Är de fibromyalgi som jag har?
Jag har ont, riktigt ont. Ont i handleder, axlar, rygg, fotvrister men framförallt knäna.
Jag kan inte böja knäna mer än 90 grader för annars gör de ont, riktigt ont. Tabletter hjälper inte, hur mkt jag en försöker variera så tar inte tabletterna jag äter bort min smärta..
Min mamma lider av mkt svår fibromyalgi. Hon säger att de är ärfligt, och risken är stor att jag åxå har drabbats av de. Nu när de har blivit kallare så har även smärtorna blivit större. Jag är 17 år, och har ont, mkt ont i mina leder.
Nån doktor/kiropraktor/sjukgymnast har jag inte gått till. Inte än, men de blir väl ett besök när jag kommer hem. Jag är häst - och travintresserad, så att mocka och hålla på klarar jag inte av. Jag har svårt att rida längre pass, samt köra travhästar en längre stund..
Är det verkligen fibromyalgi som jag har? Jag fråga er här och nu, ni som vet mkt mer än jag. Har min mamma rätt?

För att få konstaterat om du har fibromyalgi eller ej, måste du gå till en läkare, som tar massor med prover på dej. ALLA prover ska vara normala, det är för att utesluta andra sjukdomar, såsom reumatisk värk m m i den stilen.
Det bästa är om du kan få tid hos en reumatolog, eller kanske din mammas läkare, om hon har en som kan denna sjukdom.
Jag kan hjälpa dej på så sätt att om du skriver till mej på
så kan jag skicka mina filer till dej. De är i pdf-format och 11 st, så du måste använda en e-postadress, som kan ta emot fler än 3 filer (INTE spray eller yahoo-adress)
Sedan rekommenderar jag dej att bli medlem på www.smarguiden.se
Du blir silvermedlem de 3 första månaderna och sedan kostar det 100:-- per år. Där kan du diskutera med andra och där finns dessutom en patieninformation med Triggerpunkterna utmärkta. Den är bra att ta med till din läkare vid ett första besök.
Beträffande ärftligheten, så misstänker man att fibron är ärftlig, eftersom den ofta förekommer i samma släkt. Men den kan även komma annars också.
Det kan du läsa om i mina filer, så hör av dej bara. Jag hjälper gärna till så gott jag kan.

Se till att få en läkartid så fort som möjligt så att du får hjälp för din värk och utredning på vad det beror på. Min värk började redan när jag var i 14-årsåldern, fick först ont i höfter och knän sen spred det sig till resten av kroppen. Så man kan få fibro även som ung. Men det dröjde länge innan jag fick diagnosen fibromyalgi, den fick jag för några år sen.