Sjögrrens syndrom
Är det någon här som har eller har erfarenhet av Sjögrens syndrom? (Dvs torra ögon. näsa, mun, hals, torra slemhinnor)
All information tas tacksamt emot.

känner igen det som mina symptom, men har aldrig fått någon diagnos, har du?

Nej ingen direkt diagnos. Men dom tror att det är det. Det är så himla jobbigt att dels ha fibromyalgin och sen detta. Ögondroppar o dyligt hjälper inte ett dugg.
Titta här http://www.sjogrensyndrom.se/
jag är under utredning för sjögrens syndrom. Blev värre i somras med mycket obehag. Har tagit en massa prover men det luriga är att även om proverna är negativa så kan jag mycket väl ha det. Är remitterad till tandläkare och ögonläkare för provtagningar och torrhetstester.
Det går i skov och kan förutom torra slemhinnor ge trötthet, finger-ledvärk. Det kommer i skov och är en autoimmun sjukdom dvs en sådan som det inte finns bot på om jag fattat det rätt

Det är ju tyvärr så att den inte alltid visar sig på prover med en gång.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Jag har varit till ögonläkare och även tandläkare. men när dom skulle ta biopsi på mina salivkörtlar då sa jag nej. Himla obehagligt och skära i min underkäke. Så pass mycket att dom skulle sy ihop det. Allt detta för att ev få veta om det är Sjögrens Syndrom, som det inte finns något botemedel på. Så jag sa ifrån det.
Fingervärk känner jag igen … den skiljer sig lite från fibro värken.

Kanske inte finns botemedel för den. Men det finns en hel del som kan lindra för dig. Göra din vardag lättare.
Men valet är ju ditt. Man ska aldrig gå med på sånt man inte vill eller tror på
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!