Så ont...
Jag vet inte om detta är rätt sida. (har skrivit ett inlägg i hälsa för ett tag sedan).
2005 drabbades jag av neuroborrelios. Gick i tre månader innan rätt diagnos ställdes. Då hade jag gått ner nästan 15 kg (var normalviktig innan). Jag hade bortdomningar i ena armen, jag såg dubbelt och fick till sist hjärnhinneinflammation. Jag hade en fruktansvärd värk i huvudet och axlarna, främst nattetid och kräktes dagligen. När diagnosen väl var ställd så blev jag inlagd på neurologen med fullnutrition och antibiotika och blev snabbt bra. Underbart.
2006 blev jag sämre igen med samma symptom. Inlagd i ca tre veckor. Har en förändring i hjärnan som ses med magnetkamera men den blir varken större eller mindre. Låg inne en vecka nu i somras igen och nu tror man att det har blivit en bestående skada/rubbning i nervsystemet med neuropatisk smärta som följd.
Jag har hela tiden arbetat fullt förutom då jag varit inlagd men jag har sååå ont vissa dagar. Oroar mig alltid för morgondagen då jag vet att jag har svårt att vara hemma från jobbet.
Nu till min fråga. Finns det någon ute i denna datarymd som har haft liknande? Hur gör ni när ni har ont? Medicinerar ni eller finns det några andra tips?
/Maria
Jag vet tyvärr inget om det men hoppas nån här kan hjälpa dig!
Det låter fruktansvärt!!

Jag önskar så att människor som du och jag, som är sjuka, ska kunna hjälpa och stödja varandra.
Jag vet att många får uppmuntran och hjälp, men tyvärr är det för få. Jag skulle önska att det fanns en värk sida som det alltid fanns någon som orkade prata med en. Det är svårt jag vet men önska kan man alltid.
Ibland när natten kryper på och man är i sin värk och alla sover, ja då är det lätt att känna sig ensam. Eller när solen skiner och människor orkar ta sig ut, ja då finns vi mycket orörliga innesittandes här.
Ofta utan vänner då, den skaran, dragit sig undan,pga, att man är obekväm. Det är svårt att umgås med en som ständigt har värk.
Ja det blir to.m så att man måste välja vilka forum man ska vara i, för händerna värker så tårarna tränger fram, om man knappar för länge på tangentbordet.
Skriv gärna till mig, jag svarar alltid, om nån skriver privat. därimot,inte alltid i forum. då jag inte alltid orkar det.
Jag har både Fibro och en sjukdom som heter Behcet´s syndrom. mycket värk alltså
.
fjäderLätt kram

lilin- du får gärna skriva till mej om du är uppe på natten och inte kan sova, jag är ofta uppe sent eller hela natten ibland pga värk. Du får självklart skriva annars oxå om du behöver ha nån att "prata" med och klaga till. Jag "lyssnar". Skulle gärna vilja veta mer om Behcets syndrom för jag vet inte vad det är. Så om du känner för det så får du gärna berätta mer.
Detta gäller alla er andra här också, det ä bara att skriva till mej om ni vill klaga till nån eller ha nån som lyssnar och som vet hur jävligt det kan va med fibro.
Kram
Tack lilin.
Jag önskar också att det fanns en sida för värk (och gnäll). Detta är ett bra forum men eftersom jag inte har fibromyalgi passar jag inte riktigt in.
/Maria

jodå du passar in ändå. :D

bumbleboo - Klart att du passar in här. Här är alla välkommna. Och vi gnäller för allt, inte bara fibron ;-)
#5 om du läser på Om sajten står det "Vi önskar Dig välkommen som änn inte fått nån diagnos på dina smärtor. Vi önskar Dig välkommen som kanske har Reumatism, Artros, Wiplash, Skoliose eller vad som helst annat som gjör kronisk ont i kropp och själ"
Så visst hör du hemma här! :D
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Tack så jättemycket.
Har haft ett par bra dagar nu. Underbart. Varit på återbesök hos neurologen. Väntar på ny magnetröntgen av huvudet (den 12e i ordningen tror jag). Jag är verkligen tacksam att de så noga följer upp förändringen i hjärnan och denna gång ska de också röntga halsryggen.
2006 så övervägdes om det kunde vara en tumör och tankar på en biopsi fanns men var riskfyllt på grund av läget. Eftersom det inte växer så förmodar man att det inte är någon tumör numera och det är jag sååå tacksam över.
Jag kan leva med domningar men har så svårt att stå ut med värken när den kommer.
/Maria
men så bra att du får en fin uppfölgning! Nåt att va tacksam för vet jag ;) Hoppas det fortsätter gå bra. Får du nåt mot värken? Så att när det är som sämst kan du ta et piller och må skapligt iaf?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Tar för det mesta Panocod. Har även ätit Lyrica en period men det var mycket biverkningar och jag vet egentligen inte om det hjälpte så bra heller.
När jag varit inlagd har jag fått morfin men det funkar ju liksom inte i vardagen, haha hur skulle jag vara i trafiken då?
/Maria