Söker svar...
Hej!
Jag söker fler anledningar till mina besvär… jag har inte speciellt ont vad jag själv tycker men om man tar i mig så gör det oftast ont.. men ont har jag alltid mer eller mindre men inte så att jag dör av det dagligen men jag måste planera om jag ska göra något tungt så jag kan vila dagen efter… har tagit reumaprover och de är normala… hittade det här på Fibrosidan… för att se om jag kunde ha något sådant men av lindrig form… så här blir mina svar på detta (inom parentes)
Vanliga symtom vid fibromyalgi
Värk - på många ställen eller som flyttar omkring i kroppen (_jag har ont om man tar i mig och på vissa ställen
_Trötthet/kraftlöshet (ja ofta)
Ofunktionell sömn; vaknar inte utvilad _(ibland)
_Stelhetskänsla (ja speciellt på morgonen)
Närminnesstörningar (_Ja och man har hittat skador och nersatt cirkulation)
_Koncentrationsproblem; svårt att finna ord _(ja)
_Yrsel, balansproblem (_JA kan inte stå upp om jag blundar eller det är mörkt måste ha något att fixera blicken på för att hålla balansen)
_Huvudvärk _(ibland och då sitter det i flera dagar dygnet runt)
_Irritabilitet, humörsvängningar, "kort stubin", psykisk stresskänslighet _(ja)
_Domningar, stickningar _(mja i någån form då och då)
_Slemhinnesymtom - ögon, mun, näsa, underliv. ( torrhetskänsla i ögonen)Svullnadskänsla (inte direkt men lite)
Ljuskänslighet ( ibland)
Luktkänslighet (ja)
Ljudkänslighet (Ja)
Feberkänsla, ibland kokande känsla i kroppen; ömsom kall-varm; (febrig utan att ha det)svettningar (_nej)
_Colon irritabile symtom (nej men nervös mage)
Täta vattenkastningar (nej men lätt för att få uv infektioner)
Hjärtrytmrubbning och/eller andningssvårigheter; tillfälligt
Illamående (ja)
Kroppsklåda (ja)
Vadkramper, spec. nattetid _(ibland)
_Ofrivilliga muskelryckningar _(njaeh nej)
_Nedstämdhet kopplad till värkintensiteten (påverkas givtevis när jag har mer ont)
Dimsyn och svårigheter att fixera blicken (ibland)
Kalla fingrar och tår (ja)
Infektionskänslighet, särskilt herpesvirus (nej)
Diffusa hudreaktioner (iblland)
Jag skulle säga att möiligheten är stor för att du kan ha en lindrig Fibromyalgi faktisk.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

hmm och vem ska man få till att kolla det? Fick ju min hjärnskada bortviftad av en läkare som sa att han inte remitterade friska människor (hade förresten varit intressant att höra vad han sa om det idag när man både hittat skador och nedsättning av blodflöde i min hjärna… som förklarar en hel del av mina problem med att räkna osv… men det förklarar fortfarande inte att jag har ont… inte så mycket men ont så att jag tänker på det och att det hindrar mig från att göra det jag vill göra… vad säger man till en läkare då??? finns det tester? eller är det något man bara får leva med och hoppas att det inte blir sämre? Eller finns det något som gör att man kan ställa diagnos även på så lösa boliner som mina?
Hej Rita förresten!!! Caijas mamma här!
Nämen hej! ;D Nu är jag inte helt 100 på hur man fixar sådana saker i sverige, men i Norge måste man få diagnosen av en reumatolog. Inntill vidare hör FIbromyalgi inn under reumatiska lidelser. Så jag skulle begjärt en annan läkare, eller skrivit en egenremiss. Det går visst vad jag fattat här i sverige iaf.
Tester finns inte aldeles för många av, inntil man vet exact vad fibro kommer av är det eliminationsprocess. Triggerpunkterna kan du läsa om i dom olika artiklerna här på forumet och testa själv om du vill, men detta borde dubbelkollast av nån som vet vad som anses normal reaktion på tryck på dessa triggerpunkter. Men en egen-test kan ge vissa indikationer i alla fall.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.