Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 1255 ggr
[Angel88]
0

vad lider ja av??

Jag är utredd för reumatism, men dom proverna va fina. Men jag har så otroligt ont i mina leder, alla leder i kroppen. det kommer i vågor, oftast är det mina knän. Tabletter hjälper inte. Jag får mycket ont när teperaturen växlar tex fån kallt till varmt och tvärt om, det är bättre när det är varmt. Jag brukar nu mera oxå bli stel i höger handen som nu oxå börjat krongla mer. gör så djävla ont ibland att ja börgar gråta. det dunkar i varige led i mina händer. mina vader gör oxå ont, mitt i musklen får ja någon sorts inflamatin om ja anstränger mig mycket, det varar i ca 4-5 dagaer. då brukar ja få linda ett bandage som stöd hårt för att kunna gå över huvud taget. det är jätte jobbigt.. mina axlar och armbågar har oxå satt igång, någon som tror det kan vara fybromyalgi?.. hade varit så skönt att få veta.. ja är ju bara 19år

ja glömde skriva att mina knän är väldigt ostabila oxå, så jag måste kunna träna vaderna och låren.. höfterna är väldigt utslitena spes min vänstra efter som ja nästan alltid haltar lite grann. mina knän kan låsa sig eller vika sig vilket gör extremt ont

abuelas
0

Stackars dig..Bara 19 år och redan värk!!

Tycker att det låter som Fibromyalgi..Jag har ont på samma sätt..men jag är ju 30 år äldreLedsen 

Har du pratat med din läkare om fibromyalgi? Vad har du fått för värktabletter?

Jag lider med dig..

Varma kramar

Anita

pottsorken
0

Akta dig för att nämna Firbo för din läkare, de har en tendens att bli besserwissrar…  Jag fick höra de första sex åren att jag inte alls hade fibro, trots att alla symtomen stämde. Fick dock diagnosen när jag var 20.

[Angel88]
0

jag har haft dessa problemen sedan ja började i skolan i 1… var på utsedning första gången i 7 eller 8an, men då hittade dom inget. Var på ny utredning i tvåan på gymnasiet. Hade ingen reumatism… så ja vet inte vad ja ska tro längre, blir sjuk jätte lätt, konstant tjock i halsen där av mycket andsvåriheter när ja ska sova. just nu är ja sjk första gången sedan ja tog studenten i april i år, så länge har ja aldrig varit frisk förr. Jag har ingen egen hus läkare men mamma ska hjälpa mig att skriva in mig hos dom övriga ifamiljens husläkare.. jag äter alvedon, och dom hjälper inte.. Problemen blir värre och värre hela tiden..

[Angel88]
0

putt

Misimurf
0

Kolla min presentation där har jag skrivit lite om hur min fibro började. Orkar inte skriva allt det här. Sen får du gärna fråga mej mer

Kavitha
0

Jag fick min diagnos på Fibro när jag var 24, men jag fick kämpa för det sen år 2000. Så fyra år gick det innan jag blev trodd. Så med andra ord hade jag det redan när jag var 20, så det är inte helt uteslutet att du också har fått det, trots att du bara är 19 år.

Men jag kan hålla med vad pottsorken säger när det gäller läkare. Dom blir ofta besserwissrar när man nämner Fibro när man är så ung. Mig kollade dom också ifall jag hade reumatism, men det hade jag inte. Ändå så sa dom att jag var frisk enligt deras egen undersökning som vårdcentralen gjorde. Sen när jag kom med utlåtande från en smärtläkare, då först verkade dom fatta att jag inte var frisk. Fick remissen till smärtläkaren av en som var vikarie på vårdcentralen som tur var. Annars hade jag nog inte fått remissen eftersom min egen husläkare var emot mig och tyckte att saken var färdigdiskuterad efter dom hade utrett mig tyckte dom.

Men man ska som sagt inte ge upp, även om det känns svårt och det kan ta lång tid innan man får rätt diagnos.

[Angel88]
0

mitt ex har ganska svår fibromyalgi.. och han är lika gammal som mig, men fick diagnosen för några årsedan…

pottsorken
0

# åh shit, då måste han varit ung när han fick den diagnosen.. Läkaren på barnmedicin som jag hade för några år sen sa att vissa har det från början, vilket jag tror att jag haft.. Men om man inte vet något annat är det svårt att fatta det när man är liten. det är ju ganska diffus smärta och för mig var det inte så farligt för ens jag blev tonåring.