskt är att äta medicinerna, hur det känns att ha substanserna i kroppen. Tur att jag har er på forumet att fråga :)
Jag har börjat med tryptizol nu, en halv tablett på kvällen, och har inte kännt något av den. Så det vågar jag fortsätta med ett tag till. Propavanen väntar jag med.
#7 Det som händer när jag tar Stilnoct är att jag får fruktansvärd panikångest. Kroppen somnar, men inte huvudet. Jag kan inte röra mig, hjärtat och hjärnan rusar. Om jag somnar helt, vaknar jag efter några timmar och det är likadant då.
Min förra läkare (som jag inte har någon kontakt med längre) hade en idé om att om jag tog en Stilnoct varje kväll i 14 dagar så skulle kroppen ha lärt sig sova efter det. Eftersom jag är (eller var ;)) en duktig flicka så gjorde jag som doktorn sa. Jag har aldrig sovit så dåligt som de två veckorna. Varje natt var ett helvete och hela dagarna oroade jag mig för kommande natt. Det är anledningen till min rädsla för sömnmedel och lugnande mediciner.
Sool, du tål nog inte den tabletten, be din läkare att få prova en ny sort. Be att få små "provförpackningar" till att börja med, och när du hittar en som du tål så be då att få större. Jag har propavan 25 mg,2 st. Men de tar lång tid på sig att verka.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

#13 Vad jag har fått veta av läkare (och det funkade för mej ibörjan) så tar det ca. en timme innan de verkar. Jag har samma dos som dej på dom, men nu har de slutat verka och måste hitta på något annat (men har haft dom några veckor nu och de har funkat ovanligt länge för mej).

Det verkar ju jättekonstigt att du reagat på det sättet. Men vi är alla olika och måste ju prova oss fram.
Jag har för mig att jag inte kände något alls de första gångerna jag tog Stilnoct! Men å andra sidan så var jag spänd som en fiolsträng och hade extremt svårt att slappna av.

Det här visar så tydligt hur olika vi reagerar på mediciner.
Det som passar dig passar inte mig osv.
Tur inte jag ska ordinera för det måste va svårt o hitta rätt.
Ha en bra dag! Mongu.

#16 Men många läkare vet ej heller, jag vet hur det unkar då jag mer eller mindre fått testa allt bara för inte läkare vet så mycket utan många läkare testar sej fram och hoppas på att de tagit rätt direkt, men de har de sällan gjort när det gäller mej! Därför jag jag fått testa nåstan fått testa allt.

#12 Precis så reagerade jag på Rohypnol jag fick för över tio år sedan. Kroppen "somnade" och jag fick ligga vaken i hjärnan och "plågas". Ja det var verkligen plågas! Alla problem man hade på dagen plus att inte kunna röra sig. Hemskt!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Det är nog tyvärr så dom är tvungna o göra många ggr. Just för att vi är så olika alla. Det som passar en passar inte nästa osv. Läkarna är ju inga gudar dom heller.
Ha en bra dag! Mongu.

Men läkare ska kunna mer än vad de kan med tanke på deras långa utbildning! Vissa läkare kan inget alls och tar mer eller mindre risken för en människas liv med tro att kan så otroligt mycket! En läkare var nära på att ta livet av syrran och hade det ej varit för hennes vänner som såg resultatet (till det sämre) så kanske hon ej levt idag. Men ville en läkare höja en medicin till max. Jag hade av annan läkare fått först 60 mg, men fick bl.a. cellskräck och fick sänka dosen till 40, men när jag sen blev inlagd så var det tur att jag var så vaken som jag var för en annan läkare ville höja den till 80 mg, jag vill ej vata vad som som skulle hänt om han fick i mej den dosen. Det skulle min kropp ej klarat av, men jag berättade för den läkare att jag har haft 60 mg och ej klarat av det, men läkare lyssnade på varannat ord och höjde ändå dosen, men jag vägreade ta emot den (så hade en hel del bråk med sköterskerna då jag var inlagd och fick den höjda dosen (det var bara den läkaren på avd. som ville att jag skulle gå på den höga dosen, då han ej lyssnat på hur jag mådde av 60 mg). Så visst ska läkare kunna mer än vad de kan om mediciner! Man börjar redan med medicinräkning om man läser till undersköterska så med tanke på den långa utbildning till läkare så ska de kunna mer!

Jag har ätit Tryptizol i snart tre år mot kroniska min värk. (Har inte fått fibro-diagnos, men jg känner igen mig i det mesta.)
Började med 10 mg, ökade efter en vecka till 20 mg och sedan efter en månad till 25 mg. Sedan har jag trappat ut till 10 mg igen men har varit tvungen att tidvis gå upp till 20 mg under vissa svårare värkperioder.
De värsta biverkningarna för mig var inte att jag gick upp i vikt. (Märkte ingen skillnad då jag har metabola syndromet och lätt går upp i vikt i alla fall.) Det värsta var muntorrheten, som jag lindrade med sugtabetter med flour samt att jag drack kopiösa mängder vatten. Var noga med munhygienen, var det råd jag fick. Jag blev också väldigt trött av tabletterna och hade ett hemskt sjå att komma upp på mornarna. Alla biverkningar gav dock med sig efter några månader.
Idag har jag slutat med Tryptizol. Jag behöver dem inte längre. Med anledning av att jag har metabola syndromet och riskerar att få diabetes 2 har jag försökt alla dieter som existerar. Ingenting har fungerat varaktigt. Jag har sedan 5 veckor provat LCHF-kost (Low Carb High Fat=låg kolhydrat högt fett) i ren desperation. Döm om min förvåning så mår jag bättre och märkte att kroppen kändes ledigare så jag provade trappa ut medicineringen. Det har ALDRIG fungerat förut, och tro mig jag har försökt ett antal gånger dessa tre år eftersom mina levervärden försämrats av alla mediciner jag "måste" äta.
Jag har sedan läst Litsfeldts och Skaldemans böcker om denna diet samt på www.kolhydrater.ifokus.se för att lära mig mer. Jag vågar inte ropa hej ännu men jag hyser en förhoppning om att kanske det finns hopp även för mig att äta mig till hälsa som så många andra vittnar om. Jag vet ännu inte om jag kan bli framgångsrikt med LCHF men för mig är det värt att prova. nu har jag halt slutat med Tryptizolen, och jag mår fortfarande bra.
Jag hoppas att det fungerar bra för dig med Tryptizolen. För mig var det en "godsend". Min läkare berättade att man just brukade skriva ut dessa till de med fibromyalgi och andra med långvariga smärttillstånd eftersom de kan hjälpa till att lugna hyperaktiva smärtcentrum, som han uttryckte det. Det verkar ha fungerat för mig och nu hoppas jag att LCHF ska fungera minst lika bra.

Visst börjar man med läkemedelsräkning när man läser till USKA, men att ordinera är ju så otroligt mycket mer o ta hänsyn till. Det är ändå så att i o med att ingen är den andra lik ,oavsett att vi består av liknande delar för att kunna kallas människa, så fungerar det ibland bara inte med olika mediciner som kanske egentligen borde fungera.
Det är inte så enkelt som att läkarna med sin långa utbildning ska kunna. Det handlar ju om den person som är framför läkaren o som ska ha medicinen. vi har ju inte nån varudeklaration på oss där det går o läsa vad vi tål o inte tål.
Jag tror faktiskt att läkarna ändå gör så gott dom kan, i alla fall dom flesta. Sen finns det rötägg även där precis som inom alla andra områden.
Ha en bra dag! Mongu.

Jo du kanske har rätt, kanske har jag och syrran haft extrem otur (nu vet jag ej hur mycket kontakt hon har med läkare så kan ej prata så mycket om det), men jag ar haft kontakt med ett antal och framför allt inom psykvården, men såger man något där blir jag mer eller mindre klassad som dum, senast igår när jag var till jourmottagningen och ville gå ett godkännande från läkare om delning av sömnmediciner så att nattpatrullen inom asp kunde dela åt mej nu under helgen. Jag visste hur jag ville ha det efter att ändå fått testat en del som jag nu har fått gjort, men den läkare var lika korkad som de flesta andra jag träffat (och har träffat henne förut utan att hon fattar ett skit om mej). Hon gick hele tiden och sa att vi är olika och vi (de ) ej kan veta hur man reagerar, men ändå insåg hon inte att jag regarar inte som "alla".
Men men som du säger och jag har väl haft max otur att få träffa alla rötägg som kanske finns inom vården.

Vad var det som hon ansåg var så svårt då? Kunde hon inte gå på det du sa? För har du testat o vet vad som funkar för dig så borde det kunna gälla.
Hoppas du snart ska träffa på nån som int är rötägg. Det finns faktiskt såna med även om det kan va svårt o förstå ibland.
Ha en bra dag! Mongu.

Jag vet ärligt talat inte. Men en sak vet jag och det är att de jag träffat tror att de kan mer om mej än vad de ändå gör, det är ju att alla funkar olika, men det verkar inte som det ändå stämmer där tills de får säga det själva. Så jag blev bara klassad som "dum" när jag sa hur jag ville ha det och att jag trodde på min idé och inte blev det bättre när jag fick veta att asp lurat mej och gett mej något annat, visst visst tydligen samma verkan, men jag sitter ändå och betalar för det jag hämtat ur och sen får något annat. Det slutade helt enkelt åter igen i katastrof nere på jouren! Som så många gånger tidigare!
Jo att det finns de som ej är rötägg sg jag på aktuen igår efter en verdos (av annan medicin, inget jag tänker tala så mycket mer om), men han verkade förstå, synd att man ej kunde välja han som familjeläkare för då hade jag ej tvekt att göra det, för han var underbar! Men de flesta jag stöter på är inget annat än rötägg men visst visst. Får hoppas på en ordentlig utredning av allt som kom fram igår och sen att jag kan få göra som jag vill! Det är ändå min kropp och mina pengar!
Jag blev sjukt bakis av propavan.