Hur orkar ni julen?
Nu har ju frågan varit uppe många gonger tidligare
Men jag kommer vrida frågan till nåt annat enn hur ni orkar med julen. Nu tänker jag i den utopiska värld, i Nirvanisk värld, där allt är perfekt.
Vilka saker skulle gjöra att just DIN jul blir helt perfekt?
Vilka saker gjör skillnad för dig?
För mig är det att gubben orkar ta det tunga. Att gubben orkar bära maten hem från affären, eller orkar gå och shoppa den för mig. Att han utan frågor hjälper mig med det som måste till för att få det mysigt och bra!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Den idealiska julen för mig är mycket julpynt, mkt mat och hela släkten samlad. Helst ska det hela avlöpa hos en kär släkting.
Nu är det så att det bara är min familj (jag, mamma, pappa, bror) som firar tillsammans och oftast hemma hos mig.
Vi brukar inte ha så mkt mat utan bara det vi verkligen tycker om på julbordet. Sen så julpyntar jag redan i månadskiftet november/december så jag kan njuta läääänge.
Sara
(psst, julen.ifokus.se ;D)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Pga av smärta så orkar jag inte ha hela familjen här , utan det blir jag och min man och dotter och farmor som kommer att fira julafton hos oss.Men som alla jular får man höra av släkten att det är så tråkigt att vi inte kan fira julaftonen tillsammans( vi skulle vara 18st om alla skulle vara nöjda) Att man mår dåligt pga av värk är det igen som kommer ihåg, det är så synd att innan jul varje år ska det tjatas ,det förstör det fina med julen!!!! Men jag /vi brukar slå dövörat till och så har vi det mysigt.
vi har knytkalas och hjälps åt här hemma vi brukar vara mellan 10-15 under dagens lopp.Sen har man fått lärt sig att det blir faktiskt jul utan att jag vänder ut och in på allt.Dessutom orkar man lättare hela dagen låt julfriden råda kramar till er alla( i år kommer jag kanske vara extra pigg åker till thailand19/11 -4/12 mysigt värre)

Vi har också knytkalas på jul . Det är en förutsättning för att ajg ska orka med.
Vi är hemma hos oss men det går bra o känns rätt.
#3 Det går inte o lösa att ni alla kan ses genom o va hos nån annan? Bara en liten fundering.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Det e inte varje år som jag firar jul pga olkia omständigheter. Men min mamma brukar stå för matlagningen, själv handlar jag sånt jag klarar av. Vi brukar fira julen hos mig, så jag står för städning o pynt etc o hon för resten. Vi e bara 3 så det blir inte så mycket jobb.
Zimba medarbetare på fibro.
//Baloo forever
#5 Jag vill helst vara hemma pga smärtan och inte åka så långt det är ca 13 mil till våra närmaste släktingar.
Ja det blir väl en jul i år med , fast som vanligt tjatigt innan.
Jag hoppas på att få ha en idyllisk jul hemma hos familjen som tyvärr bor 60 mil bort. Det är skönt att vara hemma för då kan man få vara barn igen och slappna av(naturligtvis hjälpa till) och det mest ultimata vore om jag fick en japansk lolitaklänning av mina föräldrar. Då skulle jag bli superglad!
Jag hade velat fira jul på landet i lugn o ro tillsammans med mina djur. Bara koppla av o inte göra nåt annat än pyssla med fyrfotingarna o njuta av att vara ledig!
Hemma gör jag inget. Många år pyntar jag inte ens, ids inte då jag inte bryr mig. Köper ingen speciell mat, men nåt extra gott till djuren brukar det bli.
Istället för en julafton i lugn o ro blir det en dag med familjen, massa stök o gap o stoj. Ibland kan det vara kul men ibland är det bara jobbigt. O just nu är jag inne i en period då jag inte är så intresserad av att umgås med familjen pga vissa saker.
Jag skulle vilja fira på landet i en röd stuga, med att mina närmaste kom och stannade över julen. Men så ser inte min jul ut tyvärr. vi börjar med att åka över till gubbens syster och där äter vi risgrynsgröt när hennes son kommit(vilket brukar ta lång tid att vänta.) Sedan åker vi till min mamma, (som ju får vänta länge på oss) Och sedan åker vi hem till oss, och där kommer svärmor till oss. I år har jag bett min mamma och mina systrar och deras familjer komma till oss. och när de åker hämtar vi svärmor, för jag tycker hela "cirkusen" är mycket jobbig.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Julen är ibland förknippat med en massa måsten. Tyvärr.
Nu gör vi itne så längre men det fanns en tid när våra barn var små då alla skulle ha besök. Kändes så i alla fall. Det var fika hos min mans farfar o sen hos min farmor o farfar, därefter jullunch hos dom av våra föräldrar som vi inte var hos på kvällen det året. Sen var det hem o vidare till dom som vi skulle vara hos på kvällen. Pust o stön!
Det ändrade vi på kvickt för vi såg att vi mådde inte väl o inte våra barn o inte dom andra heller med några som kom in o sen for iväg.
Nej lugn o ro på julen är underbart.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Ja, tänk om det kunde vara så.SUCK. Julefrid. Den kommer på juldan, då man är totalt utmattad och däckad i sängen. Och inte behöver jag laga någon mat alls, annat än vår egen risgrynsgröt.
hmm ja jag tycker synd om er mödrar :(

#8: Vilken jättesnygg klänning!!! ;)
Det brukar ju bli lite stressigt på julafton.. Först ska jag fixa min mat (potatisgratäng och lite annat. Är vegan, så jag har min egen mat.), som jag tar med ner till mina föräldrar. Så äter vi där min sambo,mina föräldrar, bröder m fam. Efter det ska vi till min sambos ex för att fira med deras barn. Tur så bor alla väldigt nära, så det behövs inte ens bil. Ja, så ska det ju promeneras med och ta hand om hundarna, fixa åt kaninerna, fåglarna osv oxå. Men iår ska jag försöka göra lite mer mat dagen innan, så att det inte blir så stressigt.. Vill ju duscha o fixa till sig lite oxå.
Tycker det är roligt att träffas, så jag vill inte välja bort det, fast att det kan bli lite stressigt. Tycker om att pyssla lite hemma innan oxå, som att sätta upp röda gardiner, tomtar lite här o där, sambon vill ha gran så det ska vi oxå ha. Det är bara jul en gång om året och lite av den där julstämningen vill jag faktiskt känna. ;)

#3, linda, jag känner igen det där med att inte få tillräckligt med rförståelse för vad kronisk smärta innebär. Även om du blir sårad så försök att slå dövörat till och tänk som så att sjukdomar kommer också till de som dömer dig.
Jag har slått av på mina inre krav, det är nog det viktigaste.
Dagen före julafton, så har vi en måbra-dag på liseberg. Pratar, umgås, äter gott, åker litet saker, spelar litet grand. Dom stänger tidigare den dagen, så när jag kommer hem så: sätter jag in barnens skinka i ugnen och sätter på risgrynsgröten.
Nästa dag äter vi gröten till frukost och skinksmörgås till barnen.
Sedan åker kalkonen in. Medans vi tar det lugnt.
Oftast har jag frusit in en kaka, i bitar, kanske veckan innan. Så slipper jag den stressen med, samtidigt är det så bra att kunna plocka fram lätt om man får besök.
kalle anka och julmiddag, julklappar och sedan gotter framför tv:n.
Till kvällsmat hade jag köpt en färdig janssons förra året, för att föenkla. Men den var verkligen inte god, så i år, kanske jag kan frysa in i portionsbitar i förväg. Och barnen äter litet korv och köttbullar, lax, ägg och sill
Rester finns i några dagar. Men till annandagen brukar jag komplettera med lutfisk och revben, till dom som inte giller fisk.
Inga besök. Bara sporadiska i sådana fall. Lugnt och skönt. Möjligtvis ett besök på simhallen, med bastu och bubbelpool i mellandagarna. Allt för att få till en BRA och avkopplande julhelg.
Vi brukar äta julmat till nyår. Jag tar fram en rätt i taget per dag så det blir inte så tråkigt Tex köttbullaran 1 dag och revbenen 1 dag skinkan gör jag nåt på ocg så där hålls det på tills det är slut på julmaten, det brukar ta 1 vecka Julpysslet brukar jag få hålla på med långt in på natten till julafton, för gubben blir trött och går till sängs och lämnar mig.
I år kommer jag ha min perfekta jul!
Eller, det vet jag ju så klart inte, men jag hoppas att den blir bra i alla fall;)
Vi har sagt ifrån till alla släktingar om att komma till dem (ja, det är alltid vi som ska åka, vi bor 20 mil från de närmaste) och bestämt oss för att vara hemma. Och så har vi sagt till några vänner som vet hur jag mår och som vi vet inte är så förtjusta i julfirande eller är ensamma att de gärna får komma till oss och fira om de vill. Några har redan tackat ja och jag är så glad för det! :)
Så det blir jag, min man, hundarna och några av våra bästa vänner. Vi ska laga och äta massa god mat och inte en enda "traditionell" julbordsrätt! Underbart! Gran och lite pynt och glögg blir det också och så ska jag sjunga i kyrkan på julottan.
För första året på länge tror jag att jag faktiskt kan få en lugn och skön jul.
Vi försöker samlas hos någon i familjen, äter en bit och umgås. Barnen får julklappar och andra måsten och skuldkänslor har minskat med åren.