Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 1325 ggr
[LenaB]
2007-10-05 12:27
0

Krockat.

Hej.

Jag har för några dagar sedan varit med om en seriekrock. Har fått ont i nacke och armar osv. Värken flyttar på sig…konstigt.

Nu till min fråga. När man har fibromyalgi…får man det utan någon anledning eller kan det ligga ett trauma i botten? Jag tror inte att jag får men av detta men smärtbilden liknar fibromyalgi. Har en väninna som har fibromyalgi och en som varit med om samma som jag och har kronisk värk. Dessa två personers smärtbild ser likadan ut nämligen. Rätta mig om jag är ute och velar.

Lena

Rita-S
2007-10-05 12:54
0

Fibro kan även komma av traumer och mentala bekymmer, så det kan mycket väl va du har fått fibroliknande symptom pga stresset av krocken. Fick du släng på nacken? Har du kollat upp om du kan ha fått nackslängsskada typ whiplash?

Och om du har undvikit detta, kan det mycket väl va du har fibroliknande värk av stresset och traumet, utan att detta nödvändigvis stannar kvar. det kan va du har tur och att detta blir borta igjen av sig själv!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[LenaB]
2007-10-05 19:29
0

Ja jag fick whiplash när jag krockade. Var hos sjukgymnasten i dag och fick TNS behandling. Nu har jag jätteont i ryggen. Jag upplever att smärtorna flyttar på sig i de områden jag har ont. Märkligt…

Rita-S
2007-10-05 19:39
0

ja, som sagt, du kan mycket väl ha fått fibro pga traumer och stress, vi får bara hoppas det är förbigåande fibro i så fall så du släpper att dra på även detta vidare framöver

I och med att din whiplash är upptäckt redan nu finns där goda chanser att behandla bort det så kanske du undviker permanent whiplash skada som sen kan utveckla även fibro med tiden. Jag skal hålla tummar för dig!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Hopi
2007-10-07 21:41
0

Har själv fått whiplash i en trafikolycka.. (-96) Och att värken flyttar sig är nog inte så konstigt, för det är säkert nerver som skadads/kommit i kläm av svullnad eller nåt. När det gäller nerver, vilket nacken är full av! Då kan man få ont i princip vart som helst!

Min fibro utvecklades efter whiplashskadan, men det tog flera år. Men hade nog med värk o andra problem som yrsel, huvudvärk, synproblem, domningar m.m. m.m. av själva whiplashen….. Det är ett rent elände.. Synd att det är så många som drabbas varje år i trafiken……..Ledsen

dreamiz
2007-10-14 00:12
0

Min fibro har också utvecklats troligen pga min whiplash. Men hade haft whiplashen i 15 år eller nåt innan jag fick diagnosen fibro också.

Misimurf
2007-10-15 13:27
0

Jag krockade i mars och har haft ont i nacke, axlar och armar till och från sedan dess. Krocken var inte så kraftig i och med att jag inte körde så fort men jag fick ont ändå. Var hos läkare dagen efter för att få skadan dokumenterad ifall jag skulle bli sämre och behöva hjälp för det. Jag blev skickad på röntgen men den visade inget och det förstog jag nästan innan för så ont hade jag inte då. Läkaren som jag träffade efter det sa att även fast krocken inte var så allvarlig så kunde jag ändå räkna med att jag skulle ha ont en tid framöver pga att jag har fibro.

Misimurf
2007-10-15 13:29
0

Måste kanske tillägga att det läkaren menade var att hade jag inte haft fibro så skulle jag bli bättre fortare. Hon menade att hade jag varit frisk för övrigt så borde jag bli fri från värken på en vecka men i och med att jag har fibro så kunde det ta mycket längre tid.

[LenaB]
2007-10-24 16:07
0

Hejsan.

Tack alla som skrivit i tråden. Så många det är som lider av denna åkomma. Jag har förhoppningen att det ska gå över och det verkar ljust nu.

Nu har det gått en tid sedan olyckan. Har haft mycket att stå i bla jobbat på att Starta en sajt här på iFokus. Det har blivit bättre med värken i nacke och rygg men ibland så gör det sig  påminnt och det ordentligt. Men det håller inte i sig mer än i några timmar sedan släpper det. Inte helt men ändå så man kan fungera som vanligt.

LenaB