Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 2135 ggr
Kavitha
0

Viktminskning

Halloj!

Tänkte bara höra om det är någon som har några tips på hur man ska göra för att gå ner i vikt när man har sjukdomen Fibromyalgi?

Man kan ju inte gå och träna aerobics precis, som friska personer kan. Har försökt mig på att träna, men får bara feber. Känns inte som att man gjort någon nytta, utan mer att man förstört, när man bara får feber efteråt.

Var för övrigt så jag märkte att jag hade något fel i kroppen bland annat.

Rita-S
0

Själv går jag ned lite och lite enbart vid att jag la om kosthållet till Low-Carb. Jag tränar ingenting och går fortfarande ned.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

ashe
0

Kolla på kolhydrater i fokus! Det är min viktminsknings- och må bra-metod!

mudkip
0

sen jag slutade helt med mjölk grejjerna har jag gått ner till 61 (172 lång) och legat kvar där ganska konstant… finns ju liksom inte så mkt fett i dom mjölkfria grejjerna.. och sen e dom bra för kolesterolet också

lycka till inte så lätt när man int ekan träna

kram

Kavitha
0

Tack för era svar. Ska kolla på kolhydrater i fokus också. Ja det är inte lätt att gå ner i vikt när man inte kan träna som vanligt folk. Ska ta upp det med min smärtläkare imorgon också och se vad han har för tips.

pottsorken
0

jag vet när det gäller min vikt att om jag bara mår bra och har ett aktivt socialt liv så man kommer ut istället för att bara ligga hemma så gör det jättemycket. nu vet ju inte jag hur ditt liv ser ut, men man har en tendens att orka mycket mer när man har roligt.

Kavitha
0

Jag har ett ganska aktivt liv. Försöker träffa kompisar och familj så mycket som möjligt. Ibland blir det för mycket och jag får en totalt bakslagsdag, men det kan man ta för man hade iallafall roligt dagen innan.

Var hos min smärtläkare igår och fick Reductil utskrivet, så nu har jag fått upp hoppet igen om att kunna gå ner i vikt. Ska bli spännande att se hur det kommer te sig. Fick en remiss också så jag ska få gå och tala med någon om vad man ska äta och inte äta osv. Så nu känns det inte lika hopplöst längre.

pottsorken
0

#6 fan va gött! vad är det för medicin då??

Misimurf
0

Håller med om att det här med träning och viktnedgång inte är det lättaste för oss med fibroFundersam Jag försöker när jag är i mina "bra" perioder att träna lite hemma men sen blir jag dålig igen och då orkar jag inte mer. Fick ett träningsprogram av sjukgymnasten för några år sen för att träna ryggen ( fick en skada i ryggen efter en misshandel) och det var likadant då, jag orkade bara träna ibland så till slut gav jag upp helt med det.

Jag försöker att promenera varje dag, har hund så det blir ofta skogspromenader så hon kan springa lös. Promenader orkar jag i stort sett alltid med men ibland kanske det bara blir 1 km och jag kan behöva stanna och vila för jag får kramp i vaderna. En bra dag orkar jag i stort sett gå hur långt som helst så jag brukar passa på och gå ordentliga långpromenade när jag är riktigt bra i kroppen. Så mitt tips är att försöka promenera så mycket man kan och orkar och på så sätt röra på sig och förhoppningsvis gå ner i vikt

Kavitha
0

Pottsorken- Medicinen heter Reductil. Den gör så sötsuget dämpas, hungerkänslan dämpas och ökar mättnadskänslan istället så man inte äter för mycket. Själv har jag inga problem med godisätande, men jag äter gärna för mycket mat när jag väl äter lunch och middag så.

Misismurf- Ja jag är likadan som du. Ibland orkar jag inte gå länge alls och ibland känns det som om jag skulle kunna gå i evighet. Har hund, men på distans. Hunden är min fästmans från början, han hade den innan jag kom in i bilden och när hans mamma flyttade ut på landet så fick hunden följa med och bo där. Är bättre för hunden att bo där än i lägenhet. Så när vi är hos henne så blir det långa hundpromenader i skogen och det är så himla mysigt. Hans mamma har själv en hund också, så då har jag och min fästman en var att hålla i tills vi kommer till skogen där vi släpper dom så dom får leka och springa av sig. Önskar så att vi hade haft råd att ha en hund här hemma. Älskar hundar och har haft hund tidigare när jag bodde hemma. Saknar det enormt, så det är alltid lika kul att åka till landet och få träffa och gå ut med hundarna där.

pottsorken
0

#9 det kanske vore något.. jag äter gärna mycket också och sen rör jag inte på mig så mycket heller av uppenbara skäl =)

mongu
0

Om problemet med viktökning är att man äter för mycket i förhållande till vad man rör på sig så hjälper inga tabletter i världen.

Det enda som gäller är att dels äta regelbundet o i normala mängder. Alltså att ändra sitt beteende gällande mat. Annar sär man där direkt efter avslutad medicinkur. Man kan aldrig bli av med övervikt om man inte tänker på hur mycket o vad man äter. TÄnker in tallriksmodellen o sen att aldrig ta om. Det gör enormt mycket.

Sen med träning så är det nog bra att göra det man orkar även om det tar emot. En del dagar så går det bra en del går det sämre men det viktigaste är ATT man tränar o får in det som en vana som ska göras varje dag.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Rita-S
0

Det är inte alltid att trycka på om det tar i mot som är lösningen, Mongu. Om jag skulle gjöra det skulle jag ligga strak ut i dagar. Redan grundig utprovat och testat.

Sen är det inte så att alla går upp enbart för att dom äter mycket. Jag har i 15 år ätit hyfsat regelbundet och helt normala mängder. Vikten har fortfarande gått upp. Jag har varit flera runder med dietister som alla som en inte kan fatta hur jag går upp på den matmängd V mitt aktivitetsnivå, och det va FÖR jag blev ordentlig sjuk med fibron och åt mer enn jag gjör nu, och var i stallet med 1-2 hästar att rida varje dag hela veckan. Så inte alltid ligger svaret i att äta regelbundet och normala mängder och brått va problemet löst.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Zimba
0

Jag har ätit äpplecidervingäger kapslar o gått ner ganska mycket när jag åt dom. Tyckte jag blev piggare oxå. Hm ska nog börja igen.Fundersam

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

mongu
0

Visst vet jag att det inte är hela sanningen.Men om du ser i det som skrivits i föregående inlägg, så är det att man gärna äter för mycket när man äter lunch o middag. Det hjälper inga piller i världen emot.

O självklart ska man lyssna på sin kropp vad o hur mycket den klarar av. O det är aldrig bra att pressa sig för mycket vare sig man är sjuk eller inte.

Men att försöka att göra de program man kanske fått i alla fall de dagar man känner att det går o inte låta bli helt.

Sen är vi alla olika. Men att börja med att tänka på vad o hur man äter tror jag aldrig är fel. Sen ska detta då kanske ske ihop med dietist. Otroligt många har blivit förvånade över hur mycket dom egentligen stoppat i munnen under en dag utan att tänka på det.

Ibland går det inte att minska i vikt alls när kroppen o själen inte är i balans så det kan vara andra problem man behöver ta tag i först.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Kavitha
0

Mongu- Jag måste hålla med Rita.S faktiskt. Det är inte bara att äta rätt som är lösningen på det hela. Tabletterna fungerar bra för mig och tillsammans med dietist så kommer jag komma på rätt spår. Har fått remiss till vårdcentralens dietist. De tabletterna jag äter hjälper faktiskt, känner mig inte alls lika sugen och blir inte sådär jättehungrig så man äter för mycket och jag blir mätt fortare. Dom som har problem med godisätande eller som jag att man äter för mycket i förhållande till vad man gör av med blir faktiskt hjälpta av den här tabletten. Allt handlar om att i första hand minska magsäcken till en lagom storlek, sen kan man börja med att äta rätt. Försöker man att börja äta rätt från början, men magsäcken är för stor, så blir det bara att man inte känner sig mätt på den nyttiga maten man just stoppat i sig och småäter emellan måltiderna och då gärna något sött och det är därför jag tror många misslyckas. Meningen är ju att man ska kunna äta rätt och nyttigt OCH faktiskt bli mätt på det och inte gå omkring och känna sig hungrig hela tiden. Det är därför den här tabletten är bra, just för att den ser till att man blir mätt på mindre än vad man brukar stoppa i sig och att man håller sig mätt på det också tills nästa måltid eller mellanmål.

TantAlma
0

Jag äter reductil, har haft svårt att gå jag med , men med bra kost har jag gått ner 7-9 kg i år. Man får dock inte äta antideprisiva samtidigt.

Jag hade acomplia ett tag, men blev deprimerad av dem. Reductil passar nog mig bäst i alla fall.

Kavitha, har du provat vattengymnstik?

Alma

mongu
0

Helt klart upp till var o en om man vill använda tabletter för o gå ner. Men det med att minska magsäckens storlek gör man också genom att ha rätt tänkande om hur mycket man ska äta o hur ofta. Viktigt med rätt antal lagade mål o mellanmål då blir man inte hungrig. Det kan också en dietist hjälpa till med.

Sen är det nästa fas att fortsätta o ha detta tänkande så man inte töjer ut magsäcken igen. Det gäller både när man slutar med tabletter eller när man "bara" använder tallriksmodellen.

Ha en bra dag! Mongu.

anki1
0

Jag har under många år krympt min magsäck, är inte alls stor i maten, men de antideprssiva har gjort att jag ökat i vikt. socker suget spelar nog stor roll. Men sockermonstret är kuvat, använder inte socker och försöker undvika kolhydrater. Har iaf dragit ner mycket på dom, och kommer vartefter minska ytterligare. jag tar lite i sänder. Med den här diagnosen blir man lätt lite manisk och går ut stenhårt och så tar det all kraft ett tag, och så orkar man inte och lägger av. Därför tar jag det lite lugnt. Faktiskt ska jag på sikt bli av med kolhydraterna. Och äta mer fett.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

abbis
0

Jag slutade med allt synligt socker och smöret på mackorna och gick ner 8 kg på ett år…utan att ändra min övriga kost eller det faktum att jag inte gympar på min fritid..Har istället ett tungt och statiskt jobb*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

anki1
0

Har ätit fettsnålt i 18 år tidigare, utan resultat. Tvärtom Mycket grönsaker oxå, fast det var svårt med sockret. Nu har jag gjort slut med socker och med fetträdslan. Har rört på mej mycket.

Kavitha
0

Socker och godis har jag inga problem med som tur är för då hade jag nog varit ännu mer överviktig än vad jag redan är. Men det är sämre med att äta grönsaker till maten måste jag dock erkänna.

anki1
0

Vilka grönsaker? Jag har hållit på att tvinga till grönsaker till maten, men numer bryr jag mej inte så mycket om dom. Ochj ag har inte dåligt samvete. Har alltid varit dålig grönsak och fruktätare. Men nu är jag fri. Jag äter inte så mycket av de längre utan koncentrerar mig på fett och protein och min bråkiga mage är mycket lugnare.

Kavitha
0

Anki-Ok, ja själv har jag som du aldrig heller varit duktig med frukt och grönt. Men nu på senare år har jag börjat gilla det lite mer, men är inte alltid man har råd. Är ju så dumt att det som är nyttigast är också dyrast i mataffärerna.

kajanus
0

hej vad intressant att få höra (läsa)om reductil va hos min dr o frågade om dem men han rekomendera de andra accomplia eller vad de hette men känner mig lite rädd frö dem,läste om dem på fass om deprisioner mm kändes inte så kul funderar på reducil istället, men min dr krav va att jag skulle gå ner 2 kg på en månad innan han skrev ut dem till mig, har ni oxå fått göra det?? lycka till m vikten kram

Kavitha
0

kajanus-Jag behövde inte gå ner något först för att få dom, meningen är ju att man ska få dom så man kan börja gå ner i vikt trodde jag. Är ju ett hjälpmedel. Konstigt resonemang din läkare har tycker jag.

Tack för lyckoönskningarna också. Glad

anki1
0

23, Jag är inte så säker på det är nyttigast. Om man tänker på de explossion av överviktiga som kommit under de sista 30 åren, då man skulle äta fettsnålt och mycket frukt o grönsaker. det finns så mycket stärkelse, som blir till socker i nedbrytningen att man blir som drogad. det är inte bara läsk och godis och chips som bidragit till överviktsexplossionen eller snabbmat. som oxå innehåller socker. diabetes öka oxå.

mongu
0

Kravet är faktiskt att man vid behandling med medicin för att gå ner i vikt ska visa att man kan gå ner redan några kg innan. Tror det är 2 kg även på Xenical. Det ska man göra med hjälp av dietist. Anledningen är helt klat o visa att man är motiverad, att man är beredd o lägga om sin kost osv.

Sen sak man också hålla viss viktnedgång under den tid man behandlas. Mycket för att inte hålla på o ta en massa inödig medicn om man inte är beredd o satsa fullt ut. Sen är medicinen ganska dyr. Vet inte hur det är nu men ett tag ingick i alla fall Xenical på högkostnadskortet o blev då subventionerat av samhället. Sen togs det bort o patienten fick betala fullpris. Det kan va ändrat igen det vet jag inget om.

Så Kajanus - din läkare ställer de krav som ska ställas på dig.

Sen finns också krav på att man sak gå ner vissa kg under en viss behandlingstid annars ska behandlingen avbrytas.

Så med medicin eller utan måste man själv vara motiverad o villig att ändra på sitt beteende.

Ha en bra dag! Mongu.

anki1
0

Jag vill förtydliga mej lite. Det kan ju vara så att frukt och grönsaker är väldigt mer nyttiga än vi anar, så nyttigt att man inte behöver äta så mycket varje dag. utan kanske någon gång i veckan och att det kanske har "långtidseffekt". Och överskottet lagras in i våra vävnader, för sämre tider. Bara det att nuförtiden blir det inga "sämre tider" utan allt finns i stora berg hela tiden. vilken årstid det än är. Vad tror ni?

Rita-S
0

från naturens sida var det meningen vi skulle fråtsa vid hösten, när det finns överflod. och annars äta litegrann frukter och bär som kommer tidlig. Så jag tror vi skulle lägga mycket på oss av vissa saker under vinter/senvinter. Bara en crazy ide jag har fått för mig ;) Det är ju vinter/senvinter våran kropp är utvecklat på att ha liten tillgong eller rakt av svälta, så jag tror kroppen lätt lägger på sig runt denna tiden. Innbillning kanske? Det gjenstår att se,  nu till vintern tänker jag gjöra ett experiment med att äta magrare runt just denna tiden äfter julen, och se om jag som vanlig lägger på mig några kilo eller om jag lyckas gå ned eller enbart stå still! :D

anki1
0

Rita, det är nog inte inbillning. Hela naturren gör ju så, om man tänker efter.

Rita-S
0

….förutom vi människor som numera köper allt i affären när vi vill hela året. det är det som forstör tror JAG :)

anki1
0

Absolut.

Ham-Madam
0

gottsug kan lindras el ersättas med en god kopp te.

finns en uppsjö av goda smaksatta teer.

tycker man att det inte räcker med att dricka så finns ju sesamkakor,riskakor,skorpor mm och lagom är bäst alltså inte en hel påse på engång.

att promenera är bra motion om man har värk. man behöver ju inte promenera på ojämn mark som i skogen.

vill man ha sällskap kan man tex låna nån bekants hund, mkt bra sällskap och bra på att lyssna och ställer inga tokiga motsvar.

pilates är en lugn å bra rörelseform/lätt motion,träning.

är man otränad så gör det ont i början,träningsvärk men den släpper fort. man gör de olika lyften så långt man kan, inget måste att man ska kunna få upp benet hela vägen upp utan att vifta på stortån räcker.

jag upplever att försöker jag inte hålla igång på nåt vis så blir jag sämre, sladdrigare på nåt vis å klarar saker sämre.

minns när jag för nåt år sen blev ordinerad akupungtur, hua vad ont det gjorde, kämpade på å gick i hopp om att värken skulle avta men inte då. mådde så dåligt efter var behandling att jag inte kom hem, stod utanför lokalen å grät å kräktes, fick ge upp den behandlingsformen.

pilates är det som hjälpt mej mest

kajanus
0

jag går på qi-gong en gång i veckan på sjukhuset, det är lindrande i det varma vattnet o mjuka försiktiga rörelser……där man gör det man klarar av……man får iallafall igång lite blodcirkulation vilket kan lindra lite, nu har jag fått reductil o än så länge fungerar det, hurra det dämpar sug o portionerna blir mindre än vanligt………

Kavitha
0

kajanus- Jag äter också Reductil och har gjort det i lite över en månad nu. Har gått ner nästan 3 kilo. Känner mig mycket lättare och smidigare nu. Jag äter mig inte proppmätt längre och blir inte sådär vrålhungrig som man blev förut och man därför slängde i sig maten. Ska också få gå hos en dietist snart.

Jag ska försöka få vattengympa och fibromassage, det tror jag kan hjälpa mig. Får blockadsprutor nu och dom hjälper ganska bra dom också tillsammans med mina Dexofen 50mg som jag äter varje dag. Men jag tror också på att få upp smidighet och rörelse, att det kan ge lindring.

kajanus
0

ja vad bra, vad roligt att det funkar för dig…..jag har ätit nu i en vecka o gått ner 1kg så jag är nöjd……

Kavitha
0

kajanus- Kul att det fungerar för dig också! Skrattande

Hopi
0

Jag försöker äta lite mindre och röra mig lite mer. Har gått ner 1 kg på en vecka nu. ;) Jättebra!

Men vissa dagar glömmer jag bort att jag ska äta överhuvet taget, och får då sån magkatarr.. :(