Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: prathörnan
Läst 598 ggr
Rita-S
0

Miljö eller inte miljö, det är frågan

Gubben och jag satt och talade om hur man kan leva mer miljöbevisst

exempler vi kom fram till var: köp matprodukter som produserast i närmiljön, exempelvis färilakorven i stället för falukorven, svenska ägg, svenska grönsaker, svensk kött

Man får då utesluta appelsiner, det är inte miljöbevisst att äta en frukt som fraktast från andra siden av jordkloden.
Det är inte miljöbevisst att äta biffar från argentina heller. Men dom har jag aldrig köpt för jag "boikottar" dom som brinner regnskogen för att tjäna pängar på kött.

Jag anser.. var och en gjör som man själv vill. Kritisera inte mig för mina val, anser jag, för det är mitt eget val. Och knappast skulle folk flest kritisera mig för att jag välger tänka mer miljöbevisst heller.

I dag investerade jag i nyponskal och nyponte. Det är en god källa till Cvitaminer, även till antihistaminer, magnesium, calsium , a och b vitamin. Det kommer inte skada att ha det. Nästa steg är att börja plocka nypon själv så att man inte har en påfrästan till miljön med att frakta nypon med bilen nånstans.

jag vill investera i syckel. I stället för att åka till jobbet med bil vill ajg syckla. Men det är lite längre fram i tid då en bra syckel inte direkt är gratis.

Jag har anskaffat tvättnötter :D Nu tänkte jag prova några veckor med att tvätta med tvättnötter. Ja, okej, dom fraktas från Indien till Sverige. Det händer ju med båt eller flygplan. Ingen av dom är särskillt miljöbevissta. Men hur många kilo tvättpulver åker ut i svensk natur för att jag tvättar kläder? Vore det kanske bätter med dessa trots frakten från indien och hit? Värd att prova iaf tycker jag.

Jag äter numera low-carb dessutom, och äter då inte korn som kommer från nånstans i världen. Om fler lever low-carb, är det mindre korn, och mer plats till kossor att äta anser jag. Men jag kan inte begjära att alla tänker som jag. Men för varje dag som ajg inte äter korn, är det mer korn eller gräs till EN svensk kossa iaf :) Jag äter ju då ett djur, jag är ju inte vegetarianer. Men jag köper ägg från frittgåande höns. Jag köper gjärna kött från kossor som kan gå fritt i stället för att stå på bås.

Mitt lilla bidrag till Gaja! :)

Har ni tankar och funderingar runt detta med miljöet?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida.