Kolhydrater och Fibro
Hur är det med detta egentligen?
Mår ni bättre om ni äter mindre kolhydrater? Blir värken bättre?
Syrran och jag har en diskussion om detta. Hon har läst om en karl som blivit frisk från fibron genom att utesluta kolhydrater.
Vad tror ni om det?
Jag håller precis själv på att trappa ner på kolhydrater, jag återkommer med svar, haha!
Men ja, Gluten och Laktos sägs ju vara bidragande faktor till inflammationer i kroppen vilket kan orsaka värk.
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
#1 Ska bli spännande att se resultat.
Det jag då undrar över…varför började min fibro när jag inte åt så mycket kolisar och motionerade? Det skulle det ju då inte gjort då kolisar triggar i gång inflammation i smärtcentrat i hjärnan.
Ja värken blir bättre men jag rasar i vikt som en svulten gris.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Men kan man bli helt frisk?
Läste för övrigt att fibro och många andra sjukdomar kan vara kopplade med inälvsparasiter så jag har ätit en 2 månader herbal detox. Märker skillnad där också men jag låter ju inte bli sockret. :(
Jag har faktisk presenterat några artiklar om kostbyte och fibro, Mia :)
Själv märkte jag ingen förändring av värken med lchf, MEN… jag vart av med min fibromage som ingenting annat lyckades "laga"!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Linfrön, solrosfrön, pumpafrön och liknande frön och nötter ska minska värk med eftersom de innehåller massa mineraler vi behöver. Samma med sjögräs.
Men usch…Inälvsparasit?? 😮
Rita…Hur menar du med Fibro-mage? Uppblåst, gasig?
Ska ta och leta upp artiklarna. 👍
#9 nej inte direkt uppblåst och gasig, men jag har i alla år haft som kronisk magkatarr med kramper och diarré, illamående och you name it. Under flera år utredde läkare mina magproblem med kamera, avföringsprov, biopsier, olika dieter i X månader i rad (inga Gluten, inga laktos, slutligen utan mjölk helt och hållent, utan citrus, utan kött, helvegan och så vidare och så vidare) för att utesluta matallergier/intoleranser, och efter att ha kollat allt ovanstående konkluderade läkarn att det är risk jag har fibromage. Vegetativa problem med mage och tarm kan följa med fibron utan att min läkare visste riktig varför, men han undrade om det kunde vara "stressmage" pga det stress kroppen är under med alla dessa konstiga symptom vi kan lyckas sopa med oss när vi har fibro.
Ja jag googlade på engelska https://www.google.com/search?espv=2&q=fibromyalgia+parasites&oq=fibromyalgia+parasites&gs_l=serp.3…212255.217171.0.217357.16.9.0.0.0.0.776.776.6-1.1.0….0…1c.1.64.serp..16.0.0.WTXPu3M8DUQ
Men sanningshalten vet jag inte. Är så många falska negativa tester att jag körde på vitaklenz. Dyrt men värt det för min personliga del. http://genesishealthproducts.com/fibromyalgia
Candida är en av de vanligaste parasiten. Ger många problem i kroppen. Läste om det (parasiter) i timmar.. Fibro, autoimmun, IBS, insomnia, hög vikt, låg vikt, utmattning, depression, ångest… det kan påverka allt som finns i kroppen, även blodet, hjärnan och fortplantningsorganen. Men oftast är de i magen. De lever på kolhydrater, socker och annat och vi får deras slaggprodukter. Därför vi har så många brister i kroppen och det ger värk.
Toxiner (deras slaggprodukter) ger dålig andedräkt med.
Min förra läkare tjatade hela tiden om att just Gluten som brukar finnas i bröd, pasta och annat kolhydrat-rikt kunde bidra till värk. Jag provade att dra ner på nästan all Gluten och kolhydrater men märkte inte alls av någon skillnad värk-mässigt.
Min kropp tycker dock inte om mitt överflödiga intag av Pepsi Max och sötsaker, märker att jag får mer ont när jag misskött kosten och ätit mycket snask.
#11 Tack för länkarna men orkar inte med att läsa engelska tyvärr.
Ska läsa på om Candida.
fast candida är en svamp, inte en parasit.. och förekommer till viss del hos alla folk, men det finns de som har en stor intolerans för candida. Har en polare med candida-allergi, och hon får helt undvika socker, jäst och mögelostar och motsvarande, hon blir så sjuk när hon äter det. Dock inte kolhydrater överlag, det är just socker som triggar hos hon. Alla former av socker, fruktsocker, raffinerat, honung och sådan måste hon ligga otroligt lågt med.
#15 Tack för rättningen.. ja det är en svamp men kan skapa mycket besvär ändå. Huvva!
#12 ja, laktos har jag inga problem med alls, inte Gluten i sig, men lågkolhydratskost passar min mage otroligt bra :) De trodde ett tag jag hade chrons pga muskelvärken och magproblemen men de har inte kunnet påvisa vare sig chrons eller ibs hos mig, finns ingen tecken att jag har det alls, så efter 6 år utredning konkluderade läkarn med att de inte kan hitta vad som är fel i magsystemet på mig och att jag nog då kanske har fibromagen. Men han uppmanade mig att hålla koll bland andra fibrisar om jag snappade upp nån som hittade lindring i nåt och om det var ofarligt att prova var det bara att prova på. Var så jag halkade in på lchf för min del.
Ja, jag fattade inte ens hur ont jag hade innan jag började med LCHF och värken försvann (efter en lång och helvetisk omställningsperiod, kan tilläggas). Wow, kan det kännas så här, tänkte jag. Tyvärr trillade jag dit på mitt sockermissbruk igen efter några år, och just nu är jag tillbaka i världens värkhelvete.
Min värk blir definitivt värre av både socker och vetemjöl. Om det är Gluten vet jag inte, det kan lika gärna vara något annat i vetemjölet. I sommar ska jag göra ett seriöst försök att tackla sockerdjävulen igen, när jag har tid och inte måste vara på topp.
#17 nja hur kunde läkaren tvärsäkert säga att det inte är IBS? tycker dina symptom låter precis som IBS och såvitt jag så är det oxå en sån där lite klurig diagnos där man inte kan påvisa det med blodprover eller andra undersökningar utan man får köra uteslutningsmetoden och utesluta allt farligt först sen inflammatoriska sjukdomar o så vidare….
har IBS diagnos och har liknande symptom som dig och har oxå genomgått massvis med undersökningar för magbesvären men när absolut ingenting hittades så blev det IBS av det hela
för att återgå till T.S fråga märker absolut ingen skillnad på värken eller mitt mående oavsett vad jag än äter
och gillar inte dieter eller en massa krångel med maten
Nä jag känner heller ingen skillnad på om jag drar ner på kolisar eller inte.
Men min syster är sååå envis i detta och hävdar att man BLIR bättre. Men det vet ju inte hon då hon inte har fibro. Fast hon har läst sej till detta av någon och det räckte för henne att EN hade blivit botad genom att dra ner på kolisar.
Men alla är vi olika och fungerar olika.
Jag älskar min syster…men ibland förstår hon inte.
Hon tror att allt går att bota med enkla hjälpmedel. Men så är det tyvärr inte.
Många kanske mår bättre av att dra ner på kolhydrater, andra inte.
Det går inte att säga att det hjälper alla.
när jag slutade med både Gluten, mjölk, socker och kolhydraterna mådde jag fantastiskt bra, inte nog med att jag gick ner i vikt från att ha vägt 83 kg hela vägen ner till min skolvikt på 68 kg, utan också försvann smärtorna i kroppen samt min oroliga förstörda mage försvann och candida svampen fick jag ner i en lagom storlek👍🙂
Men tyvärr så orkade jag inte hålla denna kost en längre tid ca ett år ungefär och så fort jag gick över till Gluten, mjölk, socker och kolhydrater började min värk igen😕
Jag har nu i över 2 års tid gått hos en hälsochoach där jag då fick hjälp med allt jag skrev ovan men också att få ihop det med bra kosttillskott så som b-vitaminer, magnesium, omega 3 mm. det är bara så irriterande att jag inte lyckades hålla den kosthållningen som jag mådde så bra av😕
Ville bara dela med mig av hur jag upplevt det med att ta bort allt det ur kosten🙂
tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .