Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etiketterhälsavälvaro
Läst 1020 ggr
[Mia-45]
2015-10-26 07:40
1

Sömn

Hur är det med er sömn?
Sover ni bra eller dåligt?
Hur påverkar dålig sömn er?

Jag sover ganska bra måste jag säga, trots värken. 
Känns mest  ryggen på nätterna och ibland benen. 
Men jag vaknar nästan varje gång jag ska vända på mej. Är uppe på toan sådär en 2-3 ggr natt med.
Just nu har jag fått en ny granne ovanför mej som stör min sömn. 
Jag lägger mej tidigare än de och vaknar när de ska gå och lägga sej. 
Men jag vänjer mej nog vid dessa ljud.

Om jag inte får sova ordentligt så blir min värk värre, jag blir grinig och trött på dagen. 
Tycker synd om er som inte kan sova pga värken. Sömnen är ju nog så viktig för vårt välbefinnande. 
🌺

Natasha68
2015-10-26 08:44
0

Kära Mia! tack för alla snälla ord! ( angående min senaste inlägg).

Jag sover bra. tack vore Propavan. ( lätt sömn medicin). 

Jag läger mig mkt tidigt…ibland kl 19.oo , läser en bok till ca 23.00 , sen tar jag 1 st, Propavan och inom 15 minuter somnar jag. Vaknar utvilad.

Om jag sover för lite…då får jag både smärtor och mår dålig psykiskt.

Propavan är inte beroendeframkalade. Rekommenderar. 

Kramar!!!!!!!!

[LoveUnite]1
2015-10-26 13:22
0

Jag har usel sömn.
Jag har dock haft sömnsvårigheter sedan tonåren, mörkrädsla samt någon konstig rädsla för att sova när jag blundar. Jag vet hur det låter. Har dock inte problem att sova när solen kommer upp men kan ha svårt att somna.

Har dock blivit mycket värre nu när jag har smärtor.

Jag är konstant trött nu är jag läskigt trött och svag i kroppen samt illamående.
Orkeslös.

Det kan ta allt från 1-4 timmar för mig att somna.
Då har jag gått oh lagt mig, ingen dator eller något utan blundar för att sova.

Jag vaknar alltid när jag ska vända på mig, allt från 1- flera ggr om nätterna.

Nu när jag har ont så kan jag ju inte ens ligga normalt, nu har jag fått testa ligga i fosterställning och ibland som fosterställning men med huvudet i madrassen och knäna upp mot magen.

När jag har ont vaknar jag även pga det, speciellt bukvärken på vänster sida när jag ligger med vikten på vänstra buken.

Yup… Insomningsvårigheter och ren allmän dålig sömn.

Jag tar melatonin 3mg ibland för att snabbare kunna somna men vill verkligen klara det på egen hand. Tog det ofta när jag jobbade för att kunna somna och komma upp dagen efter.
Hade dock dagar jag jobbade då jag var vaken till 4 på morgonen pga inte kunna sova, sedan somnade jag 2 timmar tills jag skulle upp.

Jag har försökt förklara min sömnsvårigheter och min trötthet till Läkare men eftersom jag har järnbrist skyller de allt på det, samt nu att värken kan bidra till min trötthet.

Jag orkar inte helt enkelt längre.
Jag självmedicinerar med allt jag kan hitta.

Jag har testat läsa böcker, lösa korsord, lyssna på musik osv.
Men det är mest min fobi för mörkret tror jag, för när solen går upp då kollapsar jag.

[Mia-45]
2015-10-27 08:35
0

Oj Natascha vad länge du läser…hahaha..😂hade det vart jag hade jag somnat på fem röda…hahahah😴

Ska ta och fråga läkaren om det. 
Blev väckt inatt igen runt 12 av spring och smällar och höga röster ovanför mej. 😡Vaknade sen vid sex på morgonen igen av samma ljud. Och det är för få timmar för mej.

LoveUnite

Det låter nästan som min son. Han har sömnproblem på natten men på dagen kan han sova utan problem. Och han är alltid trött…så jag förstår hur du har det. 
Mycket trist att läkarna inte lyssnar på dej. 
Allt beror inte på någon brist..men det verkar vara så lätt för de att ta till det när de inte vet vad de ska göra. 

Kram till er bägge..🌺

[Leifsdotra]
2015-10-27 09:09
0

Jag sover riktigt bra för det mesta. Hade en period där jag vaknade vid 2-3-tiden  och var vaken ett par timmar varje natt. Jättejobbigt eftersom jag blir väldigt påverkad av dålig sömn, huvudvärk och irriterad 😴 Min läkare skrev ut alvedon 665 gr som jag ska ta 3 ggr/dag. Egentligen ska jag ta 2 x 3, men jag är så otroligt känslig för medicin så jag tar bara 1 x 3. Sen har jag också fått Pramipexol som jag tar till natten mot RLS (restless legs=myrkrypningar i benen). Tar en halv tablett ett par timmar innan jag lägger mig. Sover 22-05.30 ungefär och vaknar inte mer än isåfall någon kort stund.

IngridSvensson
2015-11-07 16:40
0

Jag sover riktigt dåligt. Har svårt att somna pga värk och just nu medicineras jag endast med venlefaxin. Vrider och vänder på mig hela nätterna och vaknar i omgångar av att jag vänder på mig. Är trött hela tiden på dagarna. Har tydligen jättebra värden, låg på 130 på blodvärde så min trötthet sitter nog i att jag inte får sova riktigt på nätterna..

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Natasha68
2015-11-08 11:00
0

Mia! Kära vän …om jag inte hade mina böckerna..skulle jag under hela mitt liv …kanske vara rent psykotiskt. När jag var misshandlad flydde jag i böckerna. Jag klarar inte att leva utan att läsa )))

För det mesta ..skräck. S.King läste jag allt vad han skrev ..

Kram!

[Mia-45]
2015-11-08 11:30
0

Åhhh Stephen Kings böcker är så bra. Och Dean Koontz med. 
Läser just nu en deckarroman men hinner bara läsa ett blad sen sover jag nästan…hahaha

Kram🌺