Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettövrigt-smärta
Läst 1202 ggr
[Mia-45]
2

Påvisat HLA-b27

Hej på er.

Efter åratal med ryggvärk så tipsade mej en patient om ett blodprov. 
Jag har länge misstänkt Bechterews men läkarna lyssnar inte på mej. 
Så nu är HLA-B27 taget och det påvisar att det är nåt galet. 
Inte säkert att det är så men risken är ganska stor då 90% med påvisat blodprov har Bechterews. 
Så nu hoppas jag min läkar skriver en remiss till reumatologen.
Har gått tillbaka till min gamla läkare då den jag hade nu (jobbar även ihop) inte ger mej svaret på blodprovet.

Ary
0

Hej Mia/Ts,

Sladdade in här av nyfikenhet på förkortningen i rubriken. Hittade den här sidan, du skulle ju alltid kunna leta efter en sjukgymnast som är ok med att göra mätningarna som står under behandlingarna. Skulle de visa negativt så vore det väl jättebra.

Förstår inte riktigt motivet som läkaren hade till att inte dela med sig av provsvar…

https://www.privatmedicin.se/medicinboken/rorelseorganens-sjukdomar/bechterews-sjukdom/

flocken
0

Det är jätte svårt för en kvinna att få diagnosen bechterews. Jag har det. Började först med hla-b27 relaterad spondylosati. När jag ifrågasatte diagnosen o sa att spondylos är just tillväxt på kotorna började de vrida på sig. Bechterews kan göra skit ont. Men känns bättre vid motion

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[Mia-45]
0

Tack så mycket. Ska se om jag kan hitta en sån sjukgymnast. Vi har en bredvid jobbet så enkelt att gå dit. 
Jadu…det undrar jag med. Han skiter i att ge mej svaret. Det var en SSK på jobbet som till slut nu fick kolla. Jag får ju inte gå in på min egna. 
Han har inte ens vidimerat det. Fattar inte varför. 

Ja jag har skitont. Kan knappt sova om nätterna. 
Får ondare och ondare på jobbet med. Så när jag kommer hem kan jag knappt röra mej. Får ont i fötter och benen med nu.

flocken
0

#3 ta kontakt med sjukgymnast. De har oftast bechterews grupper. Men motion är den bästa medicinen. Vara stilla är värst. När man har lärt sig hur sjukdomen funkar blir det lättare. Hela mitt liv andas motion varvat med vila. Starka mediciner

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[Mia-45]
0

#4 Jag rör mej hela tiden på jobbet från klockan 8-14.30. Så när jag kommer hem så är min kropp helt slut. Kan då knappt röra mej. 
Äter inga mediciner nu förrutom blodtrycksmedicin. Men kanske dags att be om värkpiller nu. 
Försöker ut och gå ibland. 
Ska be sjukgymnasten om råd om detta.