Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettövrigt-smärta
Läst 2547 ggr
christel1
0

brännande smärta i musklerna

Har ont i musklerna en brännande smärta ,i lår, vader ,armar, ryggen känns som där är myror eller typ kolsyra i ryggen .Högra vaden small det till i i två omgångar så jag inte kunde gå på benet ,inget hittades på akuten när jag kom in, ingen propp eller något annat kunde dom hitta .har sökt läkare för mina besvär dom tar prover inget syns där ,har haft brännande smärtor till o från i några år men går över efter en tid men inte denna gången ,fick kortison tabletter i 7 dagar då blev det bättre sen slutade jag med dom o nu är det igång i kroppen igen .Tar alvedon som dom sa 4 gånger dagligen hjälper sådär.får såna smärtor i mina vader så jag kan knappt gå.har varit aktiv i hela mitt liv med träning o motion börjar nu gå upp i vikt har nu varit dålig sen den 13 juni o dom hittar inget ,någon som har något liknande som kan ge mig något råd, har även ont i lederna vänster tumme i leden är hemsk.Blir tokig på detta o nu har min läkare gått på semester utan o ge mig svar på dom senaste proverna .tack på förhand om någon kan ge mig råd

Sundaychild
0

Jag känner igen den där brännande smärtan och "kolsyran" - vilket jag haft svårt att beskriva själv, men antar att det är samma känsla vi talar om. Jag har det främst i rygg och nacke. Även värk i fötterna, benen och vaderna, men det menade läkaren att var hälsporre. Blodprov, ultra, röntgen - allt är ok.

Min läkare ansåg att det är fibromyalgi och skickade remiss till en rematolog. Han tyckte inte det var fibro (triggerpunkterna reagerade inte som de tydligen oftast gör vid fibro, dock inte alltif, har jag förstått). Och personligen struntar jag i diagnos, bara jag blir av med eländet.

Enligt läkarna är jag alltså fullt frisk. Så då vände jag mig till funktionsmedicinare istället. Jag lät göra en hårmineralanalys och det visade sig att jag hade brist på i princip alla mineraler och vitaminer. Hur mår din mage? Jag har haft IBS i 30 år, och upptaget av näringsämnen är uselt. Tar nu tillskott och försöker läka min tarm. 

Jag vet inte om det kommer att funka, men åtminstone för tillfället mår jag bättre. Vi får se till vintern, jag har de senaste två åren mått som sämst i februari-mars. Men eftersom läkarna inte kunde hjälpa (jag testade deras linje med anti-inflammatoriska mediciner mm. först, men utan resultat) så ville jag testa den här vägen. Det kommer ju faktiskt hela tiden mer och mer forskningsrapporter om att bl.a. alzheimers, parkinsons, fibromyalgi m. fl. sjukdomar hänger ihop med tarmfloran och tarmhälsan.

Jag ville bara berätta min historia, då jag tyckte många av TS symptom passade väldigt bra in på mej.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

[Mia-45]
0

Brännande smärta ja! Och som kolsyra. 
Stämmer bra in på mej detta med. 
Nu har jag så ont i fötter och ben att jag har svårt att gå mycket.
Och precis som du säger TS så detta med träning får läggas på hyllan. Jag har med tränat mycket innan men nu går det inte alls. 
Och därmed har man gått upp i vikt. 
Fibro syns inte på blodprover. Det enda som kan ses är vid röntgen om jag inte tar fel. Och dessa triggerpunkter. 
Jag hoppas du får den hjälp du behöver och får svar på vad det är. 

🌺

christel1
0

Tack för era svar ,jag håller på att bli tokig ,läkaren har inget svar på vad det kan vara ,nu går jag på kortison igen som en läkare gav mig denna läkare som gav mig det har slutat ,frågade läkaren som är där nu hur länge ska jag ta kortison ,svaret blev det kan inte jag ta ställning till ,men den läkaren som gav mig det har ju slutat  .i förgårds  kväll var urinet mörkare än typ te ,lämnade urin prov igår det var normalt ,får typ mjölk syra i musklerna av att bara röra mig ,till och med i käkarna när jag äter ,slutar självmant med kortisonen idag ,kram på er