Tradolan
Är det någon som ätit Tradolan mot värk? Var hos läkaren förra veckan och fick det och panodil för min värk i nacke, axlar och armar. Tog två av varje och efter en stund släppte värken. Sen efter några timmar började jag må jätte dåligt, var yr och kände mej jätte konstig. Har epilepsi så det kändes ungefär som att jag var på väg att få ett anfall. La mej på soffan och försökte sova men det gick inte, låg bara där i flera timmar och kunde inte göra någonting. Det kändes som kroppen var bort domnad. Har nån av er upplevt något liknande? Har tidigare ätit Citodon men dom har jag aldrig blivit så här dålig av.
Önskar jag kunde äta Tradolan.. Jag fick biverkningar av dem.. Pulsen vart låg och svettningar..
Annars var de ju bra..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Jag åt tradolan riktig länge. Problemet är bara att jag blev aldrig av med yrsel och illamåendehet av dom, och jag tycker inte det va värd det att va illamående och yr i stället för värk.. värken kunne jag iaf sitta upp med, medan illamående/yrsel fick jag ligga blick still i sängen. Dock vet jag fler som gått på det och blivit av med det äfter typ 3-4 gonger.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Yrsel och illamående kan jag också få om jag tar det som ordineras,jag tar bara 1 tradolan och 1-2 Alvedon per dag när jag verkligen behöver.Min reaktion är att jag blir piggare och tål värken då lite bättre.Det är ju endåck ett syntetiskt morfin,morfinet är ju uppiggande.

Jag har det nu o har haft länge o det hjälper mig bra, eller tar i alla fall värsta topparna.
Men i början blev jag yr o så. Vet inte riktigt hur dom funkar ihop med epilepsi men jag hoppas att din läkare vet om att du har epilepsi. O då borde han ju inte skriva ut nåt som inte går ihop.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Fick en tradolan av en kompis. efter 2 timmar blev ja yr o fick lägga mej på en soffa… spydde som en gris o va totalt borta i 4 timmar. så nej tack!

Urs, det låter ju riktigt otäckt!!! Har själv aldrig testat..
Jag har också fått Tradolan utskrivet till mig, men fick som många andra här skriver, illamående och yrsel. Kan tänka mig att folk som gått på droger och blir avdrogade känner så när drogen går ur kroppen. Mådde hemskt dåligt, så jag slutade med dom på en gång.
Jag hade dessutom oturen att inte vara hemma när det hände. Var på en resturang i stad 2 timmar hemirfrån. Skulle beställa mat och kände att jag mådde dåligt så jag gick in på toaletten och satt där i säkert minst en kvart. Tillslut ringde min fästman till min mobil och frågade om han skulle komma in på toaletten. Blev ingen middag för mig den gången. Fick hjälp av min fästman att ta mig ut till bilen och där låg jag och försökte somna medans de andra åt sin mat. Hela vägen hem lyckades jag sova, för titta ut genom fönstret gick då inte trots att jag satt i framsätet.

Jag använder mig av Nobligan Retard, som innehåller samma verksamma ämne som Tradolan. Retarden är toppen, eftersom det är en depotmedicin, och jag slipper biverkningarna, eftersom de oftast kommer på natten, om de kommer, och då sover jag förhoppningsvis.
Bifogar en fil från Läkemedelsguiden om Tramadol, som är det verksamma ämnet i läkemedlet.
Hoppas att du har nytta av den.

#5) Man ska aldrig ta det som är ordinerat till nån annan. Det kanske var helt fel styrka för dig. Det finns ju olika o det är bäst o få det utskrivet av läkare så man är införstådd med hur de funkar. det är så synd detta att medicin "går" runt mellan vänner för det gör att ryktet blir fel o doseringen kan va helt galen. Det din kompis tål kanske inte alls är din rätta dos.
# 7) Det är nog ganska så bra om man försöker testa när man inte har en massa inplanerat. Ofta så är det biverkningar med mediciner. Kan man i lugn o ro testa ett tag så brukar ju de flesta ge med sig.
Sen när det är starka läkemedel så är det ju konstigt om man i kropen inte skulle reagera på något sätt. Sen ska man ju inte läsa alla biverkningar som finns, men de allra vanligaste kan va bra o känna till. Hellre att man pratar med sin läkare om vad som blir o att man får råd där om man ska testa lite till eller sluta med behndling. Kan man klara första tiden så kanske just det läkemedlet är kanon för just mig.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Hej
Jag har provat Tradolan och för mig hjälpte det inte alls ! Man blev lite småyr men det var allt :-(
Har inte lyckats hitta några andra tabletter/läkemedel som hjälper heller utan gör vad jag kan för att orka med vardagen. Jag har katt och hunduppfödning, en dotter på 3,5 år och en (o)hjälpsam "gubbe" med varannanveckors son på 11 år och vi bor i ett hus på landet. Det är fullt upp hela dagarna fast jag får ingenting gjort, tiden bara går och går…. På grund av värken påbörjar man "miljoner" olika saker för att efter en liten stund ge upp tanken då värken tar överhand vilket resulterar i att man suckar och konstaterar att man inte klarar av någonting och känner sig totalt värdelös !!
Fick här om dagen ett brev från försäkringskassan och är berättigad till sjukersättning från och med 1/10, vilket är lite lugnande. Då vet man att man inte behöver känna pressen från dem att man kanske tvingas ut i arbetslivet igen och bara blir mer och mer deppig på grund av att man inte klarar något.
Det var allt från mig den här gången. Hoppas ni mår bättre än jag !
/Sussi

hej det gå röver. jag lovar beror lite på hur ont du har.. om du klarar att det "är värt det" ett tag, jag har ätit tradolan/nobligan/tiparol e samma skit alltihop..sen maj 2004 varje dag.. dygnet runt, för mig e det den enda tabletten som tar bort värken såpass at tjag kan ha ettliv. tar man för "mycket" eller äter för dåligt nån dag. så kan jag fortfarande bli "skakis inombords" och må riktigt illa. men för mig är det e nstruntsak jämfört med värken jag har.. efter ungefär en månad så hade dom flesta biverkningarna gått över, men jag hade fruktansvärda biverkningar i början eftersom jag också har kronisk migrän, det hjälpte inte kan man säga . men min doktor påpekade att orkar du stå ut så lovar jag att det blir bättre, för det gjorde ju inge vidare ont längre, så det VAR värt det.. men han sa också att tradolan el annat namn är ingen bra medicin om du ska ta den ibland..typ om du har en "dålig dag" för då blir du aldrig av med biverkningarna.. då finns det andra tabletter som e bättre tex citodon.. sen har du ju biten med beroendet. dom är starkt beroendeframkallande. men dom bruikar ta bort dom ganska så fort om dom märker att du ökar dosen systematiskt. men avtändnings symptomen på tiparol(el dom andra namnen då) är samma som på heroin..
det e ju som sagt en sorts syntetiskt morfin.. för mig finns inget annat att gör aom jag vill kuna gå omkring.. så okej, den dagen jag måste sluta med dom.. det får vi ta då.. min läkare hr lovat hjälpa mig med allt.. MEN just nu har vi inget annat att tillgå.. då skiter jag i beroende biten.. jag ha ätis samma dos i 3 år och har aldrig behövt höja mer än dom gånger jag suttit i rullstol..
men då e det med samförstånd av läkaren.. så jag har inga störr beroende problem NU.. får se hur det blir sedan.. jag har gjort en "rensning" en gång. helt ren från alla mediciner. men..då kunde jag inte gå alls..
å det var inget för mig.. jag får äta mina pilelr och ha ett halvdant liv.. men det är bättre än inget..
så hjälper dom mot värken tycker jag att du skulle stå ut ett tag till kanske
lycka till i alla fall
Jag fick inga direkta biverkningar men jag tog dem till natten. Tyvärr hjälper dem mig inte så jag äter dem inte längre.
Sara
Jag tar det mot värken. Äter två varje dag och det hjälper en hel del mot värken. Första veckan var inte rolig med illamående och ont i magen ont i huvudet och yr. Men sedan när det gick över blev det något annat. Är lite orolig just över beroende biten, men jag hörde med läkaren om jag skulle byta just för att inte vänja kroppen. Men han tyckte eftersom de hjälper så fortsätter vi med de. Jag tar också depot just för att det utsöndras hela dagen så blir ingen topp och dal direkt.

Detta med beroende biten. Har man ont, riktigt ont så är inte risken för ett beroende lika stort som om du skulle äta medicinen för kickens skull.
O även om du skulle bli beroende så är det väl ändå bättre o klara sin dag än o inte kunna det.
Allt har sin tid o när det är dags så finns hjälp att få för o bli av med tabletterna på ett vettigt sätt.
Man kan ju inte sluta från en dag till en annan bara såklart men det kan man ju knappast med några mediciner. Har du ätit den banalaste huvudvärkstabletten en lång tid så kan du också få besvär när du slutar.
Ha en bra dag! Mongu.

Tack för att ni delat med er av era erfarenheter. Jag har provat å ta en tradolan och nån alvedon så värken har släppt lite. Blir yr och lite illamående men jag har inte mått så dåligt som när jag tog två. Dessvärre är det som när jag tar citodon, blir av med den värsta värken i nacken och ryggen men har fortfarande ont i lederna och är svullen och stel. Provade att ta två tradolan för några kvällar sen för jag hade så ont, vaknade på natten och svetten rann av mej trots att det var svalt i sovrummet, sov dessutom oroligt. Ska nog ringa läkaren och be honom skriva ut citodon istället för dom blir jag inte så dålig av
svettningarna blir d aldrig av med på tradolan, så funkar citodonen bättre så kanske det är bättre, jag har ju ätit tradolan sen 2004 nu och har fortfarande svettningar.. men för lederna hjälper den inte på mig heller, till lederna äter jag 2x800 mg brufen varje kväll det funkar bra
lycka till hoppas du hittar nåt som funkar

Tradolan är ju inte en antiinflammatorisk medicin. Så den tar inte ledvärken. Då behäver du nån annan med de funktionerna, t.ex. Brufen, Voltaren m.m.
Ha en bra dag! Mongu.

Nobligan Retard tar ryggvärken, men inte "fibbe-värken". Det är i stort sett inget som tar den.
Skulle jag glömma Nobliganen en kväll, så tar det 3 dygn innan jag är uppe i samma "smärtfrihet" som tidigare.
Eftersom jag måste ta inflammationshämmande (Ibumetin) 3 x 600 mg så skippar jag Panodilen tillsammans med Nobliganen och tar en Ibumetin istället.
När det gäller Tramadol, ska man INTE ta någon tablett med codein i samtidigt. Själv behöver jag Treo, för att komma upp ur sängen på morgnarna. Tyvärr måste jag använda Treo Comp, eftersom den vanliga inte har läkemedelsrabatt, även om jag får det på recept. Det är ett val jag har gjort att ta min Treo så tidigt jag kan med hänsyn till Nobliganen.Dessutom kan jag skjuta upp migränen också med hjälp av Treo och jag begriper helt enkelt inte, varför förpackningen med 5 rör i inte kan köpas med rabatten.
Visserligen är det väldigt individuellt hur man tål olika läkemedel, men jag försöker alltid få dopotmedicin, om det finns, dels för biverkningarnas skull och dels för att jag har så lätt för att glömma att ta en medicin mer än en gång per dygn.
Teflonhjärnan igen!

Depot är ju bra för att man inte behöver "fylla på" flera ggr per dag. Utan det räcker med ofta två ggr per dygn
Ha en bra dag! Mongu.

Depot är ju bra för att man inte behöver "fylla på" flera ggr per dag. Utan det räcker med ofta två ggr per dygn
Ha en bra dag! Mongu.
Hej Misimurf!
Jag är ny här på forumet och råkade se din fråga om Tradolan.
Jag hoppas att du redan har tagit kontakt med någon läkare så att du står under noggranna kontroller om du fortfarande tar Tradolan, för det är nämligen så att: Patienter med tidigare epilepsi eller med krampbenägenhet bör endast i undantagsfall behandlas med TRADOLAN. Risken för kramper kan öka hos patienter som samtidigt behandlas med tramadol och läkemedel som sänker kramptröskeln.
Ha en trevlig helg!
Ygdrasil

Hej..jag har nu ätit Tradolan och alvedon under en period och från början hjälpte det. Men nu hjälper ingenting!! Det spelar ingen roll om jag tar dessa mediciner, för jag har lika ont vilket som
Jag skulle önska att man hittade en läkare som tog mig på allvar och hjälpte mig hitta något som tar bort den molande jäkla värken dygnet runt!! Men de läkare jag träffat tror att jag simulerar och att jag bara är lat!!!
Jag har jobbat hela mitt liv..är 49år nu..fostrat fem barn själv utan deras far..Alltid velat och orkat klara mig själv!! NU orkar jag inte bära två kassar mat från affären utan hjälp, fixar inte att hänga upp gardiner eller lyfta barnbarnen..Det är deprimerande att inse att man inte orkar!
Kramar till er alla/Anita

Maxdosen för Tradolan är 400 mg/dygn. Mina Nobligan Retard är på 200 mg. Jag har fått läkarens tillåtelse att ta en på morgonen också, om jag vet att jag kommer att ha en jobbig dag. Det är mycket sällan jag gör det nu, för de fungerar faktiskt, bara jag inte glömmer min tablett på kvällen.
Har man tur och har fått enläkare,som man kan gå till hela tiden, så kan man diskutera en hel del. Det kan man förresten ändå. Både min egen läkare och Björn Bragée säger att den bästa patienten är den frågvisa patienten. Min teflonhjärna får ju mej att glömma det mesta om jag inte skriver upp det på en lista och prickar av efter hand.
Nu har jag sådan tur att jag har mailkontakt med min doktor och om jag har något att diskutera, som han kanske måste undersöka eller fundera över, skickar jag bara ett mail och frågar och får svar när jag kommer, eller när vi har telefontid.
Det är ett bra sätt att både få veta en del själv och att upplysa läkaren, om detman har glömt i hastigheten. Försök med det, för det verkar som om bådeläkaren och jag sparar tid på det.

Det är Björn Bragée som driver den ypperliga sajten www.smartguiden.se, som jag har tjat om lite överallt här. Måste också passa på att be om ursäkt för tappade bokstäver eller mellanslag, men tangentbordet hänger inte med. Det ordinarie strejkar, så detta är ett reserv och tröööööögt till förbannelse. 
jag har haft problem med Tradolan och fått vakna mardrömmar. Men har nu vant mej och tar 3/dag. Dom håller mej uppe och ger mej energi att orka göra saker. Hjälper inte alltid mot fibrovärken men jag orkar med värken bättre. Svettningarna är hemska och ibland känns det som jag kokar invändigt.
Nu kan jag tom sova på dom

Jag har provat att äta Tradolan flera dagar i rad för att se om biverkningarna försvann och det gjorde dom faktiskt i viss mån. Men jag vill ha ett läkemedel som jag kan ta bara vid behov. Vill inte medicinera jämt om jag inte behöver. Har ringt till läkaren och efter lite tjat och förklarande att jag bara kmr ta citodon vid behov så fick jag ett recept på det.

Har ätit tradolan sen feb 2006.
Första veckan jag tog dom så blev jag jättetrött och sov mesta tiden av dygnet…
Men sen vande sig kroppen och nu märker jag knappt skillnad.
Tar mellan 200-400mg tradolan retard /dag +panodil 3gram/dag +tryptizol 40mg/dag
Har ännu inte hittat nån tablett som tar bort värken bra… men tradolan är den som hjälpt bäst av de jag testat…

Jag blir skitdålig om jag äter tradolan…Istället äter jag dexofen…. Funkar mycket bättre för mej…:)
#26 det är jättebra med citodon istället om du bara behöver ta ibland..för tradolan/nobligan/tiparol7tramadol och allt vad den tabletten heter.. funkar ju inge vidare om man ska ta den ibland efterosm man då aldrig blir av med dom hemska biverkningarna.. men som flera av er märkt..(strongt av er att orka med att vänta lite) så försvinenr biverkningarna efter ett tag… sen hjälper dom int eför alla..och en del tål dom inte alls..men det e det enda som hjälper mig.. men nu äter jag brufen2X800 mg varje dag mot inflammationerna i handlederna fingrarna armbågarna. har fått diagnos ledgångsreumatism OCKSÅ..e det nån mer som har det här??
lite ..irriteradne typ hihi
en da "bra" är att jag får bättre hjälp om jag nämner ledgångsreumatismen ist för fibron trots att det e fibron jag e sämst av..helt sjukt
du verkar ha en okej läkare ändå..
Jag åt Tradolan en period, tog en tablett tillsammans med alvedon forte varje dag, i undantagsfall 2ggr per dag. Jag tyckte det hjälpte bra mot värken men fick den obehagliga biverkan att jag inte kunde sova! Nu har jag fått citodon i stället att ta v.b. men när jag tog häromdagen blev jag så trött att jag sov ett dygn…och Tradolan hjälpte mer mot värken. Som att välja mellan pest och kolera!

#29 Jag har ingen diagnostiserad reumatism och prover jag tagit har inte visat något. Men läkaren som jag gick hos när jag var yngre trodde ändå att det var någon form av reumatism jag hade ändå. Läkaren som senare ställde fibromyalgi diagnosen trodde också att jag hade reumatism