Fibromyalgi och läkare
Hej!
Jag har ganska nyligen fått min diagnos efter en omfattande utredning. Det senaste året har jag varit trött och haft mycket ont; detta har gjort att jag inte orkar så mycket mer än att jobba. När jag är ledig så går tiden åt till återhämtning och vila… Mitt sociala liv sker mest via datorn (tur att den finns!) och hemarbetet sköter maken (tur att HAN finns!!!). Nu till min egentliga fråga. När jag var hos doktorn efter att alla remissvar kommit och han sa att jag hade FMS så frågade jag honom om jag blir sjukskriven nu, åtminstone på halvtid så att jag kan komma igång med bland annat bassängträning och försöka hitta någon balans i tillvaron men han sa nej. Enligt honom kan han inte sjukskriva för detta eftersom det är så hårda regler numera och att det inte sätter ner arbetsförmågan (jo jo). Han tyckte att jag skulle se det som ett handikapp och att jag inte orkade något på fritiden kunde han inte göra något åt. Mer än att skriva ut värktabletter och remittera till bassängträning. Det här var naturligtvis inte kul att höra.
Vore tacksam för råd och tips från er andra här på sajten! Jag funderar på att söka en annan läkare, men vet inte vart jag ska börja…bor i Stockholm, så någon bra borde det väl finnas. Kan ju tillägga att jag älskar mitt jobb men jag skulle gärna vilja ha ett liv också….
Jag går hos en kanonbra smärtläkare som finns i här i Stockholm. Man får lättast tid hos honom genom remiss till honom, men det går utan också, men har man remiss får man förtur och då är det inte många veckor man får vänta innan man får komma till honom. Han är enormt snabb, effektiv och duktig i sitt jobb.
in läkare är oxå bra, fast först var vi ju inte riktigt sams, men sedan jag fått diagnosen (fick den hos en annan läkare) så funkar det, men med sjukskrivning nuförtiden vet jag ju inte. Kanske skall man gå och ta upp något av de värsta symtomen. och sjukskriva sej emellanåt på ryggvärk axlarna, nacken elle nåt annat. Man får väl lov att "trixa" lite
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

#2 tror också att det kan vara en bra ide att ha något specifikt att framhålla ex vis ryggvärk om man känner att man inte orkar jobba pga fibron. Jag tror det eftersom reglerna runt sjukskrivning blivit hårdare och för att läkare kanske inte är så insatta i fibro och inte vet vad det innebär. Hemskt att det ska vara så men jag tror att det kan vara fallet. Samtidigt så kan det vara fördelaktigt att ha en diagnos. När jag gick sjukskriven för några år sen sa min läkare till mej att f-kassan kanske inte skulle godkänna min sjukskrivning pga att det inte fanns nån diagnos. Min läkare sa att han visste ju att jag verkligen hade ont och inte kunde arbeta men att f-kassan inte såg så på det. Sedan ställde han fibrodiagnosen på mej efter massa undersökningar och då kändes det bara skönt att jag äntligen fick ett namn på mina symtom efter 5-6 år av värk.
Kom kanske bort lite från ämnet men jag ville dela med mig av mina erfarenheter

Jag tycker att du ska be om en andra åsikt, då värken kan bli kronisk smärtsyndrom och de vill man ju undvika.
jag är sjuk sedan länge och kom av en slump till reumatolgen i Borås, där jag fick all hjälp man kan önska sig.
Vaskulitsjukdommar, är så svåra att bestämma över hur sjukskrivning ska ske, men då han sa att du skulle se de som ett handikapp, måste han skriva intyg, som gör att du måste få en anpassad miljö i arbetet, om det är möjligt, annars gäller sjukskrivning/ sjukbidrag halv, hel eller 25%.. Det kan ju bli besvärligt då sjukbidraget ligger på 64% av dina tre bästa ekonomiska år- skatt. och det höjs inte med andra allmänna höjningar. så jag skulle inte rekomendera det till nån om det inte är nödvändigt..
men ta inte att bli avvisad. Varje gång vi gör det gör vi det värre för oss och de stackare som i morgon får Fibro.
kram lilin
Jag har skrivit ett PM till dig.
Tack till er alla för era svar, jag är glad att jag hittat till den här sajten!
Ähum, Man skulle kunna säga att smärtan känns annorlunda än den vanliga. Hum hum.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
man vill ju bara gråta floder när en doktor säger att fibro inte sätter ner ens arbetsförmåga.. man vill ju bara stoppa en nål i hans smärtcentral så han får känna likadant å se hur arbetsför han är då… jag blir så irriterad!! Min läkare tror att min värk och andra problem enbart är psykiska, antagligen för att jag ser ut som jag gör, men ändå. Han sa att bara arbetsförmedlingen är alternativ för mig, trots att de gjort utredning på mig och konstaterat att jag inte är arbetsför alls. :/ samtidigt kan jag förstå att det är svårt för dom nu med de nya reglerna, och de har ju inte gjort någons situation bättre med dessa bekymmer. Man blir ju bitter!
Jag är inte läkare.jag jobbar inte på försäkringskassan men jag har diagnosen fibro myalgi..Jag är medveten om att fibron är mycket olika från person till person..men jag är övertygad om att sjukskrivning förvärrar symtomen..Jag tror definitivt att det är bättre att försöka att jobba så mycket man orkar..Kanske inte med något statiskt men jobba..det finns jobb som har varierade arbetsuppgifter och där arbetsgivaren kan se till att du inte sitter i samma arbetsställning hela tiden.. jobbar själv 120% i mitt företag..av någon anledning så är vi företagare ett segare släkte ,varför vet jag inte..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Kan vara så att som egen kan man bestämma arbetstiden på ett annat sätt, jobba o lägga in pauser av varierande storlek när det behövs. Ibland kan det ju göra en jättestor skillnad om man bara får fem- tio minuter. Har man otur med jobbet eller tom arbetskamrater som inte förstår kan den där lilla pausen som man inte fick göra att man bara kan ligga i soffan o hoppas på att barnen kan fixa mat själva när man kommer hem..

Hej Pottsorken.
Iviss mån håller jag med om att det är bättre att komma ut än att vara hemma.
Hemma blir det hemskt lätt att låta värken sluta sig helt runt sig, men jag kan inte hålla med om att det alltid är bättre att jobba.
Det är ju inte lite känt att fibro folk ofta är människor som använder sin kropp mer än vad som är bra innan fibron utvecklas till ett problem.
Jag vill påstå att man MÅSTE ta hänsyn från person till person, för man kan inte dra en kam över smärt patienter och påstå att man vet hur smärt patienter känner sin smärta.
Det är som när en läkare frågar """ hur mycket smärta har du på en skala mellan 1-10 """" Det kan man inte använda, då min 9a kanske är som din 4ra. så olika uppfattar vi alltså smärta.
Det som är bra med att komma ut är att man inte blir så socialt utesluten.
För finns det något som gör att man blir ensam, så är det att gå ensam hemma med sin värk.
folk drar sig undan.
Du skrev att din läkare tror att det är psykiskt pga. hur du ser ut. Vad är det som ser så ledsamt med dig att dom kan säga så.
Du får inte låta läkarna köra över dig och vifta bort dig.
Men du får inte heller slå bort tänkbara anledningar till mer värk än vad du kanske behöver ha….
Kram LIlin
#11 hmm jag kan ha låtit lite väl bitter. Ja det finns säkert människor med fibromyalgi som faktiskt kan jobba heltid, kul för dem! Jag kunde inte ens arbetsträna på 50% och ändå tyckte läkaren att jag var arbetsför. De är de som är i min situation jag tänkte mest på. När man inte kan jobba, men myndigheter tror att man kan det. Jag har lite piercingar, svart hår, inget märkvärdigt men han la ihop två och två.. Jag mår dåligt psykiskt, men det är ju för att jag inte orkar något. det säger ju sig självt tycker jag.
Ingen mår väl bra av att vara utesluten, men ibland kanske inte jobb är lösningen. Håller själv på att komma på ett alternativ till att jobba.

Det är så olika om man klarar o jobba eller inte. Det måste läkare o FK lära sig o se.
Visst kan man använda skattning av smärta med den skalan. Det klart det är olika att jag kanske anser det är 8-9 men inte du utan det ligger på 4-5.
Men det är den som anger som man ska utgå ifrån. Det är oacceptabelt o ha smärta på 8-9. Då behöver man smärtlindring.
Alla har vi olika hög smärttröskel o skalan 1-10 är just för att det ska utgå från människan som skattar sin smärta.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Till abbi s:
Hej abbi,
jag tror inte att sjukskrivning förvärrar symptomen. De finns där vare sig man arbetar eller är sjukskriven. Däremot är inte alla arbeten såna att man kan lägga in pauser själv när det behövs och det är det som krävs för att man ska orka. För mig går för tillfället all ork åt till att arbeta. Bassängträningen säger sjukgymnasten att den kanske kommer att få mig att må bättre men det kan ta tid innan de positiva effekterna kommer. Och just nu finns inte energi nog för både jobb och träning. Det jag önskar är att man kunde få bli sjukskriven ett tag för anpassning och rehabilitering för att sedan orka jobba igen. Jag vill jobba, det tror jag faktiskt att de flesta vill.

#14 håller med dej
Jag tror alla vill bli friska…tro inte nått annat..Jag tror oxå att fibro yttrar sig olika på alla människor..därför tror jag läkarna har svårt att sjukskriva alla..En del mår faktiskt bättre av att jobba..man kan gå ner i tid t.ex..Arbetsgivaren har ett ansvar att anpassa jobbet om man blir sjuk..Man kan få lönebidrag.Jag har haft 5 st som jobbat hos mig med lönebidrag för att få ett lättar jobb..
Själv går jag nu och tar behandlingar för min fibro ..den är en behandling som går ut på att sanera ut urinsyrorna i bindväven…man orkar bara en behandling i månaden ..men jag har ett fantastiskt resultat på bara 2 behandlingar..
Hej!
Min historia är liknande din, intressant! Jag undrar… vart kan man sanera ut urinsyrorna någonstans? Jag bor i Gbg
#17 Jag har en kille i Nora som gör detta på mig .Han har utbildat 6 st i samma metod ..Jag kan fråga om någon finns i dina trakter…Finns en tjej i Karlskoga oxå…