Benet domnar
Jahopp….när jag körde till jobbet idag känner jag att min vänsterben domnar.😮
Haft lite problem med detta i helgen. Kommer när jag sitter ner. Det har släppt ganska kvickt när jag rest mej upp men inte idag.
Känns som om det somnar. Har känsel kvar men det känns konstig att ta på benet.
Höll i sej så jag ringde min läkare så imorrn får jag komma på en akuttid.
Jag har ju jätteproblem med min rygg och misstänker att nån nerv är i kläm.
Lika bra att kolla upp så det inte blir värre.
Nån här inne som har samma problem?
Ja det där har jag också haft mellan varven. Jag har dock aldrig sökt för det.
Jag sökte för det nu då jag har så ont i ryggen med. Rädd att det kan bli värre om det går att åtgärda.
Hoppas på en tid till röntgen för ryggen lite snabbt.
Jag domnar inte men är försvagad i vänster arm och ben. Jag berättade det för Smärtläkaren och han sa att det kunde bli så av långvarig värk
Har nu vart hos läkaren och fått Citodon utskrivet. Han sa Tramadol när jag vart hos han men ser nu på Apotea att det blev annat.
Men det har samma verkan.
Livrädd för jag har reagerat negativt innan på morfinsubstanser. 🧟♂️Men får testa och se om detta tar bort smärtan.
Min ryggsmärta och domningar i benet har med största sannolikhet att göra med min fibro.
Då kollade han så det inte är en nerv då? Fick du någon mer hjälp än medicin?
Man vill ju inte gärna äta så starka, beroendeframkallande mediciner om det visar sig att man behöver hjälp med en nerv i kläm eller snedhet i bäckenet eller liknande.
Har du kollat din rygg hos kiropraktor Mia?
Han kollade inte alls om det var en nerv i kläm eller så. Jag fick göra lite övningar så han kunde utesluta diskbråk.
Mycket mer blev det inte utan bara utskrift på medicin.
Jag överväger att inte ta de. Utan stå ut ett tag till med smärtan i ryggen och se om domningarna i benet kanske går över.
Har inte kollat hos kiropraktor. Men det kanske man skulle.
Mamma tyckte med att jag ska ringa till reumatologen och höra med de om de vill utreda.
Tyckte inte min läkare inte visste vad han kulle göra åt saken. 🤔
(har bytt läkare eftersom min andra braiga slutade där 😭)
Mia, jag tycker att innan du tar såna starka mediciner (eller att du verkligen tar den begränsat) så söker du upp en kiropraktor! Du har ju problem med ryggen och nu detta, och det är inte alls omöjligt att en kiropraktor kan hjälpa dig mycket bättre än någon läkare kan och dessutom hjälp som håller på lång sikt.
Medicin hjälper på kort sikt och smärtlindrar där och då, men om det är så att du har nån snedhet i ryggen eller så kommer ju smärtan tillbaka så fort du slutar med smärtstillande, dvs du lindrar symtomet men inte orsaken. En kiropraktor kan behandla orsaken.
Nu kan det ju mycket väl vara fibron "bara", dvs inte så mycket att göra åt mer än smärtlindra, men det vore ju dumt att inte kolla upp alla alternativ först!
Ja jag tänker med som dej Zadeira.👍
Jag kommer nog säkerligen inte att ta medicinen…inte nu. Känner jag måste utreda vidare med ryggen.
Eftersom det är morfinpreparat i dessa så avvaktar jag. Jag vill kunna klara av mitt arbete och det kan jag inte om jag ska gå på medicin som slår ut mej. Då tar jag hellre ryggvärken och domningar ett tag till.
Är en kiropraktor dyr?
Det finns ofta kiropraktiker-kliniker som är anslutna till högkostnadsskortet. Jag googlade och hittade en ansluten klinik i staden bredvid min, så det kostade typ 60 kr istället för en privat behandling.
Vart bor du? (om du vill ha hjälp att leta)
Jag bor i Nybro 😃
Det var klurigt. En snabb googling ger ingen i din närhet som är ansluten. De jag hittat ligger runt 500-600 kr per besök.
Ta en till natten om det är jobbigt med ryggen. Man blir sömnig av dom. Annars håller jag med Zadeira,var försiktig med morfin. Du ser ju hur det gått för mig ( läs min tråd Morfinfritt)
Åh tack iallafall för hjälpen Zadeira. Visste nästa att det skulle vara svårt att hitta nån i närheten.
Ska försöka få en tid till reumatologen nu iallafall.
För just nu känner jag bara hopplöshet och att orken börjar ta slut med värken i ryggen. Jag måste få hjälp med den.
Ankan…vet inte ens om jag vågar det. Men jag kanske kan ta halv dos???
1 tablett är halv dos :) Tar du 2 blir du snurrig