Yrsel och domningar
Jag har den senaste tiden drabbats av kraftig yrsel..så hela världen snurrar!!..och domningar i armar och händer. Jag tycker att det är så jäkla obehagligt att tappa kontrollen över kroppen så där! När jag gick till läkaren så kollade han alla värden och allt var bra!!
När värderna var bra..trycket var bra..så avfärdas man bara!!
Jag fick åka hem..men jag kände mig inte alls bra! Jag har nu haft denna yrsel varenda dag i över en vecka..MEN allt är ju bra så!!
Är det fler än jag som får yrselattacker på detta sätt? Undrar om stress kan utlösa denna yrsel? Det är många "måsten" runt mig just nu..och jag hinner inte med hälften..
Jag har fibromyalgi med kronisk värk överallt..sen många år..Men sån här yrsel har jag aldrig haft förrut!!
Anita
yrseln kan nog lätt ha sammanhang med utmatning, om jag har haft en särskild illa period med dårlig sömn pga värken (eller ingen sömn alls) och aldrig kunne vila, då får jag yrsel jag med.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Stressen ger mig yrsel också. Ofta.
Även förkylning kan sätta sig på öronen och balansnerven och ge yrsel.
Kristaller på balansnerven ger yrsel. En öronläkare ser det.
Det är så jobbigt att bara blir avfärdad så där lättvindligt! Hemskt!
Jag hade ett tag yrsel så att jag fick ligga stilla i sängen och hålla fast mig i madrassen för det snurrade så. Det var stress och press och gud vet allt.
För tio år sedan hade jag några tillfällen då jag inte kunde lyfta huvudet mer än max en decimeter från kudden. Press och stress även då.
Som Rita också säger…dåligt med sömn kan också ge yrsel av utmattningen.
Det är svårt att ge råd till fibrovänner med mycket ont men när jag läser om din yrsel och stickningar i armar och händer så skulle jag vilja skicka dig till en naprapat men de är för hårdhänta så varför inte leta efter en osteopat?? De knycker och rycker inget i skelettet utan arbetar mycket lugnt och stilla. Vi patienter behöver inte prestera något utan bara ligga och ta emot. Passar mig perfa!
Jag var till Osteopaten i veckan och jag har en låsning i nacken som hon inte fick loss. Den gav mig yrsel och stickningar i händerna. Nästa gång får vi bort låsningen.
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

En annan sak…öronläkaren kollar vilken typ av yrsel du har.
När jag berättade hur min var så kunde han säga att det inte var kristaller i alla fall.
Lycka till!!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
När jag har yrsel, och det åker akarusell, så brukar jag fästa blicken på nåt och hålla kvar blicien där. då brukar det sluta snurra efter någon minut. annars vänder jag huvet från sida till sida.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Tack för era svar..
Ja vi får se vad dom säger på öronmottagningen..? Läkaren jag pratade med på akuten pratade nåt om kristaller i öronen som kunde ställa till det!! Kroppen är ganska finurlig!!
Jag ska försöka få kontakt med en Osteopat..Undrar om det finns nån sån här i Umeå? Jag har tidigare varit hos en naprapat..men jag fixar inte att dom tar så hårt..
Det kan också vara denna jäkla stress som ställer till det..
Tack för att ni finns..
Kram
Anita
Ja det kan man ha, fast det är inte riktiga kristaller utan "vävnadsbitar" som lossnat i innerörat och när de rör på sig så kan man få yrselanfall. Det är helt ofarligt men mycket obehagligt. "Kristall"sjukan kan uppstå ifall man fått ett slag i huvudet eller om man haft något virus på balansorganet. det kan vara andra orsaker oxå. Hur dålig man blir när "kristallen" rör på sig beror på var i hörselgången den befinner sig (inre hörslelgången). Jag har "kristallsjukan" och den beror i mitt fall på att jag haft ett virus på balansorganet. Och det var bland det "gröndjävligaste" jag varit med om.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Stress och värk i nacken orsakar mycket av min yrsel, Du kan prova att dra ner på saltet i maten också.
Jag hade otroligt svår yrsel i flera år när jag var yngre, men doktorn skyllde det på att jag behövde glasögon. Fast det blev inte bättre med glasögon. Nu får jag fortfarande yrsel, så att världen nästan känns lite surrealistisk. Speciellt när jag är utomhus.

Efter en stress period kommer yrseln som ett brev på posten, mamma e likadan. Så jag gissar att det e ärftligt????? Nån som vet???? En jag känner gick länge med yrsel o det visade sig att hon fått virus på balansnerven.
Zimba medarbetare på fibro.
//Baloo forever