Smärtdagbok
Är det någon här som skriver Smärtdagbok antingen för hand eller använder sig av en app?
Jag finner det ganska meningslöst eftersom jag levt med min smärta så många år att jag vet precis hur den fungerar numera.
Kan du beskriva vad det innebär?
Ja, alltså jag skrev det i början.. men sen insåg jag ju att de var helt lönlöst. Varje dag samma sak i princip.
16/1 Idag har jag ont överallt. Smärtan är brännande och stickande och skär i hela min kropp. Jag är inkapabel till att göra nånting. Allt är skit. Jag äter nu 20 tabletter om dagen
18/2 - Idag har jag ont överallt. Smärtan är brännande och stickande och skär i hela min kropp. Jag är inkapabel till att göra nånting. Allt är skit. Jag äter nu 30 tabletter om dagen istället.
Typ så var min dagbok.
Men men min läkare tyckte jag skulle göra det när jag började med min morfin behandling, men sen så var det bara ganska död läsning att göra så jag struntade i det och läkaren tyckte också det var rätt meningslöst att hålla på med.
Vi hörs av varannan vecka / 1 gång i månaden om jag ej då fått nya mediciner då hörs vi av en gång i veckan. Men ja, det är ju så att man skriver helt enkelt ner hur ens smärta är, kanske vilken skala man skattar smärtan på och hur man mår och vad man gjort och vad som kanske har gjort att värken blivit bättre eller sämre. Helt enkelt som en vanlig dagbok över vad du gör och tänker men den handlar om din smärta istället. Kan också vara tankar kring din smärta och sådant.
Hur du hanterar din smärta och vad du kan göra inte kan göra och vill uppnå eller sånt, allt möjligt kan det ju vara.
Allas smärtdagböcker ser ju annorlunda ut och du väljer ju själv det som kan vara intressant att gå tillbaka till om det nu så är för din egna del eller för ex att läkare vill följa upp eller bara vill kanske nå ett mål eller se hur det har blivit bättre sämre när du ex varit ute och gått en promenad eller ja allt sånt där.
Eftersom jag har kronisk smärta och gått med det länge och haft det i min barndom också så är det liksom .. ja jag ser ingen mening med att göra detta för jag vet hur min smärta är och vad jag gör som gör den sämre eller tänker på eller så.
Jag är liksom proffs på min egna smärta så jag känner inte att jag behöver en dagbok att skriva ner nånting i..
Hoppas det gav något svar iaf på vad en smärtdagbok innebär, iaf för min del.
Sen kanske andra har en annan åsikt på det eller gör en annorlunda smärtdagbok 🙂
Det kan nog vara bra i början av sin diagnos. Då kan man lära sej en hel del om sin kropp och hur man ska hjälpa sej själv en del.
Kanske skriva vad man äter vissa dagar och om smärtan ökar av det, att man gör vissa saker och om smärtan blir bättre eller sämre osv.
Ja hittade en app till telefonen som man ritar i vart på kroppen man har ont och beskriver den smärtan efter d. Jag fick diagnos i fredags och upplever att min smärta vandrar mkt beroende på va jag har gjort på dagen. Men mestadels sitter den i rygg, nacke, armar och händer. Värst e d i stora tummuskeln vilket gör d mkt svårt att greppa.. Ska försöka föra lite dagbok ett par dar..