Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: behandling-medicin
Läst 1946 ggr
Fabmaniac
0

Var och vad får ni för behandling?

Jag fick remiss från min vårdcentral efter mycket om och men till en smärtklinik i min stad. Blev jätteglad då läkaren var jättebra och jag trodde i min enfald att de skulle ha hand om min framtida vård av fibromyalgin. Så var dock icke fallet utan efter att jag hade utretts, utbildats i sjukdomen lite och fått lite behandling så blev jag utskriven från kliniken för att få fortsatt vård från ??????

Så nu står jag här, i princip tillbaka på ruta ett. Har ingen aning om vart jag ska vända mig mer än att jag absolut inte tänker vända mig till min vidriga vårdcentral som verkar ha som huvuduppgift att vara otrevliga och förnedrande mot mig.

Sedan behandlingsbiten. Jag kan inte behandlas med antidepressiva läkemedel p.g.a. att jag är manodepressiv och antidepressiva läkemedel kan trigga igång min sjukdom. Det enda som finns kvar är Alvedon Forte som jag tuggar i mig 4ggr/dag utan större effekt, något annat har jag inte fått. Jag längtar tillbaka till sommaren då jag var i det närmaste besvärsfri. Vilket grymt öde att låta mig uppleva det för att sedan kasta mig tillbaka i detta helveteshål av konstant smärta utan någon som helst lindring. :(

Det känns verkligen hopplöst.

Rita-S
0

Det du kan gjöra är att begjära annan medisin enn just Alvedon Forte. Har det ingen större effekt är det bortkastat stress för lever och njure att du äter det. Detta måste du tyvärr själv begjära från din läkare.

Vidare behandling så vil jag rekomendera dig att mälda dig inn i reumatikerklubben lokalt hos dig. Reumatikerförbundet förhandlar ofta fram lokala frynsegoder. Exempelvis här i ljusdal så har medlemmar av reumatikerklubben gratis entre på sjukhusets 33 grader varma basäng varje måndag och tirsdag mellan klockan 10 och 12. Man får dock va bara en halv timme i tager, så det lär bli 4 runder pr dag. Så varmt bad får man tillgong på.

Att ta Solarium är nåt som bruker hjälpa många. Kanske inte ändrar det så mycket på självä smärtan för alla, men fler får lindring i smärtan, och man kjänner sig fränare när man inte ser vinterblek ut i ansiktet men ahr litegrann frisk färg i kinnen. Om inte annat mår man kanske litegrann bättre psykisk av att se litegran frisk och fräsh ut.

Antidepresiva är inte alltid nåt hjälp för fibron. För mig gjorde det absolut NOLL värknad för smärtan trots att jag gav det 2 år, och läkaren sa jag borde märka ändring äfter ett halvår. Så det behöver inte va att just du skulle blivit bättre av dom ändå. Dock tråkigt att du inte hadde möilghet att prova ändå.

Akupuntkur och akupressur, massage och aromaterapi kan va hjälpsomme för vissa, om inget annat kanske massage och aromaterapi kan hjälpa att lossna spänninger i spända muskler, vilket skulle öka din smärta om dom fick va i fred.

Det kan va du kan få ekonomisk stöd från sjukvården på nåt vis att anskaffa en god säng/madrass i medisinsk syfte, då tänker jag Tempur eller liknande, för om du får bättre kvalitet på din söm vill kvaliteten på ditt liv öka.

Jag vet vissa, (noter, i Norge, jag vet inte om det går här) som får remis på sjukresa till sydliga trakter för att få va där några veckor på vintern. Mästa jag har hört om på sjukresor är 8 veckor, det kan kanske finnast dom som får även mer.

Det finns en del hjälpmedel som kan underlätta din vardag när det kommer til hushållet, tex självgåande damsugare. Bara vid att ersätta produkter och maskiner i hushållet med saker som hjälper dig kan gjöra din vardag lättare.

Vissa upplever att det hjälper deres smärta och värk att lägga om kosthållet. Vissa blir vegetarianers, vissa blir veganer, vissa utesluter enbart fläsk, vissa lägge rom till inget spannmål, osv osv osv osv.  Det kan va värd att prova, men kom i håg, när det kommer till kosthållet får man belaga sig på att man kanske inte märker nåt skillnad första veckan. Det kan va man får prova en diett i fler månader. Som tex jag, jag har ätit low-carb i 3 månader och märker inten ändring i fibrovärken, men övrigt mår jag så bra av kosten att ajg fortsätter gjärna.

Prata med oss här, vi finns här för dig med tips, råd, pepp och moralsk stöd! Lycka till! Jag hoppas nåt av det jag säger kan va till hjälp nu!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Fabmaniac
0

Ja, det fösta jag behöver göra är att hitta en läkare. Jag vet bara inte var.

Rita-S
0

du skal inte se bort från att reumatologföreningen har god koll på vilka läkare i området som är duktiga på reumatism och fibromyalgi med :) Dom flesta som sitter i styrelsen har ju gjärna en av lidelserna själva!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Fabmaniac
0

Aha! Bra tips, ska höra med dem när jag får lite mer ork då :)

Tack

Rita-S
0

Det va så lite så, jag hoppas det va nåt hjälp i nåt av det jag berättade om!

anki1
0

fabaniac, Jag tar en medicin som egentligen är för parkinsonpatienter. Den heter sifrol, och jag har inte haft den så länge, innan hade jag sk lyckopiller i 10 år, men jag ökade i vikt på dom, och jag är ingen storätare. styrkan är på 0,18 mg, och jag tar en halv till natten. Fråga din doktor om du kan testa dom, men det är jobbigt i börja,med biverkningarna. jag fick ta en dos bara första veckan och sedan sakta öka till jag var uppe i full dos.  men jag sover rätt så bra på dom.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Kavitha
0

Ser att du bor i Stockholm. Kan rekomendera en jättebra smärtläkare som jag själv går till. Björn Bragée heter han, har en hemsida där du kan läsa mer. Är bara att googla hans namn så hittar du hans hemsida. Det bästa är att begära en remiss till honom från din husläkare. Vet dock inte om han tar emot nya patienter nu när han bara arbetar halvtid, men det är värt ett försök. Är den bästa läkaren jag någonsin träffat. Han gör ordentlig utredning på vad det är för smärtåkomma/sjukdom man har och ger dig behandling därefter som passar.

Har själv gått igenom det du gjort och det var samma sak för mig, det gav mig inte mycket. Fick också utbildning i sjukdomen och vad man kan göra för att göra saker och ting lättare hemma osv, men efter ett år blev jag utskriven och skulle få fortsatt vård…….var? Vände mig till vårdcentralen men dom hade inte mycket att komma med. Dom var dessutom bara emot mig från början om min sjukdom och tyckte att jag inte alls var sjuk enligt deras löjliga lilla utredning som bestod av ett besök hos en sjukgymnast och ett blodprov som inte visade att jag hade reumatism.

Så nu går jag hos smärtläkaren igen för han är den enda som verkar veta vad jag behöver. Får hos honom Smärtblockadsprutor och det fungerar jättebra för mig och sen äter jag Dexofen.

anki1
0

Kavitha, min läkare på vc var oxå emot mig, men jag fick nys om en läkare på Gamla stans läkarmottagning och hon hade själv fibro och jobbade bara halvtid. för varje besvär jag drog upp, sa hon "aha2, och till sist sa hon att det tydde på fibro. Hon tryckte äve på alla tryckpunkterna och jag reagerade på alla. men jag tyckte det var så jobbigt att åka till henne och kanske hon inte var där, så jag återgick till husläkaren nu med min diagnos. Hon tror på mig nu

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Kavitha
0

Anki-Ok, det lät som en bra läkare. Skönt att det vände för dig på vårdcentralen sen när dom fick lite mer svart på vitt att du är sjuk. Själv så ville inte vårdcentralen ta till sig utredningen som min smärtläkare gjorde utan dom skulle prompt gå på sin egen utredning som visade att jag var frisk. Men efter ett andra utlåtande och argt brev från smärtläkaren så gav vårdcentralen tillslut med sig att skicka mig till Smärtrehab, men bara om jag gick till deras psykolog först för att se så jag inte var psykiskt störd. Så stöttande är min vårdcentral……inte stöttande alls med andra ord.

Fabmaniac
0

Kavitha - Ja jag har själv läst om honom och han verkar jättebra men jag vill helst slippa behöva en remiss eftersom jag inte har någon husläkare och alla på min vårdcentral är idioter Ledsen

Jag har letat runt lite själv med hjälp av Vårdguiden och hittat en mottagning i city som har specialitet smärtbehandling. För jag behöver någon som kan behandla mig. Jag har ju redan blivit grundligt utredd och så men jag har ingen behandlare eftersom det verkar vara tänkt att vårdcentralen och den s.k. husläkaren skulle göra det (den som jag inte har)