Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: övrigt-smÀrta
LĂ€st 742 ggr
[Mia-45]
0

Chefens rekommendationer

Vad trött jag blir! hahaha😮
Min chef och jag pratade en del om min vÀrk idag. Han frÄgade hur mycket jag Àr ute och gÄr.
Ca en halvtimme per dag sa jag. Det tyckte han inte rĂ€ckte utan MINST en timme om dagen i rask takt. 
Jaha!! Om jag inte hade haft min vÀrk sÄ!
Inser att han inte begriper vad fibro kan innebĂ€ra för en individ, trots att han Ă€r lĂ€kare. 
SÄ jag slutade den diskutionen med honom. Men trist att ens arbetsgivare inte förstÄr.

[lillelull]
0

Ja du vet inte vad jag ska sĂ€ga mer Ă€n att det finns sĂ„ mĂ„nga mĂ€nniskor som alltid kommer ha saker att sĂ€ga som inte alls förstĂ„r eller stĂ€mmer med hur man mĂ„r eller hur man ska göra. FĂ„r jĂ€mt och stĂ€ndigt höra sĂ„n hĂ€r skit frĂ„n folk och jag struntar fullstĂ€ndigt i det. För den enda som vet hur mycket du orkar och hur  mycket du kan röra dig, d Ă€r bara du. Oavsett om jag har samma sjukdom sĂ„ Ă€r det olika för oss. En promenad pĂ„ en halvtimme om dagen gĂ„r inte för mig, det gĂ„r knappt med 15 min vissa dagar sĂ„. Ja du gör helt rĂ€tt i att avsluta diskussionen och skita i vad han sĂ€ger

Ankan76
0

Jag jobbar ju som ni vet inom vÄrden och herregud,kollegorna drÀnker en med rÄd,frÄn ALLA yrkesgrupper. De menar ju vÀl men jag vill bara skrika hÄll tyst Ät dem ibland. Bry dig inte om vad chefen sÀger Mia,han har inte en aning om hur det kÀnns!

[Mia-45]
0

Hhahaha nĂ€ jag bara skrattade sen Ă„t det. đŸ€Ș
Och suckade. 
Han gav en massa tips som tex att försöka gĂ„ ner lite i vikt
.jaha
jo det behöver jag ju men kan inte. Och kommer vĂ€rken i mina hĂ€nder av min vikt dĂ„ eller?
Han hade sĂ„ bra tips, enligt han sjĂ€lv
men jag slutade lyssna. đŸŽ§
NĂ€sta gĂ„ng han kommer med nĂ„got sĂ„ ska jag be han lĂ€sa pĂ„ om fibro. 

Mina arbetskamrater frĂ„gar dĂ€remot vad jag kan och inte kan göra. 
Det Àr en annan sak och de kommer inte med en massa dumma tips.
😃

Zadeira
0

Det finns alltid de som har Ă„sikter och ska komma med "tips". Det verkar som om en del tror att man inte gör sitt bĂ€sta eller att man inte vet alla dessa "borden". Det jag tror kan vara klurigt för mĂ„nga som inte har fibro Ă€r att det Ă€r ju en sĂ„ pass stor och bred diagnos sĂ„ vad som gĂ€ller för en gĂ€ller inte för andra. Med andra ord kanske de trĂ€ffar en med fibro som kan trĂ€na, och sen nĂ€sta kan inte ens promenera. DĂ„ Ă€r det nog svĂ„rt för vissa att greppa att det kan vara sĂ„ olika. 

PĂ„ mitt förra rehab-stĂ€lle fick jag nĂ€r jag försökte berĂ€tta att jag inte klarade av det höra att "det finns folk som har haft samma diagnos som du som klarat det." Jag blev inte lite sur, dĂ„ de Ă€ndĂ„ Ă€r utbildade inom Ă€mnet. 

AngĂ„ende vikten Mia sĂ„ ligger det lite i det han sa. AlltsĂ„ jag om nĂ„gon vet hur svĂ„rt det Ă€r och jag har alldeles för stor övervikt just nu (ca 50 kg), men ett tag var jag till och med underviktig. Faktum var att jag har aldrig haft sĂ„ lĂ„g smĂ€rta som dĂ„ i hela kroppen. För om du vĂ€ger för mycket sĂ„ blir det en extra pĂ„frestning för kroppen. DĂ€rför kan faktiskt viktminskning gör att du blir av med smĂ€rta i Ă€ven hĂ€nderna. SĂ„ faktum Ă€r att delvis kan vĂ€rken i dina hĂ€nder komma av din vikt, Ă€ven om det Ă€r vĂ€ldigt otroligt att all smĂ€rta skulle försvinna om du blir av med ett par kilo. DĂ„ skulle inte normalviktiga ha fibro frĂ„n början heller ju

[Mia-45]
0

Ja jag vet att vikten spelar en roll, Zadeira. Helt klart.👍Men vĂ€rken tror jag inte man kan bli av med helt men den kan lĂ€tta. 
Men det jag blir irriterad pĂ„ Ă€r att en del inte tycks förstĂ„ att det Ă€r svĂ„rt att gĂ„ ner i vikt om man inte kan motionera. Det blir som en ond cirkel. 
Jag ska försöka öka mina promenader under en tid nu sÄ fÄr vi se. Och jag ska börja pÄ Yoga till hösten.

Zadeira
0

Jag vet precis Mia! Jag som har problem med Ă€tstörningar vet att till viss del kan man Ă€ndra kosten för att bĂ„de gĂ„ upp och ner i vikt, men för att göra det hĂ„llbart och dessutom mĂ„ bra bör det göras i kombination med rĂ€tt sorts motion. Och har man fibro verkar inte nĂ„gon sorts motion vara rĂ€tt form đŸ˜‰

Zadeira
0

Mia, kan du inte dela upp promenaderna? AlltsÄ istÀllet för att gÄ en lÄng sÄ lÀgg till en promenad till? Det gör jag för det mesta. Jag kan gÄ 4-5 promenader pÄ en kvart vissa dagar. Andra dagar kan jag knappt gÄ en kvart och vissa kan jag gÄ uppemot 45 minuter pÄ en gÄng.

[Mia-45]
0

Jag orkar inte dela upp turerna i veckorna nĂ€r jag jobbar..det funkar ju pĂ„ helgen. Kanske ska ta och börja dela upp de dĂ„ nĂ€r man har ork och tid för att se om det funkar. Tack för tipset
tĂ€nkte inte sĂ„ lĂ„ngt sjĂ€lv
hahah
👍đŸŒș

Zadeira
0

❀