B12 och Folsyra brist
Att det är vanligt vet jag men är det mer fibro människor som har brist på detta?
Jag har brist på detta och får äta medicin nu för det.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Jag vet att jag har brist på B12 iallafall, det andra är jag osäker på.
Jag fick för folsyran men märkte ingen skillnad annat en att jag fick magkatarr av medicinen.
B-12 brukar hjälpa mig, men jag är dålig på att få i mig det, funkar bara i korta perioder. då kör jag med bkobin eller nåt sånt.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Vet inte om jag har brist, men äter det pga att jag är vegan. Men B12 är det visst väldigt många som har brist på. Det sa dom sen mer på Aktuellt för nåt år sen! 
ja det blir mer och mer vanlig med brist på B12 faktisk, jag har hört det från fler håll. Dock har jag ingen aning om jag har någon brist själv
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

När jag var på Gottfriesmotafningen, så rekomenderade han att jag skulle äta B-12 och folsyra för det skulle visst va bra. Tror jag låg lite dåligt till i dom värderna oxå, om jag inte minns fel.
Kram Jenny

Ja, dom två samarbetar ju, så äter man den ena ska man äta den andra, har jag hört. ;)
Om man har B12 brist kan man bli djupt deprimerad..Många som är deppiga skulle må mycket bättre av just B12!

Är man sen tjej i fertil ålder bör man ta folsyra. Brist på det kan ge skador på fostret, som ryggmärgsbråck m.m
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
när jag var typ 15 så sa läkaren att jag hade brist på b12.. man kanske skulle käka det? folsyra är kanske värt det med.
Brist på detta kan man känna sig väldigt trött. Men även om jag nu äter detta så är jag ändå trött.. Men beror även på mitt andra jag har..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

B12-brist kan ge mycket allvarliga symtom. Det bör man få medicin för, går det tillräckligt långt kan bristen va dödlig. Men det är oerhört ovanligt i dag. Sen hör ofta B12 o folat ihop så har man brist på B12 behövs ofta folat med.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Hur märker man att man har brist på B12?
Det syns på blodprovet.. tröttheten är ett symptom och värk i muskler och leder. Jag fick ta sprutor och sedan börja äta B-12+ Folsyra. Tröttheten har minskat, brukade säga åt benen att röra på sig på jobbet. Det kändes som att hälften avmig släpade omkring på den andra halvan ungefär.
Hjälpte dock inte mot just min värk, men som sagt, en del av tröttheten är borta iaf.
Prova ett grönt the som heter Drakens gröna the. Det kan
beställas via nätet SOMA Nordic AB. Ett ekologiskt Kravmärkt
the som innehåller : folsyra, niacin(B3), askorbinsyra(c-vitamin),
fosfor, järn, kalcium, kalium, kisel, magnesium, mangan. antioxidanter. Min fibromyalgi har så gott som försvunnit.
#14 det låter ju helt galet!
Den värsta värken för mig har varit (nu använder jag ordet växtvärk för smärtan är identisk). Sedan har jag en stelhet som gjort att tidvis har jag använt kryckor för att förflytta mig. Detta förvärras drastiskt vid väderomslag och framförallt vid blåst och storm.
Efter bara ett par dagars intag av teet så märkte jag på morgonen när jag klev ur sängen att det var något som inte stämde. Jag kände ingenting när jag gick ur sängen ingen stelhet och ingen värk i ryggen samma dag började det nästan blåsa upp till storm. Det kändes overkligt att inte få värk jag fick faktiskt nypa mig själv för att känna efter att jag var vaken.
Jag trodde att det är nog bara en engångsföreteelse men jag har fortfarande ingen värk de övriga symtomen känns som att dom är på väg men så vänder dom och går tillbaka. Min trötthet som jag hade tidigare finns inte heller kvar. Jag dricker ca 1,5 mugg + 4 pressade apelsiner på morgonen sedan tar jag en mugg på kvällen. Jag kan inte annat än relatera detta till teet.

nu hänger jag inte med, vilket the är det du dricker av som gör att du slipper att ta b-12 och folsyra?
Beskrivning av teet finns i inlägg 14. Folsyran finns i själva teet. B-12 är väl frivilligt att ta det har inte med teet att göra. Att jag pressar apelsiner är för att få extra c-vitamin vilket man behöver när man äter värktabletter. Har man en obalans med vitaminer och mineraler etc säger kroppen ifrån den har ju en smärtgräns antioxidanterna är ju viktiga för dina celler. Har du trasiga celler åldras du snabbare och man blir sjuk. I mitt fall räcker det inte med b-12 och folsyra. Jag behövde de övriga; vitaminer mineraler antioxidanter. Det är frivilligt att prova. Man blir glad för varje halmstrå man hittar och det vill man ju dela med sig av. Hur resultatet blir vet man inte förän efteråt.

Hoppas att nu tänker på o höra med er läkare när ni tar naturläkemedel. Det är så mycket som inte alls pasar ihop med andra "vanliga" läkemedel. Effekten kan bli så fel. Både för stark o för vag.
B12 måste man ta läkemedel för OM man har brist annars kan det leda till mycket allvarliga symtom.
Ha en bra dag! Mongu.

Oj, #20, tyvärr har jag inte den minsta tillstymmelse med tillit till min allmänläkare, som rent ut sagt, skiter i allting som har med mig att göra. Jag misstänker att det har att göra med att jag är sjukpensionär, så att jag därför är oerhört lågprioriterad.
#19, tack för att du förklarade, jag måste sakta ta in det du säger, så att jag har kännt efter hur mycket av det som kan stämma för mig. Nu har jag bestämt mig för utrensning efter att ha sett på the Montell show i morses.
Det här andra med vitaminerna kan nog bli steg nr. 2
C-vitamin är en mycket viktig vitamin. Den behövs för järnupptaget, motståndskraften mot infektioner och bildandet av celler till benvävnad. Tipps!! Pressa egen juce. Den köpta är fryst från början sedan upptinad och därefter pastöriserad i två omgångar så dom vitaminerna kan man ju leta efter dyr är den också. Jag brukar få magknip av sådan juce (God morgon juce) Vill man äta en riktig vitaminrik frukt så köp Granatäpple innehåller c-vitamin. folsyra och antioxidanter. Den är lite jobbig att äta väldigt syrlig men en annorlunda frukt. När det gäller mineralerna har vi människor 17 olika mineraler i kroppen. Dom måste vi tillföra kroppen via födan. Ex Magnesium viktig för kolhydratomsättningen, nerv och muskelfunktionen samt skelett. Vi har antioxidanterna som ska skydda dina celler från att bli rånade koppar är en av dessa det finns i russin tex. Koppar är viktig för cellandningen, nervfunktioner och enzymsystem……..Läkare ja
dom gillar att skriva ut recept på värktabletter det blir enklast så dom tänker inte orsak och verkan
#22 jag köpte faktiskt sånt the för jag blev nyfiken, får se om något magiskt händer med mig *cynisk* HAHA nä men det är ju nyttigt och nyttiga saker är ju aldrig fel :)

# 21. Tyvärr så är vi en hel del som har dåliga erfarenheter från våra läkare. Fast det är ändå viktigt att kolla så det passar ihop med de naturläkemedel o vanliga läkemedel.
Ha en bra dag! Mongu.
hej man kan ha lite brist och sen kan man ha slut på B12 .. jag har slut på B12.. kan ej gå ingenting.har legat som en grönsak med fruktansvärd värk i över fyra veckor. kan inte prata då tungan e svullen och har självsprickor på tungan plus skavsår på tungan.. kan inte röra mig finns inget i hela kroppen som orkar röra sig.har legat osm i typ"koma" och bara sover. KAN inte gå på toa utan häjlp
så ni som har B12 brist..kolal upp det..sen kan man ha låg anivåer.emn det e inte samma sak.. jag har inget kvar ..så jag får äta medicienr i resten av mitt liv för B12 kan inte kroppen producera själv..man har nästan alltid ett överskott. så det tar uppemot 4-5 år innan man får såna symptom som jag har. kan inte gå benen skakar och armarna skakar fingrarna hopapr omkring(därför lite dålig skrift) så kolla det om ni kan.. och natur medicin kan vara toppen! riktigt bra.men livsfarlig ihop med vissa mediciner.. om jag tex äter rosenrot som e ett vanligt läkemedel. kan jag pga minkroniksa migrän och mina mediciner spränga blodkärlen i huvudet. inge vidare… men det e ju jag och mina symtpom.men kolla upp det först. det kan man ringa sjukvårdsupplysningen och kolla ifall det krockar.. finns en speciell "medicinrådgivning" liksom
hopaps nu att ni alla går och testar er som har haft symptom eller har haft låga värden nån gån. jag önskar ingen att ligga och dricka ljumemt vatten och mosade pillar i månader. inget roligt alls när det är så lätt att mota i dörrn.. för mig beror det på den starka mjölkallergin och fläskköttet jag int ekan äta.så jag får knappt i mig någonting längre. allergisk mot nästan varenda grönsak..blir liksom int emkt kvar.. men ha en bra november om jag int ekan komma in mer

Mudkip!
Det låter inte alls bra. Tråkigt att du blivit så dålig. Det ska inte behöva hända idag. Det var vanligt förr att man fick så mycket symtom.
Då har du förmodligen fått eller kommer o få sprutor i början eller hur? Det är det snabbaste sättet att tillföra o komma upp i koncentration. För att sen gå över till tabletter.
Hoppas verklgien att du snart ska må bättre.
Kram på dig!
Ha en bra dag! Mongu.

#25 men herreje. det låter som flera av de symptomen som jag har ju.
Snälla någon som vet: vad är symtomen på B12-brist, som jag redan har skrivit förut, så har jag en läkare som är helt ointresserad av mig, så honom kan jag inte prata om någonting med.

Symtom är ofta myrkryp i benen o sen som Mudkip beskriver när det går riktigt långt.
Vad har du för läkare??
Har du möjlighet o byta? Du borde göra det tycker jag. Sen om du är orolig så be o få ta ett blodprov det är det som visar om du har brist på B12. Ett enkelt blodprov, det borde inte läkaren neka dig.
Lycka till!
Ha en bra dag! Mongu.

Jag har hört att värk och B 12 brist ofta går hand i hand.
Lider man tex av ständig värk så dräneras kroppen på B 12 vitamin som jag fattat det.
Ha en vännina som har haft det och hon mådde allt annat än bra, hade sömnproblem trotts att hon var helt slut, tappade minnet och visste knappt var hon var ibland.
Men sedan hon fått gå och ta sprutor nu under en tid så har det blivit mycket bättre.
Så tror man sig ha B 12 brist bör man kanske kolla upp det på vårdcentralen innan det går för långt.

Så är det. Inte bara bör kolla utan skall kolla. Det är allvarliga symtom o kan leda till myckat tråkigheter
Ha en bra dag! Mongu.
dom brukar alltid kolla b12 i samband med värk av alla slag..för värk e just ett av symptomen..trötthet..ingen ork alls.. massa sånt skakningar.. myrkryp..fumlighet..så at tman missar det hos mig e inge tkonstigt alls.jag e ju dessutom ganska risig i min fibro överhuvudtaget. så at tmina symptom bara blev sämre och sämre såg ingen som nåt konstigt först.jag åker ju rullstol ibland..men tillslut kunde jag inte gå alls..tog mig inte upp..benen funkade inte..visste inte "vart jag hade dom typ" men kolla ..bättre en gång för mkt..önskar ingen att bli så här dålig..men som sagt ska egentligen inte kunna gå i dagens samhälle.. men ,,ja..en "vanlig" människa märker det direkt typ.. efterosm tröttheten e extrem.. värre än vid "vanlig fibo trötthet" sov typ 20 timmar per dygn helt plötsligt jag som bara e trött. helt lsut utmattad men inte sover i vanliga fall..
men nu har det gått 2 veckor sen jag börjad emed medicineringen.och nu e jag på väg uppåt..jäklig sakta går det ..jag var utabför dörren igår för första gången på 5 veckor..typ allts promenad..gick upp i skogen bakom grannaen ..fe,mmito meter eller nåt..men det räckte:)
men sen var det total stopp igen..så ingen vidare autoban framfart..men åt rätt håll.. kunde dröja upp till flera år innan ALLA symptom rättat till sig eftersom det går rså långt..men rätta till sig gör det..så då kan jag vänta.. .. hopaps ni går och koller er ni som inte gjort det..OCH ni som inte gjort det på flera år… för jag kollade mig 2003 eller 2004 hade inga fel då…