Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: fibromyalgi
Läst 4187 ggr
signemo
0

Är det tecken på fibromyalgi

Hej. Har en liten fråga jag börjat fundera över. Skrev det här i ett annat forum. Men kan det vara början till fibromyalgi . TYcker det är lite konstigt att det först börja på en sidan och sen satt sig i den andra. Kan väldigt lite om sjukdommar. Så det här kanske är en dum fråga.

Jag har sen ett år tillbaka ont i axlarna. ( Det är inte länge jag vet)Det började i den högra. Nu även i vänster.Dels gör det ont i själva axlarna och dels i musklerna som går från nacken och ner till händerna. Ibland mer ibland mindre ibland inget alls.Har även haft ont till och från i min nacke och ner över skuldrorna, det beror nog kanske på att jag har krockat en gång. Har varit hos en ortoped som sade att det dels var frusen skuldra,  och sen att axeln började bli utsliten så man ev. skulle behöva karva i den. men att jag kommit i tid för att kanske kunna få hjälp av ett sjukgymnastik programm som heter Axelina. Jadå det har hjälp, Har även fått akupunktur med el. Men hur länge skall man gå innan man går till ev. läkare igen. Eller skall man bara låta det vara, jobba på med Axelina övningar och acceptera att man blir äldre. Gör ett uppehåll hos sjukgymnasten för att se om akupunkturen har effekt. Känns inte direkt som jag har lust att gå till ortopeden och bli karvad i axeln. Har börjat känna av vid nyckelbenen också. Så har Ni tips och förslag  så skicka dom. Är nog en ganska positiv person som försöker att inte bry mig när jag har ont.

Var rädda om varandra

Rita-S
0

Sitter du mycket framföre datorer?
I så fall kan det va lönat att kolla på utrustningen du använder. Musarm har en tendens att sprida sig, och fel arbetsstälning kan gjöra mycket skada i kroppen. Ergonomisk tangentbord och mus med kula på toppen kan va mycket bra hjälpmädel, vare sig man har fibro eller inte. Även en frisk kropp kan må bra av att använda bra tilpassade saker :)

Hur är det annars med din värk? har du ont om du trycker, stra¨mar muskel eller lyfter nåt? har du värk andra platser?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

signemo
0

Tack för dina tips.Visst sitter jag vid datorn. Men jag tror jag sitter rätt bra. Jag har ingen värk i benen. Utan det sitter i nacke skuldror axlar armar och handled. Det gör ont( stramar) om jag vrider på armen. Har också börjat göra ont av att bära matpåsar. Gör även ont vid handlederna. Ibland utan att jag rör musklerna. Ibland känns det som det bränner. Om jag trycker känns det mest vid axlen. På nätterna är det svårt att få ordentlig sömn. Då jag vaknar till när jag lägger mig på sidan. Nu skall jag inte gnälla mer. Ha en fin kväll

Var rädda om varandra

Rita-S
0

även om du sitter bra så behöver man inte sitta ihopsjunken för att "sitta fel". Som sjukgymnasten sa till mig: kroppen vill ha händerna framföre brösten, och då att röra en mus till höger eller vänster för brösten är faktisk en belastning även för en frisk kropp. Ideellt sett har man en trackball mus, sa hon, och ergonomisk tangentbord, och sen har man musen framföre magen medan man använder den. Så detta kan nog hjälpa dig framföre datorn oavsett gissar jag :)

När det kommer till din värk.. Om du har slitna leder kan det mycket väl ge sig utslag uppöver och bortöver och nedöver i kroppen, typ sprida sig som ringar i vatnet. Jag vågar inte säga om det kan va fibro du har, men du borde kanske utreda om det kan va fallet. Jag vet folk med fibro som har primärt värk i axlarna tex, för att dom fått det äfter dom började jobba som frisör exempelvis.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

bareberg
0

Du kan gå in på en hemsida som heter www.fibromyalgi.nu där får du sjukdomen väl beskriven.

anki1
0

Även en gammal skada från tex nacken kan utlösa fibro. Alla långvariga smärttillstånd kan göra att sjukdomen löser ut. Och jag tycker att har man haft mer eller mindre uttalad smärta i ett år är den långvarig. Och att den varierar i styrka och att den flyttar på sig kan vara ett tecken på fibro. Men så behöver det ju nte vara i ditt fall. Man kan ha flera sjukdomar samtidigt som tex fibro och frusen axel eller pisksnärtskada.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

mongu
0

All värk som man har mer än tre månader räknas som kronisk värk. Men det är inte detsamma som obotlig.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

TantAlma
0

De finns de som har utspridd fibro och de som har på ett ställe. Så det varierar från person till person. Försök skriva upp hur det gör ont och var och ta sen kontakt med din läkare. För som en dagbok. Gör det ont även vid vila och efter ? är du stel? molar det? hugger? konstant? om du sätter en siffra på värken 1-10,  1 är ingen värk och 10 är värsta tänkbara. Hur känns det tex efter du tränat mm.

Lycka till Alma